X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.02.2024 р. № 722/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК

Державна податкова служба України у зв’язку із надходженням звернень товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Товариство здійснює діяльність щодо роздрібного продажу товару за допомогою мережі Інтернет. Товар реалізовуватиметься на сайті Товариства. Реалізація відбуватиметься удва етапи. Перший етап – заказ орієнтовного переліку товару та передоплата частини коштів занього. Другий етап – формування остаточного переліку товарів за погодженням покупця,сплата залишку грошових коштів, видача розрахункового документа та видача товару.

У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунків за товари (послуги) Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитаннями:

1. Чи потрібно видавати покупцю фіскальний чек на попередню оплату у розмірі1 000,00 грн, отриману від покупця у безготівковій формі, якщо через певний час покупецьотримає товар та здійснить остаточний розрахунок за товар, шляхом доплати грошовихкоштів у розмірі 1 000,00 грн.?

2. Чи достатньо у такому випадку формування лише фіскального чеку на повну сумувартості покупки у момент не пізніше ніж товар буде вручений покупцю за умовизазначення у ньому номенклатури (найменування), кількості та загальної вартості товарів,суми отриманого авансу за товар – 1000,00 грн., з формою оплати «безготівка», а такожсуми отриманої доплати у розмірі
1 000 грн.?

3. Чи можливо під час здійснення розрахункової операції проводити оплатурізними способами, а саме:

– частково готівкою, а частково електронним платіжним засобом (платіжноюкарткою) чи подарунковим сертифікатом?

– частково одним електронним платіжним засобом (платіжною карткою), ачастково іншим електронним платіжним засобом (платіжною карткою)?

– частково електронним платіжним засобом (платіжною карткою), а частково готівкою?

4. Яким чином відображати у фіскальному чеку оплати здійснені за декількома формами та способами?

5. У фіскальному чеку мають бути зазначені всі способи оплати із сумами, сплаченими за кожною формою, без будь-яких обмежень щодо кількості способів, які будуть використані при продажу?

6. Кількість рядків у фіскальному чеку із зазначенням форми оплати та суми має відповідати кількості способів оплати?

Щодо питань 1 та 2

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

Законом № 265 визначено, що встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Відповідно до пункту 2 статті 3 Закону № 265 суб’єкти господарювання зобов’язані надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Отже, пункт 2 статті 3 Закону № 265 прямо вказує на необхідність застосування РРО/ПРРО суб’єктами господарювання та видачі покупцеві фіскального чеку у разі приймання оплати за товари у мережі Інтернет.

Зазначене також підтверджується висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 16.04.2021 по справі № 520/7835/19.

Враховуючи зазначене, з урахування наведених Товариством фактичних обставин, як відповідь на питання 1 та 2 повідомляємо, що видачі одного фіскального касового чеку у момент вручення товару покупцеві не достатньо для повного виконання вимог Закону № 265, оскільки, за операціями з приймання в мережі інтернет попередніхоплат за товар, покупцям також в обов’язковому порядку мають бути  видані фіскальні касові чеки на повну суму здійснених попередніх оплат.

Як результат, у разі продажу товару з отриманням попередньої оплати «авансу», у першому чеку замість назви рекомендуємо зазначати, що це «аванс за ххх», де «ххх» – це назва або артикул товару та вказати саме ту суму, яка була отримана від покупця.

Такий підхід, окрім повної відповідності вимогам законодавства, забезпечать поєднання виданих розрахункових документів у ланцюг, який надасть можливість продавцю здійснювати відстеження отриманої оплати за товари, що реалізуються, а покупцю мати підтвердження щодо внесення такої оплати.

Надалі, у момент вручення товару покупцю, Товариство має сформувати фіскальний касовий чек на повну суму вартості покупки, в якому слід вказати номенклатуру (найменування), кількість та загальну вартість товарів, суму отриманого авансу, з формою оплати  «безготівкова», а також суму отриманої доплати (різниці), із вказанням форми оплати, яка буде використана при остаточному розрахунку.

Окремо звертаємо увагу Товариства, що відповідно до висновків, зроблених Верховним судом у постанові від 27 вересня 2023 року у справі № 820/8/18, виходячи із вимог, що висуваються до податкового органу в частині форми і змісту індивідуальної податкової консультації, зазначене кореспондує обов'язок платника податків у зверненні про надання такої консультації чітко визначити конкретні норми, щодо застосування яких особа просить надати роз'яснення, а також викласти усі фактичні обставини, з приводу застосування у яких цих норм в особи виникли питання. Лише виконання сукупності наведених вимог зумовлює виникнення у контролюючого органу обов'язку надати податкову консультацію. При цьому податковий орган зобов'язаний викласти висновок щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства лише в окреслених платником податків у запиті межах, тобто, щодо вказаних ним норм та в розрізі приведених ним фактичних обставин їх застосування.

Отже, посилання Товариства у своєму зверненні на індивідуальну податкову консультацію, яку надано іншому платнику податків, не може розцінюватись податкового органу, як наведення фактичних обставин Товариством.

Щодо питань 3 – 6

Відповідно до статті 8 Закону № 265 форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів; приймання комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС), за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів, встановлено, Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2016 р. за № 220/28350 (далі – Положення № 13).

Обов’язкові реквізитифіскального касового чека на товари (послуги) (далі – фіскальний чек) визначені у пункті 2 розділу ІІ Положення № 13.

Згідно з пунктом 2 розділу II Положення № 13 обов’язковими реквізитами фіскального чеку, зокрема, є:

підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо цепередбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуютьсявідповідно написи «Касир» та «Держатель ЕПЗ» (рядок 18) та позначення форми оплати(готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит, тощо), суму коштів за цією формоюоплати та валюту операції (рядок 19).

Відповідно до пунктів 5 та 6 розділу II Положення № 13 рядки 15, 16, 18 фіскального чекаповторюються відповідно до кількості електронних платіжних засобів, з використаннямяких здійснюється оплата.

Рядок 19 фіскального чека повторюється відповідно до кількості різних форм оплати.У разі здійснення оплати лише в готівковій формі дозволяється не друкувати цей рядок.

Враховуючи викладене, та як відповідь на питання 3 повідомляємо, що Законом № 265та Положенням № 13 не встановлено жодних обмежень щодо можливості поєднання в одному фіскальному чеку різних форм оплати їх кількості та варіативності

Як відповідь на питання 4 повідомляємо, що у фіскальному чеку різні форми оплати мають відображатись в окремих рядках. Звертаємо увагу на особливості відображення рядків 15, 16, 18 фіскального чека.

Як відповідь на питання 5 повідомляємо, що у фіскальному чеку мають бути зазначені всі дозволені на територіїформи оплати із зазначенням сум, що сплачені за кожною з форм. Законом № 265та Положенням № 13 не встановлено жодних обмежень щодо кількості формирозрахунків, які будуть використані при продажу товарів (послуг).

Як відповідь на питання 6 повідомляємо, що кількість рядків у фіскальному чеку із зазначенням форми оплати та суми маєвідповідати  не кількості способів оплати, а кількості різних форм оплати. Також, з урахуванням вимог пунктів 5 та 6 розділу II Положення № 13, приймання до оплати одночасно декількох має відображатись в окремих рядках.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.