X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.02.2024 р. № 731/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань заповнення та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт), завірення копій фінансової звітності контрольованої іноземної компанії (далі – КІК), надання додаткової інформації стосовно фінансової звітності КІК на запит контролюючого органу та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що є контролюючою особою контрольованої іноземної компанії, що зареєстрована у Великобританії. Згідно до законодавства Великобританії, дата початку фінансового року у контрольованої іноземної компанії – 01 травня, дата завершення фінансового року – 30 квітня.

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягає у роз’ясненні стосовно застосування норм статті 392 Кодексу, у зв’язку з чим платник податків просить надати відповіді на запитання:

1. Чи вірно, що першим звітним періодом за який необхідно подати Звіт, є період 01.05.2022 – 30.04.2023, а за наступний звітний період 01.05.2023 – 30.04.2024 року Звіт слід подати разом з податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за 2024 рік?

2. У якому вигляді мають бути надані копії фінансової звітності КІК?

3. Чи необхідно заповнювати рядки 25.1-25.3, 31-33 Звіту, Додатки К, ЦП та ТЦ, якщо контролююча іноземна компанія підпадає під звільнення від оподаткування прибутку КІК згідно до пункту 392.4 розділу І Кодексу?

4. Чи достатнім вважається надання контролюючою особою аудиторського висновку аудиторської компанії, що має право на проведення аудиту фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції, що підтверджує фінансові результати КІК? Чи необхідно на запит контролюючих органів, після надання аудиторського звіту додатково надавати копії первинних документів на основі яких складена фінансова звітність КІК?

Щодо питання 1

Відповідно до підпункту 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом.

Підпунктом 392.5.1 пункту 392.5.1 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року.

Згідно із підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Відповідно до підпункту 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 розділу I Кодексу, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

Підпунктом 392.3.1 пункту 392.2 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що для цілей цієї статті скоригованим прибутком КІК визнається прибуток КІК до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

Підпункт 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачає, що у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 цього пункту.

Контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлені такі особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду: першим звітним (податковим) роком для Звіту є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати Звіт за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку КІК, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Таким чином, платнику податку необхідно одночасно з поданням податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік подати до контролюючого органу Звіт за звітний період, що розпочався у 2022 році за період 01.05.2022 – 30.04.2023.

За період з 01.05.2023 по 30.04.2024 року Звіт слід подати разом з податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за 2024 рік.

Щодо питання 2

Кодексом, як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України «Про стандартизацію».

Звертаємо увагу, що Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набрав чинності 01.09.2021.

Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».

Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.

Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.

Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписанта електронного документа іншими суб’єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності КІК завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну сил, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності КІК.

Щодо питання 3

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу.

Форма Звіту та Порядок заповнення Звіту визначають назви граф та порядок їх заповнення. Графи Звіту, що містять показники для декларування підлягають заповненню.

Відповідно до Опису алгоритму контролю Звіту, у графі 25 відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.

Графи 25.1 – 25.3 – є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.

У графі 31 зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій (може містити українські літери і цифри), проведених з такими нерезидентами, повним найменуванням нерезидента (може містити літери як українські так і латинські, цифри та символи), назви держави (території) (може містити літери як українські так і латинські), коду країни (зазначається код країни, відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08 січня 2020 року № 32 – містить цифри (три цифри)), коду платника податку (може містити цифри та латинські літери). Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

У графі 32 зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, повним найменуванням нерезидента, назви держави (території), коду країни та коду платника податку, заповнюється аналогічно графі 31. Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

У графі 33 зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій, повним найменуванням нерезидента, назви держави (території), коду країни та коду платника податку, заповнюється аналогічно графі 31. Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

Разом з тим, підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 39 2.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

В такому випадку у графі 27 зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування  (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 у разі, якщо у графі 27 проставлено значення  більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3  обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.

У разі відображення у графі 28 умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3. Звіту проставляється нуль, а додатки до Звіту К, ЦП та ТЦ не подаються. Також не підлягають заповненню рядки 31-33 Звіту.

Звертаємо увагу, що підпунктом 392.4.4 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролююча особа має право добровільно відмовитися від звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до положень підпункту 392.4.1 або 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу та прийняти рішення про оподаткування прибутку КІК шляхом подання відповідної заяви у довільній формі одночасно з поданням Звіту.

Щодо питання 4

Відповідно до підпункту 392.6.1. пункту 392.6 статті 392 розділу І Кодексу контролюючий орган має право направити платнику податків запит про надання додаткових пояснень щодо КІК, якщо є податкова інформація про те, що:

а) платник податків є контролюючою особою та не подав Звіт, та/або

б) відомості, зазначені платником податків у Звіті, не відповідають дійсності або містять помилки.

На запит контролюючого органу платник податків згідно із підпунктом  392.6.2. пункту 392.6 статті 392 розділу І Кодексу протягом двох місяців з дня отримання запиту зобов’язаний надати відповідь з поясненням фактів, викладених у такому запиті з належним чином засвідченими копіями відповідних документів.

Підпунктом 392.6.4.1. підпункту 392.6.4. пункту 392.6 статті 392 розділу І Кодексу визначені підстави для перевірки контролюючої особи, якими є:

а) отримання контролюючим органом податкової інформації, що свідчить про неподання платником податків або подання з порушенням вимог статті 392 цього Кодексу Звіту;

б) ненадання контролюючому органу відповіді згідно з підпунктом 392.6.2 цього пункту.

Відповідно до підпункту 392.6.4.3. підпункту 392.6.4. пункту 392.6 статті 392 розділу І Кодексу під час проведення перевірки контролююча особа зобов’язана забезпечити надання контролюючому органу за його запитом копій первинних документів щодо окремих або всіх операцій КІК. Документи подаються протягом одного місяця з дати отримання платником податку відповідного запиту в засвідчених копіях. У разі подання документів англійською мовою переклад українською мовою не вимагається.

У разі необхідності отримання додаткових документів, що підтверджують здійснення фінансово-господарських операцій КІК під час проведення перевірки, вони надаються платником податків протягом 30 календарних днів з дати отримання додаткового запиту контролюючого органу.

У разі наявності сумнівів щодо достовірності або повноти наданих документів або ненадання повного комплекту документів контролюючий орган може вимагати від контролюючої особи надання аудиторського висновку щодо фінансової звітності КІК, який не може містити відмову від надання висновку або негативного висновку.

При наданні контролюючою особою аудиторського висновку аудиторської компанії, що має право на проведення аудиту фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції, що підтверджує фінансові результати КІК, такий аудиторський висновок є достатнім документом, на основі якого визначається прибуток КІК до оподаткування та обчислюється скоригований прибуток КІК. Подання контролюючою особою такого аудиторського висновку не потребує надання нею додаткових документів для підтвердження прибутку КІК до оподаткування.

Таким чином подання контролюючою особою аудиторського висновку щодо фінансової звітності КІК на вимогу контролюючого органу під час проведення перевірки у разі наявності сумнівів в останнього щодо достовірності або повноти наданих документів або ненадання повного комплекту документів не лишає права контролюючий орган направити платнику податків запит про надання додаткових пояснень щодо КІК за наявності підстав, визначених підпунктом 392.6.1. пункту 392.6 статті 392 розділу І Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).