Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи, членкині правління Громадської організації, про надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування норм законодавства та в порядку статті 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції, повідомляє.
Відповідно до звернення … просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань (в контексті звернення):
1) Чи зобов'язане ГО мати дійсний банківський рахунок?
2) Чи являється порушенням приписів чинного законодавства відсутність банківського рахунку у ГО та які санкції за це передбачено?
3) Чи не суперечить чинному законодавству готівковий спосіб оплати членських та інших, передбачених Статутом ГО без надання платнику будь-якого альтернативного способу внесення оплати без видання квитанції, чеку, касового ордеру тощо?
4) Яким чином та в якому порядку вона, як членкиня правління ГО може вплинути на відкриття вказаним суб’єктом банківського рахунку та прийняття від неї належних платежів безготівковим способом?
5) Якщо внесення належних платежів членами ГО може відбуватися готівковим способом, то яким чином та в якому порядку відповідальна за прийом платежів посадова особа ГО має підтверджувати здійснення оплати та що надавати у якості такого підтвердження?
6) Чи являється порушенням приписів чинного законодавства внесення нею, як членом ГО, членських внесків та інших платежів на користь ГО готівкою та як це має бути оформлено з метою дотримання законності?
Щодо питання 1-2
Відповідно до частини другої ст. 1087 Цивільного кодексу України від
16 січня 2003 року № 435-IV зі змінами та доповненнями (далі – ЦКУ) розрахунки між юридичними особами, а також розрахунки за участю фізичних осіб, пов’язані із здійсненням ними підприємницької діяльності, провадяться в безготівковій формі. Розрахунки між цими особами можуть провадитися також готівкою, якщо інше не встановлено законом.
Юридична особа для ведення господарської діяльності може здійснювати розрахунки як в безготівковій формі так і готівкою. Суб’єкти господарювання мають право відкривати рахунки в будь-яких банках України відповідно до власного вибору для забезпечення своєї господарської/ підприємницької/ інвестиційної/ незалежної професійної діяльності/діяльності, яка не пов’язана з підприємницькою, і власних потреб.
Пунктом 3 ст. 1 Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX "Про платіжні послуги" (зі змінами) визначено, що безготівкові розрахунки - перерахування коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів, а також перерахування надавачами платіжних послуг коштів, внесених платниками готівкою, на рахунки отримувачів.
Відповідно до підпункту 12 пункту 3 розд. 1 Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 162 (далі - Інструкція № 162) поточний рахунок - рахунок (уключаючи рахунок із спеціальним режимом використання), що відкривається банком клієнту для зберігання коштів і виконання платіжних операцій відповідно до умов договору та вимог законодавства України.
Суб’єкти господарювання мають право відкривати рахунки в будь-яких банках України відповідно до власного вибору для забезпечення своєї господарської/ підприємницької/інвестиційної/незалежної професійної діяльності/діяльності, яка не пов’язана з підприємницькою, і власних потреб.
Виходячи з наведеного вище та як відповідь на питання 1 та 2 повідомляємо, що юридична особа для ведення господарської діяльності може здійснювати розрахунки як в безготівковій формі так і готівкою. Нормами чинного законодавства не передбачено обов’язкового відкриття юридичною особою банківського рахунку. Відсутність поточного рахунку в банківській установі не є порушенням чинного законодавства і не передбачає застосування штрафних (фінансових) санкцій у разі його відсутності.
Щодо питання 3, 5-6
Ведення касових операцій у національній валюті юридичними особами (крім банків) та їх відокремлених підрозділів незалежно від організаційно-правової форми та форми власності під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності здійснюється відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 із змінами (далі – Положення № 148).
Згідно п. 39 розділу 4 Положення № 148 установи/підприємства відображають у касовій книзі усі надходження і видачу готівки в національній валюті.
Кожна/кожне установа/підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).
Також, згідно п. 23 розділу 3 Положення № 148 касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно з законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівки.
Пунктом 25 розділу 3 Положення № 148 визначено, що приймання готівки в касу проводиться за прибутковим касовим ордером (додаток 2), підписаним головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником установи/підприємства. До прибуткових касових ордерів можуть додаватися документи, які є підставою для їх складання.
При прийманні установами/підприємствами готівки в касу за прибутковими касовими ордерами видається квитанція (що є відривною частиною прибуткового касового ордера), підписана головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником, підпис яких може бути засвідчений відбитком печатки цієї/цього установи/підприємства. Використання печатки установою/підприємством не є обов'язковим.
Відповідно до п. 11 розділу 2 Положення № 148 готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.
Згідно з п. 42 розділу ІV Положення № 148 контроль за правильним веденням касової книги покладається на головного бухгалтера або працівника установи/підприємства, який на це уповноважений керівником.
Виходячи з наведеного вище, та як відповідь на питання 3, 5-6 повідомляємо, що приймання готівки в касу може проводитись за прибутковим касовим ордером, підписаним головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником установи/підприємства. До прибуткових касових ордерів можуть додаватися документи, які є підставою для їх складання. При прийманні установами/підприємствами готівки в касу за прибутковими касовими ордерами, особі, що внесла кошти, видається квитанція (що є відривною частиною прибуткового касового ордера), підписана головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником. Недотримання зазначених вище норм законодавства є порушенням Положення № 148.
Щодо питання 4
Згідно зі ст.2 Закону України № 1087 від 10 липня 2003 року № 1087- IV “Про кооперацію” зі змінами (далі — Закон № 1087) обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об’єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.
Відповідно до статті 4 Закону 1087 кооперація базується на таких основних принципах:
добровільності вступу та безперешкодного виходу з кооперативної організації;
соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва;
рівного права голосу під час прийняття рішень (один член кооперативу - один голос);
вільного вибору напрямів і видів діяльності;
демократичного контролю за діяльністю кооперативних організацій та їх посадових осіб з боку членів кооперативних організацій;
безпосередньої участі членів кооперативної організації у її діяльності.
Права члена кооперативу визначено у статті 12 Закону № 1087.
Нормами ст.6 Закону № 1087 передбачено, що кооператив є юридичною особою, має самостійний баланс, поточний та інші рахунки в установах банків та може мати печатки.
Права учасників (членів) кооперативу та його статутних органів, визначені законом, не можуть бути звужені (обмежені) установчими документами кооперативу, рішеннями його статутних органів чи правочинами між кооперативом та його учасниками (членами). Положення установчих документів кооперативу, рішення його статутних органів чи правочини між кооперативом та його учасниками (членами), які звужують (обмежують) права учасників (членів) кооперативу, визначені законом, є нікчемними.
Виходячи з наведеного вище, та як відповідь на питання 4 повідомляємо. що Ви, як членкиня правління ГО, відповідно до норм статті 12 Закону № 1087 наділені правом внесення пропозицій щодо поліпшення роботи кооперативу, усунення недоліків у роботі його органів управління та посадових осіб, в тому числі внесення пропозиції щодо відкриття банківського рахунку ГО та забезпечення можливості учасників (членів) кооперативу сплачувати членські внески в безготівковій формі.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |