Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо повернення надміру сплачених сум грошових зобов’язань з податку на додану вартість (далі – ПДВ), та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що в січні 2021 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі – уточнюючий розрахунок з ПДВ) з метою виправлення допущеної ним помилки у податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період липень 2020 року, за наслідками подання якого у платника податку виникла сума надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ.Платником податку 21.07.2021 було подано заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені (далі – заява) за результатами розглядуякої отриманоповідомлення з відмовою у поверненні коштів.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо можливостіповернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, що виниклипісля поданням уточнюючого розрахунку з ПДВ, а також процедури такого повернення.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Згідно зп.п. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу надміру сплачені грошові зобов’язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені визначено ст. 43 Кодексу
Відповідно до п. 43.1 ст. 43 Кодексу помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до ст. 43 Кодексу та ст. 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Пунктом 43.41 ст. 43 Кодексу визначено, що у разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ) у порядку, визначеному п. 2001.5 ст.2001 Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів – шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг.
Основні принципи функціонування СЕА ПДВ визначено ст. 2001 Кодексу. Механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням рахунківу СЕА ПДВ визначено Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від16жовтня 2014 року № 569.
Згідно з п. 2001.2 ст. 2001 Кодексу розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з рахунку, відкритого платнику податку в СЕА ПДВ, крім випадку, передбаченого абзацом другим п. 87.1 ст. 87 Кодексу.
На рахунок у СЕА ПДВ зараховуються кошти, зокрема, з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ, повернутих платнику податків у порядку, встановленому п. 43.41 ст. 43 Кодексу (п.п. «г» п. 2001.4 ст. 2001 Кодексу).
Отже, платник податку може повернути надміру сплачену суму податкових зобов’язань з ПДВ, яка виникла у зв’язку з уточненням показників податкової звітності, на його рахунок у СЕА ПДВ, якщо така сума зарахована до бюджету з такого рахунку в СЕА ПДВ та за умови повної сплати суми податкових зобов’язань, яка підлягала сплаті до бюджету, за звітний (податковий) період, що ним уточнюється.
Крім того, п. 43.3 ст. 43 Кодексу визначено, що обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.
Відповідно до п. 43.5 ст. 43 Кодексу контролюючий орган не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п’яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Механізм інформаційного обміну між ДПС, територіальними органами ДПС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДПС визначено Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.04.2019 за № 370/33341 (далі – Порядок № 60).
Згідно з п. 43.6 ст. 43 Кодексу повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.
Таким чином, процедура повернення надміру сплачених сум податкових зобов’язань з ПДВ на рахунок платника в СЕА ПДВ включає обов’язкову умову для такого повернення – подання платником податку заяви про таке повернення, після подання якої контролюючим органом здійснюється її розгляд, у порядку визначеному ст. 43 Кодексу.
При цьому якщо надміру сплачена сума податкових зобов’язань з ПДВ виникла у зв’язку з поданням уточнюючого розрахунку з ПДВ то у полі «Дата сплати до бюджету» заяви зазначається дата фактичної сплати коштів до бюджету, тобто дата їх зарахування до бюджету з рахунку платника в СЕА ПДВ.
У разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено контролюючий орган направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови (розд. ІІІ Порядку № 60).
У разі позитивного результату розгляду заяви платника податку (підтверджено правомірність такого повернення) контролюючий орган готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, який на підставі такого висновку здійснює повернення надміру сплачених сум податкових зобов’язань з ПДВ на рахунок платника в СЕА ПДВ.
Також зазначаємо, що на підставі п. 528, п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу до 01.08.2023 зупинявся перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |