X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.02.2024 р. № 882/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Благодійної організації щодо анулювання реєстрації платником податку на додану вартість (далі – ПДВ) та, керуючисьстаттею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено в зверненні Благодійною організацією розглядається можливість подання заяви про анулювання реєстрації платником ПДВ, підставою для анулювання своєї реєстрації планує обрати норму підпункту 69.12 пункту 69 підрозділу 10 розділу XXКодексу, згідно з якою операції, передбачені підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, що здійснені протягом періоду дії воєнного стану в Україні громадськими об’єднаннями та/або благодійними організаціями, не включаються такими громадськими об’єднаннями або благодійними організаціями при визначенні загальної суми для обов’язкової реєстрації платником ПДВ відповідно до статті 181 розділу V Кодексу.

Благодійною організацією здійснюється діяльністьз надання благодійної допомогималозабезпеченому населенню та особам, які перебувають у складних життєвих обставинах шляхомпридбання товарів (продуктів харчування, засобів гігієни, спеціального одягу для військових, медичного обладнання) та надання послуг (відновлення комунальних некомерційних підприємств «Центри первинної медико-санітарної допомоги»)за кошти, які надходять на її рахунок у вигляді благодійних внесків отриманихвід громадян іноземних держав. За період здійснення своєїдіяльності, операцій, що підлягали б оподаткуваннюзгідно з положеннями Кодексу, внаслідок постачання товарів не здійснювала.

Враховуючи вищевикладене Благодійна організація просить надати роз’яснення щодо можливості, керуючись підпунктом 69.12 пункту 69 підрозділу 10 розділу XXКодексу подання заяви платника ПДВ(форма № 3 ПДВ),та виключення її з реєстру платників ПДВ.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу IКодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові основи благодійної діяльності в Україні визначено у Законі України «Про благодійну діяльність та благодійні організації»від 05 липня 2012 року № 5073-VI (далі – Закон № 5073).

Згідно з підпунктом 2 частини першої статті 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 5073 суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктом «а» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Відповідно до підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.

Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, такі операції оподатковуються на загальних підставах.

Отже, звільненню від оподаткування ПДВ підлягають операції з надання благодійної допомоги, за умови дотримання вимог, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, а саме благодійна організація обов’язково повинна мати статус благодійної організації, утвореної і зареєстрованої відповідно до законодавства, а постачання благодійної допомоги набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги повинно бути безоплатним без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, а також відповідати законодавству про благодійну діяльність та благодійні організації.

Підпунктом 69.12 пункту 69 підрозділу 10 розділу XXКодексувизначено, що операції, передбачені підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, що здійснені протягом періоду дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (далі – Указ № 64/2022), громадськими об’єднаннями та/або благодійними організаціями, не включаються такими громадськими об’єднаннями або благодійними організаціями при визначенні загальної суми для обов’язкової реєстрації платником ПДВ відповідно до статті 181 Кодексу.

Відтак, операції громадських об’єднань та/або благодійних організацій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної допомоги або інших видів компенсації) постачання товарів/послуг, що здійснені протягом періоду дії воєнного стану в Україні, зокрема благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації, не враховуються платниками, що здійснюють такі операції, при обрахунку ними загальної суми від здійснення операцій з постачання товарів/послуг для визначення необхідності реєстрації платником ПДВ в обов’язковому порядку.

За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС Благодійна організація, ____ зареєстрована платником ПДВ за заявою від _____ (причина – добровільна реєстрація).

Порядок анулювання реєстрації платників ПДВ регулюється статтею 184 розділу V Кодексу та регламентується розділом V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.

Реєстрація діє до дати анулювання, що відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу.

Згідно з пунктом 184.2 статті 184 розділу V Кодексу анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, здійснюється за заявою платника ПДВ, а на підставах, визначених у підпунктах «б» – «з» пункту 184.1статті 184 розділу V Кодексу, може здійснюватися за заявою платника ПДВ(форма № 3-ПДВ) або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу (форма № 6-РПДВ).

Згідно з підпунктом «а» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу анулювання реєстрації відбувається якщо будь-яка особа, зареєстрована як платник ПДВ протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної статтею 181 Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов’язань у випадках, визначених цим розділом.

Водночас зазначаємо, що Кодексом визначено податковий обов’язок для платників податків, в тому числі для платників ПДВ, такий, якобчислення, декларування та/або сплата суми податку та збору в порядку і строки, визначеніКодексом (стаття 36 розділу І Кодексу), складанняна дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ та реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги»(пункт 201.1 статті 201 розділу V Кодексу).

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 розділуІІКодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.