Державна податкова служба Українирозглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодоокремих питань обліку дебіторської заборгованості та, керуючись ст. 52Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Як зазначено у зверненні,Товариство 27.04.2023 отримало від юридичної особи – нерезидента безвідсоткову поворотну фінансову допомогу, яку зобов’язалось повернути за встановленим графіком частинами в терміни до 20.04.2024 року.
Проте, виконати свої зобов’язання Товариство не має можливості, оскільки Постановою Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі – Постанова № 18) встановлено пряму заборону на повернення коштів нерезидентам – позикодавцям за укладеними договорами, якщо поворотна фінансова допомога отримана резидентами – позичальниками до 20.06.2023 року.
У зв’язку із зазначеним у Товариства виникли наступні питання:
1. Якщо до 20.04.2024 (гранична дата повернення суми допомоги згідно з договором) борг не буде повернутим через валютні обмеження (заборони), чи буде вважатися прострочена заборгованість після 20.04.2024 довгостроковою? Чи буде прострочення зазначеної заборгованості кваліфікуватись такою, що сталась з вини Товариства?
2. Якщо після 20.04.2024 (гранична дата повернення суми допомоги) обмеження, встановлені Постановою № 18 не будуть зняті, чи повинно Товариство дисконтувати суму простроченої заборгованості, яка виникла через законодавчі обмеження, і нараховувати податкові зобов’язання з податку на прибуток підприємств?
3. Яким нормативно-правовим актом регламентується порядок нарахування дисконту на прострочену заборгованість, яка виникла через законодавчі обмеження, у випадку, якщо Товариство повинно дисконтувати цей борг і нараховувати податкові зобов’язання з податку на прибуток підприємств?
4. Чи має Товариство дотримуватись правил дисконтування, якщо його дохід за результатами 2023 року склав менш ніж 40 млн. грн і веде облік занаціональними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку (далі – НП (С)БО)?
Згідно з п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу поворотна фінансова допомога - сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов'язковою до повернення.
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.
Відображення в обліку операцій з отримання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги від нерезидента,визнання її довгостроковою у разі неповернення впродовждванадцяти місяців з дати балансу, а такожщодо питання дисконтування такої заборгованості, здійснюється згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.
Особливостей податкового обліку з податку на прибуток підприємств та різниць для коригування фінансового результату до оподаткування Кодексом не передбачено.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.
Таким чином, питання визнання безвідсоткової поворотної фінансової допомогиу разі її неповернення протягом дванадцяти місяців з дати балансу довгостроковою, а також щодо застосування правил дисконтування такої заборгованості, належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |