X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.02.2024 р. № 783/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомила, є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку другої групи. Місце реєстрації і місце здійснення діяльності різні. Також платник зазначила, що має найманих працівників та заключила договір оренди приміщення з фізичною особою.  

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:

1. До якого бюджету потрібно перераховувати податок на доход фізичних осіб та військовий збір утриманий з заробітної плати найманих працівників (до бюджету а місцем реєстрації чи до бюджету за місцем розташування орендованого магазину?

2. До якого бюджету потрібно перераховувати податок на доход фізичних осіб та військовий збір утриманий з орендної плати (до бюджету а місцем реєстрації чи до бюджету за місцем розташування орендованого магазину?

Щодо першого та другого питань

Згідно з підпунктом 14.1.180 пункту 14.1 статті 14 розділу 1 Кодексу податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб – юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента – юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV Кодексу.

Самозайнята особа – платник податку, який є фізичною особою – підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності(підпункт 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Порядок сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету передбачено статтею 168 Кодексу.

Відповідно підпункту 168.4.1 пункту 168.4 ст. 168 Кодексу податок на доходи фізичних осіб, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до відповідних бюджетів згідно з Бюджетним кодексом України (далі – БКУ).

Частиною другою статті 64 БКУ встановлено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом – фізичною особою, зараховується до відповідного бюджету за місцем реєстрації такої фізичної особи у податкових органах.

Відповідно до підпункту «а» підпункту 168.4.5 пункту 168.4 статті 168 Кодексу фізична особа, відповідальна згідно з вимогами розділу ІV Кодексу за нарахування та утримання податку, сплачує (перераховує) його за місцем реєстрації у контролюючих органах, а у випадках, передбачених Кодексом, – за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості).

Статтею 29 БКУ визначено перелік доходів, що включаються до складу доходів Державного бюджету України.

До доходів Державного бюджету України включаються доходи бюджету, за винятком тих, що згідно зі статтями 64, 641, 66, 691 та 71 БКУ закріплені за місцевими бюджетами (пункт 1 статті 29 БКУ).

Військовий збір, що сплачується (перераховується) згідно з пунктом 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу належить до доходів загального фонду Державного бюджету України (підпункт 12 пункту 2 статі 29 БКУ).

Водночас норма підпункту 168.4.1 пункту 168.4 статті 168 Кодексу регламентує порядок перерахування податку за відокремлені підрозділи до місцевого бюджету, а оскільки військовий збір зараховується до державного бюджету, зазначена в абзаці другому підпункту 168.4.3 пункту 168.4 статті 168 Кодексу норма для військового збору не може бути застосована.

Отже, оскільки військовий збір в повній мірі зараховується до державного бюджету, а окремі норми пункту 168.4 статті 168 розділу IV Кодексу регламентують порядок перерахування податку до місцевого бюджету, то дані норми для військового збору не можуть бути застосовані.

Враховуючи викладене фізична особа – підприємець як податковий агент , що нараховує (виплачує) дохід фізичній особі у вигляді заробітної плати відповідно до умов трудового договору та за надання нею в оренду рухомого, нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки, сплачує (перераховує) податок на доходи фізичних осіб та військовий збір до відповідного бюджету за своїм місцезнаходженням (реєстрації) на рахунки Державної казначейської служби.

Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.