Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податку у своєму зверненні повідомив, що є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку четвертої групи (сімейне фермерське господарство). У 2022 року головою громади була проголошена евакуація після чого платник змушений був виїхати у м. Вінниця, де отримав статус внутрішньо переміщеної особи.Земельні ділянки сімейного фермерського господарства залишилися не засіяні, зерно (врожай 2021 року) не продане. Проте у грудні 2022 року повернувшись в село,продав зерно та сплатив податки та єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок). При цьому фактично платник діяльність не здійснював.
Таким чином, платник податків просить надати йому індивідуальну податкову консультацію з питання:
Чи повинен був платник податків сплачувати єдиний податок та єдиний внесок поквартальнов період воєнного стану?
Відповідно до п. 4 частини першої ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464.
Так, згідно з абзацом першим п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у п. 4, 5 та 51 частини першої ст. 4 Закону № 2464, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 щодо таких періодів для таких осіб не застосовується.
При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався (абзац другий п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464).
Отже, відповідно до норм Закону № 2464 з 01 березня 2022 року голова фермерського господарства мав право не сплачувати єдиний внесок за себе.
Разом з тим повідомляємо, що Законом України від 24 червня 2004 року № 1877-IV «Про державну підтримку сільського господарства України» (далі– Закон №1877) визначено основи державної політики у бюджетній, кредитній, ціновій, регуляторній та інших сферах державного управління щодо стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та розвитку аграрного ринку, а також забезпечення продовольчої безпеки населення.
Пунктом 131.3 ст. 131Закону № 1877 визначено розмір єдиного внеску, який сплачує голова за себе та за кожного з членів свого фермерського господарства (якщо вони не підлягають страхуванню на інших засадах), необхідний для фінансової підтримки через механізм доплати єдиного внеску.
Відповідно до ст. 131 Закону № 1877 постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 року № 565 затверджено Порядок надання сімейним фермерським господарствам додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб– членів/голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску (далі – Порядок № 565).
Пунктом 25 Порядку № 565 визначено, що члени/голова сімейного фермерського господарства втрачають право на доплату в разі, зокрема, несплати внеску в розмірах, визначених пунктом 4 Порядку № 565, за підсумками кварталу: несплати внеску в розмірах, визначених пунктом 4 Порядку № 565, за підсумками року.
Станом на сьогодні зміни щодо застосування норм Закону № 1877, в частині правомірності надання доплати, з урахуванням норм пункту 919 Закону № 2464, не застосовувались.
В свою чергу, ДПС направлено лист до Міністерства фінансів України (далі– Мінфін) від 01.11.2022 № 1796/4/99-00-24-03-01-04, яким повідомлено про колізію в законодавстві стосовно надання додаткової фінансової підтримки через механізм доплати єдиного внеску та зазначено власну позицію щодо даного питання, а саме: у разі несплати або сплати не в повному обсязі зазначеними платниками єдиного внеску у сумі, передбаченою ст. 131 Закону №1877, такі платники втрачають право на отримання такої доплати.
Листом від 16.11.2022 № 06010-13-5/26951 Мінфін підтримав позицію ДПС та зазначив про направлення листа від 01.11.2022 № 1796/4/99-00-24-03-01-04 до Міністерства аграрної політики України (далі – Мінагро), як головному розпоряднику бюджетних коштів, який здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі, а також головним органом в системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, серед іншого, формування та реалізує державну аграрну політику та державну політику у сфері сільського господарства.
Мінагро листом від 24.11.2022 № 21-1640-05.1/24080 повідомило, що мають право на доплату єдиного внеску платники, які виконують умови, визначені п. 131.3 ст. 131 Закону № 1877, в частині своєчасної та в повній мірі сплаті єдиного внеску.
Враховуючи зазначене, право на отримання додаткової фінансової підтримки має голова сімейного фермерського господарства, який виконав умови, передбачені п. 131.3 ст. 131 Закону № 1877, в частині своєчасної та в повній мірі сплаті єдиного внеску.
Відповідно до п.п. 69.33 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУтимчасово, з 1 березня 2022 року, не нараховується та не сплачується єдиний податок четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди, у податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі сільськогосподарські угіддя та/або землі водного фонду, ведуться бойові дії або території тимчасово окуповані збройними формуваннями Російської Федерації, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації Російською Федерацією.
Дія цього підпункту не поширюється на земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасова окупація Російською Федерацією завершені до 1 травня 2022 року.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зі змінамиу розділі I затверджені території можливих бойових дій (частина друга) та території активних бойових дій (частина третя), у розділі II затверджені тимчасово окуповані Російською Федерацією території України.
Відповідно до даного переліку с. Золоті Пруди Краматорського району Донецької області не відноситься до території активних бойових дій та тимчасово окупованих російською федерацією територій України.
Відповідно до п.п. «б»п.п. 4 п. 291.4 ст. 291 ПКУ до платників єдиного податку, які відносяться до четвертої групи – сільськогосподарські товаровиробники, належать фізичні особи – підприємці, які провадять діяльність виключно в межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно до Закону України від 9 червня 2003 року № 973-IV «Про фермерське господарство», за умови виконання сукупності таких вимог:
здійснюють виключно вирощування, відгодовування сільськогосподарської продукції, збирання, вилов, переробку такої власновирощеної або відгодованої продукції та її продаж;
провадять господарську діяльність (крім постачання) за місцем податкової адреси;
не використовують працю найманих осіб;
членами фермерського господарства такої фізичної особи є лише члени її сім'ї у визначенні частини другої статті 3 Сімейного кодексу України;
площа сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у власності та/або користуванні членів фермерського господарства становить не менше 0,5 гектара, але не більше 20 гектарів сукупно.
Підпунктом 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 ПКУ визначено, що платники єдиного податку четвертої групи сплачують податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, у таких розмірах:у I кварталі – 10 відсотків; у II кварталі – 10 відсотків; у III кварталі – 50 відсотків;у IV кварталі – 30 відсотків.
Водночас згідно з п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»ПКУ, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»ПКУ (далі – Порядок) та Перелік документів на підтвердження (далі – Перелік).
Порядок розроблено відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов'язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 глави 2 розділу II ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (п. 1 розділу I Порядку).
Відповідно до п. 2 розділу II Порядку платники податків – фізичні особи, зокрема самозайняті особи, які на момент виконання податкового обов'язку (подання податкової звітності, сплати податків та зборів тощо), визначеного ПКУ або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не можуть його виконати, застосовують правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання такими платниками податкового обов'язку, передбачені Порядком.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов'язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені, зокрема Переліком, до контролюючого органу в порядку передбаченому п. 8 розділу ІІ Порядку (п. 3 розділу ІІ Порядку).
Платник податків повинен подати заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов'язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов'язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Враховуючи зазначене, якщо у платника податків з 24 лютого 2022 року настали обставини неможливості виконувати свої податкові обов'язки, зокрема щодо подання звітності, визначеної п.п. 4 п. 291.4 ст. 291 ПКУ, такий платник відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»ПКУ та Порядку з дати набуттям такої можливості подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію про набуття можливості виконання такого обов'язку до контролюючого органу. Після подання таких документів та винесення контролюючим органом рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку свого податкового обов'язку такий платник не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей зобов'язаний подати звітності, визначену п.п. 4 п. 291.4 ст. 291 ПКУ з урахуванням вимог п.п. 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 та п.п. 10.1 п. 10 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення»ПКУ.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |