X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.02.2024 р. № 935/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Підприємства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм податкового законодавства стосовно обігу пального, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що основним видом діяльності Підприємства є оптова торгівля пальним.

Підприємство є платником акцизного податку та орендувало                         2 автотранспортних засоби для здійснення своєї діяльності. У Підприємства відсутні стаціонарні акцизні склади, торгівля відбувалася лише з акцизного складу пересувного.

23 лютого 2022 року Підприємство відповідно до акцизної накладної від 23.02.2022 придбало пальне в кількості 21770 л (обсяг пального у літрах, приведених до температури 15° С становить 21901,51 л).

В системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕА РПСЕ), станом на 24 лютого 2022 року, обліковувався залишок пального у літрах, приведених до температури 15 °С - 21901,51 літрів.

02 квітня 2022 року через обстріли був пошкоджений автомобіль, в результаті чого виникла пожежа, що призвела до повного знищення як автомобіля так і дизельного пального в кількості   21770 л, що знаходилося в ньому.

Про знищення дизельного пального, що належало Підприємству  директора Підприємства повідомили свідки, але пізніше дати, коли відбулася вищевказана подія.

На той час, а саме в квітні 2022 року, у Підприємства не було можливості отримати документально підтверджену інформацію щодо наявності фактичного залишку пального, так як на території с. Станіслав тривали сильні обстріли. У зв'язку з цим, Підприємство не мало можливості скласти акцизну накладну на обсяги знищеного у квітні 2022 року пального та відобразити достовірну інформацію щодо його залишків в декларації з акцизного податку.

Відсутність можливості своєчасно подати податкову звітність пов'язана також із тим, що бухгалтер Підприємства покинула окуповану територію м. Херсона 11 квітня 2022 року. Вивезення комп'ютера та первинних документів не було можливим як фізично так і у зв'язку із загрозою для життя при проходженні перевірок на постах російських окупантів.

Всі програми: ведення бухгалтерського обліку, подання звітності знаходилися за податковою адресою Підприємства. Робота здійснювалася дистанційно, шляхом підключення до серверу, який знаходився в м. Херсоні. При цьому, дуже часто за податковою адресою Підприємства була відсутня електроенергія та інтернет, не завжди був зв'язок з директором, який перебував на території м. Херсон.

В квітні 2022 року Підприємство скористалось можливістю про можливе припинення подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального (з врахуванням положень     підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Підприємство листом від 02.06.2022 звернулося до контролюючого органу з заявою про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, так як діяльність не провадило, а вносити черговий платіж не дозволяло фінансове становище Підприємства.

На момент анулювання ліцензії у Підприємства ще не було достовірної, документально підтвердженої інформації щодо повного знищення пального в ході бойових дій.

Товариством через електронний кабінет платника податків 21.09.2022 направлено до контролюючого органу заяву щодо неможливості своєчасного виконання своїх податкових обов'язків в якій зазначено, що Підприємство виконує свої податкові зобов'язання зі сплати податків, реєстрації податкових накладних, подання податкової звітності, але не в змозі робити це своєчасно, в терміни, встановлені податковим законодавством.

Протягом 2022 - 2023 років Підприємством зібрана доказова база щодо знищення під час збройної агресії зі сторони російської федерації дизельного пального в кількості 21770 літрів.

Після підтвердження факту знищення пального Підприємством направлено на реєстрацію акцизну накладну на знищене пальне, але отримано квитанцію про те, що документ не може бути прийнятий, так як платник не має ліцензії.

Враховуючи неможливість зареєструвати акцизну накладну, Підприємство не має можливості достовірно заповнити декларацію з акцизного податку та анулювати реєстрацію платника акцизного податку.

У зв'язку із понесеними фінансовими втратами, Підприємство з березня 2022 року не здійснює та не планує відновлювати діяльність з оптової торгівлі пальним.

Враховуючи вищевикладене, платник податків запитує:

1. Який алгоритм дій по відображенню в СЕА РПСЕ, інформації, що фактичний обсяг залишків пального Підприємства дорівнює нулю?

2. Як Підприємству анулювати реєстрацію платника акцизного податку?

3. Чи потрібно, до врегулювання першого питання, подати
декларації з акцизного податку за період з квітня 2022 року по теперішній час і якщо потрібно подати, то з якими показниками:

- відобразити залишки пального, що обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального (21901,51 л) та не відповідають фактичним залишкам (0 л)

чи

- відобразити фактичні залишки, що дорівнюють нулю, але не відповідають залишкам пального, що обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального (21901,51 л)?

4. Чи відсутня відповідальність, передбачена п. 120.1 ст. 120 Кодексу за неподачу Підприємством декларацій з акцизного податку з квітня 2022 року по теперішній час враховуючи, що у Підприємства відсутня можливість подати достовірну звітність з акцизного податку та Підприємством у відповідності до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу подано заяву щодо неможливості своєчасного виконання своїх податкових обов'язків.

 

Щодо питань 1 - 3

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 № 408 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового» затверджено Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – Порядок № 408).

Відповідно до п. 12 Порядку № 408 виключення платника акцизного податку з реєстру платників здійснюється:

в разі, коли відповідна особа подає заяву про анулювання реєстрації у зв’язку з припиненням діяльності з реалізації пального або спирту етилового. Заява надсилається у порядку, встановленому для реєстрації, та розглядається контролюючим органом протягом трьох робочих днів після її надходження. У такому разі датою анулювання реєстрації платника акцизного податку є дата виключення його з реєстру платників;

за самостійним рішенням контролюючого органу за основним місцем обліку особи, стосовно якої до Єдиного державного реєстру внесено запис про припинення юридичної особи чи припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем. Зазначене рішення контролюючий орган приймає протягом трьох робочих днів після надходження відомостей з Єдиного державного реєстру. У такому разі датою анулювання реєстрації платника акцизного податку є дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про його припинення.

Анулювання реєстрації платника акцизного податку проводиться за умови, що в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового дорівнюють нулю значення показників обсягів залишків пального / спирту етилового, що обліковуються за таким платником, всіма його акцизними складами / акцизними складами пересувними та кодами товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД.

Стосовно відображення в СЕА РПСЕ інформації про фактичний обсяг залишків пального Підприємства повідомляємо, що  відповідно до даних     СЕА РПСЕ станом на 02.02.2024 фактичний обсяг залишків пального Підприємства дорівнює нулю. 

Таким чином, Підприємство може звернутись до контролюючого органу із відповідною заявою про анулювання реєстрації платником акцизного податку. 

Щодо подання декларацій з акцизного податку за період з квітня 2022 року по теперішній час, звертаємо увагу, що декларації з акцизного податку за звітні періоди (квітень 2022 року - січень 2024 року) Підприємством вже подані.   

 

Щодо питання 4

Згідно із пунктом 49.21 статті 49 Кодексу платники, визначені       підпунктом 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 Кодексу, а також платники, які мають діючі (у тому числі призупинені) ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, зобов'язані за кожний встановлений Кодексом звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, чи провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді.

Відповідно до п. 120.1 ст. 120 Кодексу неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов'язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов'язок подання якої до контролюючих органів передбачено Кодексом,

- тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Тобто, якщо суб’єкт господарювання має актуальний запис у реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, то такий суб’єкт господарювання зобов’язаний подавати декларацію з акцизного податку за кожний звітний податковий період.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Порядок № 225).

Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 встановлено перелік підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов'язків (у тому числі обов'язків податкових агентів).

Відповідно до Порядку № 225 у разі відсутності у платника податків (у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи) можливості своєчасно виконувати свої податкові обов’язки, зокрема щодо подання звітності, сплати податків і зборів, яка підтверджена відповідно до Порядку № 225, такі платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності, але з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, а ті, у яких відновилася така можливість, за умови їх виконання протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей.

Отже, згідно із пунктом 2 розділу III Порядку № 225, у разі наявності прийнятого контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку, визначеного Порядком № 225, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом, або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання/несвоєчасне виконання.

Законом України від 09 серпня 2023 року № 3303-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції» (далі – Закон № 3303), який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (опублікований у газеті «Голос України» 02 вересня 2023 року) внесено зміни, зокрема, до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з якими у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).