Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, фізична особа починаючи з … здійснювала волонтерську діяльність та отримувала надходження на особистий банківський рахунок. … фізична особа зареєструвалася у Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (далі – Реєстр волонтерів) та відкрила окремий рахунок для здійснення благодійної діяльності. Всі кошти, які надходили протягом 2022 року для здійснення благодійної діяльності як на особистий рахунок, так і на рахунок для здійснення благодійної діяльності були спрямовані на благодійну діяльність та є документально підтвердженими.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи будуть включатися до загального річного оподатковуваного доходу платника податку за 2022 рік кошти, які надходили на особистий банківський рахунок в частині коштів для здійснення благодійної діяльності?
2. Чи будуть включатися до загального річного оподатковуваного доходу платника податку за 2022 рік кошти, які надходили на рахунок для здійснення благодійної діяльності?
3. Яким чином можна виключити рахунок, який не використовується для здійснення благодійної діяльності, з переліку рахунків, зазначених в реєстраційній заяві для здійснення благодійної діяльності?
Щодо першого та другого питань
Згідно з частиною першою ст. 7 Закону України від 19 квітня 2011 року
№ 3236-VI «Про волонтерську діяльність» (далі – Закон № 3236) волонтер – це фізична особа, яка добровільно здійснює соціально спрямовану неприбуткову діяльність шляхом надання волонтерської допомоги.
Волонтерська діяльність є формою благодійної діяльності (абзац третій частини першої ст. 1 Закону № 3236).
Відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073) благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.
Статтею 4 Закону № 5073 визначено, що суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Статтею 165 Кодексу встановлено виключний перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, сума (вартість) благодійної допомоги, отриманої благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів в порядку, визначеному Законом № 5073, для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету), у розмірі, фактично використаному на такі цілі, та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.
Положення п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу застосовуються до благодійної допомоги, отриманої зазначеними благодійниками – фізичними особами у таких звітних податкових роках:
у звітному податковому році, що передує року внесення фізичної особи до Реєстру волонтерів;
у звітному податковому році, в якому фізичну особу внесено до Реєстру волонтерів;
у звітних податкових роках, наступних після року внесення фізичної особи до Реєстру волонтерів, але не пізніше 31 грудня року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації (п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
При цьому зазначені у п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Таким чином, у разі якщо фізична особа – резидент, зареєструвалася як волонтер у Реєстрі волонтерів у 2022 році, то кошти, які надходили протягом 2022 року як на особистий рахунок, зазначений як рахунок «для здійснення благодійної діяльності», так і на відкритий окремий рахунок для здійснення благодійної діяльності, не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за умови дотримання вимог
п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.
Щодо третього питання
Порядок внесення змін до Реєстру волонтерів врегульовано нормами Порядку формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.10.2014 № 1089 (далі – Порядок № 1089).
Пунктом 2.7 розділу II Порядку № 1089 встановлено, що у разі зміни у даних волонтера антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, що зазначаються у заяві, відкриття та/або закриття поточних рахунків, відкритих на ім’я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності, волонтер антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони зобов’язаний особисто, поштою або через представника протягом тридцяти календарних днів після виникнення змін подати до органу ДПС заяву з позначкою «Зміни» у такому самому порядку, як і при включенні до Реєстру волонтерів.
Відповідно до п. 2.8 розділу II Порядку № 1089 територіальний орган ДПС розглядає заяву з позначкою «Зміни» у такому самому порядку, як і при включенні до Реєстру волонтерів. Заяви підлягають обов’язковій реєстрації у журналі у день їх прийняття.
До журналу вноситься відмітка про внесення змін до Реєстру волонтерів або відмову у внесенні змін до Реєстру волонтерів, реквізити листа, надісланого волонтеру антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони / квитанції для заяв, поданих в електронній формі.
Згідно з п. 2.9 розділу II Порядку № 1089 у разі виявлення порушень вимог до порядку заповнення і подання заяви згідно з цим Порядком територіальний орган ДПС відмовляє у внесенні змін до Реєстру волонтерів.
У разі відсутності підстав для відмови щодо внесення змін до Реєстру волонтерів територіальний орган ДПС зобов’язаний протягом одного робочого дня з дня отримання заяви внести стосовно такого волонтера антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони зміни до Реєстру волонтерів.
Датою внесення змін до Реєстру волонтерів є дата внесення відповідного запису до цього Реєстру, дата включення волонтера антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони до Реєстру волонтерів не змінюється (п. 2.10 розділу II Порядку № 1089).
Враховуючи викладене, у разі зміни у даних волонтера, зокрема, виключення рахунку, який не використовується для здійснення благодійної діяльності, з переліку рахунків, зазначених в реєстраційній заяві для здійснення благодійної діяльності, необхідно подати до органу ДПС заяву з позначкою «Зміни» відповідно до Порядку № 1089.
Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування доходів фізичних осіб можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |