Головне управління ДПС у м. Києві, розглянуло звернення фізичної особи
щодо оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній, та повідомляє наступне.
Як зазначено у зверненні, платником податків - фізичною особою отримано частину прибутку за результатами рішення про розподіл прибутку контрольованої іноземної компанії у вигляді дивідендів на користь контролюючої особи за 2022 рік. Фізична особа – контролер отримав таку суму дивідендів до подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включив її до податкової декларації про майновий стан і доходи, застосував ставку податку на доход фізичних осіб у розмірі 9 відсотків.
У зв’язку з чим, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо питань:
1). Чи повинен він, як контролююча особа, частину прибутку контрольованої іноземної компанії, що залишилась після розподілу дивідендів за 2022 рік та не отримані ним, з врахуванням коригувань включити до загального оподатковуваного доходу, оподаткувати податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків та відобразити в податковій декларації про майновий стан і доходи.
2). Яким документом підтверджується отримання частки пасивних доходів контрольованої іноземної компанії у загальній сумі доходів для звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.
Пунктом 392.2 статті 392 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній.
Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею статті 392 Кодексу.
Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії, зокрема, включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу (підпункт 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 Кодексу).
При цьому, норми статті 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з підпунктом 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Відповідно до підпункту 163.1.3 пункту 163.1 статті 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Оподаткування іноземних доходів здійснюється відповідно до
пункту 170.11 статті 170 Кодексу, згідно з підпунктом «в» підпункту 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподаткувати за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу, крім, зокрема прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу.
Відповідно до підпункту 170.13.1 пункту 170.13 статті 170 Кодексу платник податку - резидент, що визнається контролюючою особою щодо контрольованої іноземної компанії, зобов'язаний визначити частину прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до положень статті 392 Кодексу та включити її до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації та оподатковується за ставкою 18 відсотків, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу.
У разі якщо контрольована іноземна компанія розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються правила, визначені у підпункті 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу.
Так, у разі розподілу контролюючою особою прибутку контрольованої іноземної компанії (його частини) до моменту подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, до такого фактично отриманого (розподіленого) доходу застосовується ставка податку 9 відсотків, визначена підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу.
При цьому відповідна частина прибутку контрольованої іноземної компанії не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу після подання звіту про контрольовані іноземні компанії (підпункт 170.13.2.1 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу).
Разом з тим, відповідно до підпункту 170.13.2.4 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті з прибутку контрольованої іноземної компанії (як розподіленого, так і не розподіленого), зменшується на суму корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, та фактично сплаченого контрольованою іноземною компанією, включаючи податки, що були утримані у джерела виплати із суми доходу, отриманого контрольованою іноземною компанією.
Сума такого податку визначається як загальна сума податку, що була фактично сплачена контрольованою іноземною компанією за результатами відповідного звітного (податкового) періоду (корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, - сплачена протягом звітного періоду) пропорційна частці контролюючої особи в такій контрольованій іноземній компанії, відображеній у звіті про контрольовані іноземні компанії.
Платник податків має право скористатися таким зменшенням за умови документального підтвердження фактичної сплати. Копії документів, що підтверджують факт такої сплати, подаються платником податків разом із податковою декларацією.
При цьому сума зменшення податку на доходи фізичних осіб, визначеного абзацом першим цього підпункту, не може перевищувати суму податкового зобов'язання фізичної особи щодо прибутку такої контрольованої іноземної компанії.
Також дохід у вигляді прибутку контрольованих іноземних компаній є об'єктом оподаткування військовим збором (підпункт 1.2 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відсотки об'єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1.3 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу, згідно з підпунктом 168.2.1 пункту 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Порядок подання річної податкової декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) передбачено статтею 179 Кодексу.
Правові основи звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії встановлено пунктом 392 4 статті 392 Кодексу.
Відповідно пункту 392 4 статті 392 Кодексу звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії встановлює дві категорії:
Зокрема, звільнення прибутку контрольованої іноземної компанії за наявністю конвенції та характером діяльності контрольованої іноземної компанії (підпункт 392 4.1 пункту 392 4 статті 392 Кодексу), скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподаткованого доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток контролера у разі додержання таких умов:
а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та
б) виконується будь-яка з таких умов:
контрольована іноземна компанія фактично сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою, що є не меншою за базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств в Україні, визначену пунктом 136.1 статті 136 Кодексу, або є меншою за таку ставку не більше ніж на п'ять відсоткових пунктів, або
частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.
У разі якщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел, для цілей застосування цієї статті такі доходи визнаються активними, за умови що контрольована іноземна компанія:
фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;
має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).
Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, а також документального підтвердження виконання вимог податкового та іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи передбачено статтею 44 Кодексу.
Підпунктом 392 3.1 пункту 392 3 статті 392 Кодексу визначаються документи які надаються для обчислення скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, а саме:
У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства контрольованої іноземної компанії не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.
У разі наявності у контролюючого органу сумнівів щодо достовірності поданої фінансової звітності контрольованої іноземної компанії контролюючий орган має право вимагати надання письмового висновку аудиторської компанії, що підтверджує фінансову звітність контрольованої іноземної компанії, не раніше ніж через 15 місяців після завершення звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.
Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Кодексу, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, повідомляємо.
Щодо питання 1.
Нерозподілений прибуток контрольованої іноземної компанії включається до складу загального оподатковуваного доходу фізичної особи – контролера, відображається в річній податковій декларації та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків та військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.
При цьому, частина розподіленого прибутку контрольованої іноземної компанії, що була отримана контролюючою особою до подання звіту про контрольовані іноземні компанії, оподатковується за ставкою податку на доходи фізичних осіб 9 відсотків та військовим збором 1,5 відсотка.
Щодо питання 2.
Статтею 44 Кодексу передбачено вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, а також документального підтвердження виконання вимог податкового та іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Також, відповідно до абзацу «3» підпункту 392 3.1 пункту 392 3 статті 392 Кодексу - у разі наявності у контролюючого органу сумнівів щодо достовірності поданої фінансової звітності контрольованої іноземної компанії контролюючий орган має право вимагати надання письмового висновку аудиторської компанії, що підтверджує фінансову звітність контрольованої іноземної компанії, не раніше ніж через 15 місяців після завершення звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.
В той же час, якщо у ході перевірки контрольованої іноземної компанії є сумніви щодо достовірності фінансової звітності контрольованої іноземної компанії або об'єкта оподаткування для податку на дохід фізичних осіб контролюючий орган має право вимагати надання письмового висновку аудиторської компанії, що має право на проведення аудиту фінансової звітності відповідної іноземної юрисдикції – це має бути аудитор з міжнародною сертифікацією (як іноземний так і український).
Разом з тим наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування конкретних доходів можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |