X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.02.2024 р. № 979/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Громадської організації «_______» (далі – Громадська організація) щодо окремих питань перебування підприємств та організацій у статусі неприбуткових організацій, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє. 

Згідно із зверненням Громадська організація, внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), звертається за отриманням індивідуальної податкової консультації з таких запитань:

 1. Надати інформацію про наявність / відсутність законодавчих підстав для набуття статусу неприбуткової організації з включенням до Реєстру підприємством об’єднання громадян (код 180 згідно з Класифікатором організаційно-правових форм господарювання), засновником якого є громадське об’єднання зі статусом неприбуткової організації (далі – ПОГ).

Якщо Громадською організацією засновано ПОГ, то чи наявні законодавчі підстави для включення до Реєстру ПОГ та які для цього передбачені вимоги?

2. Яким нормативно-правовим документом передбачені вимоги до статутів ПОГ, зокрема щодо набуття ними статусу неприбуткової організації?

3. Яким нормативно-правовим актом та його положеннями передбачені та які саме обмеження в діяльності ПОГ, зокрема для відповідності вимогам (збереження статусу) до неприбуткових організацій?

4. Чи має право (без наслідків позбавлення статусу неприбуткової організації) Громадська організація (зі статусом неприбуткової організації), яка заснувала ПОГ, здійснювати перерахування коштів з власного поточного рахунку на рахунок ПОГ, зокрема в якості внеску до статутного фонду ПОГ (та в якому саме розмірі), а також для реалізації відповідних програм та проєктів Громадської організації, яка заснувала ПОГ і чи наявні/відсутні обмеження для вчинення відповідних дій громадською організацією?

5. Чи має право (без наслідків позбавлення статусу неприбуткової організації) Громадська організація (зі статусом неприбуткової організації), яка заснувала ПОГ, отримувати прибуток/дохід чи інші види надходжень на свій поточний рахунок від ПОГ (результатів діяльності ПОГ) та використовувати його для досягнення мети своєї діяльності відповідно до статуту?

6. Яким нормативно-правовим актом та його положеннями визначений порядок оподаткування діяльності / надходжень коштів на поточні рахунки ПОГ, які створені/засновані громадським об’єднанням, та який порядок здійснення витрат з поточних рахунків ПОГ, у тому числі фінансування діяльності засновника для реалізації його мети та цілей / напрямів діяльності, у зв’язку з чим засновано в тому числі й ПОГ?

 

Щодо запитань 1 – 3

Для цілей оподаткування неприбуткові підприємства, установи та організації – це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 Кодексу (п.п. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4            ст. 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Перелік організацій, які можуть бути віднесені до неприбуткових організацій, що не є платниками податку на прибуток підприємств за умов відповідності вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу, встановлено п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

До неприбуткових організацій згідно із зазначеним переліком, зокрема, можуть бути віднесені громадські об’єднання та інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об’єднання» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 4572).

Громадська організація – це громадське об’єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи (частина третя ст. 1 Закону № 4572).

Відповідно до частини п’ятої ст. 1 Закону № 4572 громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Як передбачено пунктами 1 та 2 частини другої ст. 21 Закону № 4572,  громадське об’єднання зі статусом юридичної особи має право, зокрема:

бути учасником цивільно-правових відносин, набувати майнові і немайнові права відповідно до законодавства;

здійснювати відповідно до закону підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об'єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об’єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об’єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Зауважимо, що засади створення підприємств та здійснення ними господарської діяльності регулюються нормами законодавства, що визначає основні засади господарювання в Україні і регулює господарські відносини, роз’яснення якого не належить до компетенції ДПС.

Водночас повідомляємо, що відповідно до ст. 62 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) підприємство – це самостійний суб’єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб’єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому ГКУ та іншими законами. 

Підприємства можуть створюватись як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності.

На підставі викладеного вище обов’язковими умовами для отримання окремим підприємством або організацією статусу неприбуткової організації є дотримання всіх вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу, у тому числі утворення та реєстрація в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації, використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного закону, заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

Отже, з урахуванням викладеного вище та умов звернення, оскільки проведення комерційної діяльності має на меті отримання прибутку, здійснення підприємницької діяльності підприємством, яке створено громадським об’єднанням, суперечить сутності поняття неприбуткової організації. Крім того, у разі розподілу таким підприємством отриманих доходів (прибутків) на користь засновника (громадського об’єднання) зазначеним підприємством не може бути дотримано вимогу щодо заборони для неприбуткової організації розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

Тож підприємство, створене громадським об’єднанням для здійснення підприємницької діяльності, не може мати статус неприбуткової організації.

 

Щодо запитань 4 та 5

Громадські об’єднання утворюються і діють відповідно до принципів, визначених ст. 3 Закону № 4572, один з яких полягає у відсутності майнового інтересу їх членів (учасників) щодо права на частку майна громадського об’єднання і такі члени (учасники) не відповідають за зобов’язаннями такого громадського об’єднання. Доходи або майно (активи) громадського об’єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об’єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).

Обмеження щодо утворення і діяльності громадських об’єднань встановлено ст. 4 Закону № 4572.

Статтею 11 Закону № 4572 визначено відомості, які має містити статут громадського об’єднання, зокрема: відомості про мету (цілі) та напрями діяльності такого об'єднання; джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об’єднання.

Відповідно до частини першої ст. 24 Закону № 4572 громадське об’єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону передане такому громадському об’єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об’єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств, підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування (крім розпорядження) чи на інших підставах, не заборонених законом.

Зауважимо, що питання формування статутного капіталу суб’єктів господарювання не регламентуються нормами податкового законодавства, а регулюються нормами ГКУ, іншими нормативно-правовими актами, роз’яснення яких не належить до компетенції ДПС.

Отже, оскільки громадська організація для виконання своїх статутних завдань може виступати в якості засновника іншої юридичної особи, то здійснення внеску до статутного капіталу відповідного підприємства та отримання доходів від володіння корпоративними правами, а також проведення інших операцій, передбачених статутом  громадської організації, не є підставою для виключення такої громадської організації з Реєстру за умов, що така діяльність здійснюється для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах вимог профільного Закону № 4572, а отримані доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на її утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, без розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. 

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу XX Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

 

Щодо запитання 6

Порядок оподаткування операцій суб’єктів господарювання регламентується нормами Кодексу в залежності від обраної системи оподаткування (загальна система оподаткування, що передбачає у тому числі сплату податку на прибуток підприємств, або спрощена система оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку). 

Разом з тим наголошуємо, що будь-які висновки щодо податкового обліку конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).