Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо окремих питань, пов’язаних із отриманням з бюджету компенсації як різниці у тарифах на теплову енергію, та, керуючисьстаттею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Якзазначено в зверненні,на підставі рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради (далі – ВК) Товариство визнано постачальником теплової енергії у північній частині міста Суми на опалювальний період 2021/2022роки та встановлено економічно обґрунтований тариф на послугу з постачання теплової енергії.
В подальшому ВК прийнято рішення, згідно якого в опалювальному періоді 2021/2022 років вирішено застосовувати тариф на послугу з постачання теплової енергії нижче економічно обґрунтованого, а різниця в тарифах, яка виникатиме в результаті застосування такого тарифу підлягатиме щомісячному відшкодуванню за рахунок коштів бюджету Сумської територіальної громади.
Рішенням Сумської міської ради затверджено Програму відшкодування різниці між тарифами, встановленими в економічно обґрунтованому розмірі, та такими, які фактично застосовувалися в опалювальному періоді 2021/2022 років, та такими, які фактично застосовувалися в опалювальному періоді 2021/2022 років на постачання теплової енергії та постачання гарячої води населенню (далі – Програма).
Як невід’ємну частину Програми було затверджено порядок відшкодування різниці між тарифами, встановленими в економічно обґрунтованому розмірі на опалювальний період 2021/2022 роки, та такими, які фактично застосовувались в опалювальному періоді 2021/2022 років на постачання теплової енергії та гарячої води населенню.
Департаментом інфраструктури міста Сумської міської ради було направлено на підпис Товариству договір про відшкодування різниці між тарифами встановленими в економічно обґрунтованому розмірі на опалювальний період 2021/2022 роки, та такими, які фактично застосовувались в опалювальному періоді 2021/2022 років на постачання теплової енергії та гарячої води населенню (далі – Договір).
Умовами Договору передбачено, що суми відшкодування різниці між тарифами використовуються Товариством виключно за цільовим призначенням: за енергоносії (природний газ, вугілля, електроенергія), послуги з розподілу, транспортування енергоносіїв, централізоване водопостачання і водовідведення, та що сторони, після визначення суми відшкодування, погоджують напрямки використання Товариством бюджетних коштів.
В зв’язку з зазначеним Товариство просить надати роз’яснення з наступних питань:
1) чи є суми отриманих бюджетних коштів, які щомісячно отримуються на підставі зазначених у зверненні рішень міської ради, перерахунком вартості товарної продукції? Чи повинні такі суми бюджетних коштів відображатися у бухгалтерській, фінансовій звітності, а саме у «Звіті про фінансові результати» за формою Ф2 у рядку «Дохід від реалізації продукції» чи у «Звіті про фінансові результати» за формою Ф2 як інші доходи?;
2) чи необхідно Товариству нараховувати ПДВ на суму компенсації різниці у тарифах на постачання теплової енергії, що має щомісячно перераховуватися Товариству на підставі відповіднихрішень міської ради?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Відповідно до пунктів 5.2 і 5.3 статті 5 розділу ІКодексуу разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Виробнича дотація з бюджету це фінансова допомога з боку держави, що надається суб’єкту господарювання на безповоротній основі з метою зміцнення його фінансово-економічного становища та/або для забезпечення виробництва товарів, виконання робіт, надання послуг (підпункт 14.1.16 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу VКодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу VКодексу розташоване на митній території України.
Відповідно до підпункту 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу VКодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання товарів/послуг у частині суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу VКодексу визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VІКодексу, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
До бази оподаткування включаютьсявартість товарів/послуг, які постачаються (за виключеннямсуми компенсації на покриття різниціміжфактичнимивитратами та регульованимицінами (тарифами) у виглядівиробничоїдотації з бюджету та/абосумивідшкодуванняорендодавцю–бюджетнійустановівитрат на утриманнянаданого в орендунерухомого майна, на комунальніпослуги та на енергоносії), та вартістьматеріальних і нематеріальнихактивів, щопередаютьсяплатнику податків безпосередньоотримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Правила формування податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено статтями 187, 201 розділу V та пунктом 44 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Визначення статусу коштів, які отримуються Товариством на підставі зазначених у зверненні рішень міської ради, та правомірність відображення таких коштів у бухгалтерській та фінансовій звітності не належить до компетенції ДПС.
З порушених питань ДПС рекомендує звернутися до Міністерства фінансів України як до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.
Щодо питань 2
Операція Товариства з постачання теплової енергії населенню є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ у порядку, встановленому Кодексом для таких операцій, з нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ за ставкою 20 відсотків.
Операція Товариства з постачання теплової енергії населенню, оплата за яку здійснюється за рахунок отриманої суми компенсації, призначеної на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету, підлягає звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.
Якщо у розглянутій ситуації сума грошових коштів, що отримується Товариством з бюджету, за своєю фактичною сутністю та у розумінні норм підпункту 14.1.16 пункту 14.1 статті 14 розділу І та пункту 188.1 статті 188 розділу VКодексу є компенсацією на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету, то така сума грошових коштів до бази оподаткування ПДВ операції з постачання теплової енергії населенню не включається, і, відповідно, на таку суму податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 розділуІІКодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |