Державна податкова служба України розглянула звернення
Підприємства, надіслане до ДПС листом Головного управління ДПС щодо окремих питань, пов’язаних із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, що був встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), враховуючи зміни, що були внесені окремими постановами Кабінету Міністрів України до відповідного переліку товарів, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємство в період з 17.03.2020 до 01.07.2023 здійснювало операції з постачання на митній території України товарів, необхідних для боротьби з коронавірусом, в тому числі товарів з оплатою за рахунок бюджетних коштів. При цьому в діяльності Підприємства мають місце факти оплати за рахунок бюджетних коштів, які відбулися після 01.07.2023.
Інформуючи про зазначене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо порядку відображення в податковому обліку, складання податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної та заповнення податкової звітності щодо операцій з постачання на митній території України товарів, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-
19), які здійснені до 01.07.2023, оплата за які за рахунок бюджетних коштів надійшла постачальнику після 01.07.2023.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Пунктом 44.1 статті 44 розділу II Кодексу визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу (з урахуванням внесених змін) тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з 17 березня 2020 року по 30 червня 2023 року, від оподаткування ПДВ звільнялися операції з:
ввезення на митну територію України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;
постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, положення пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу та положення статті 199 розділу V Кодексу не застосовувалися щодо таких операцій.
Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільнялись від оподаткування податком на додану вартість та які звільнялись від сплати ввізного мита було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224 зі змінами та доповненнями (далі – Постанова № 224).
Відповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V Кодексу датою виникнення податкових зобов’язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов’язаннями перед бюджетом.
Отже, визначальною підставою для формування податкових зобов’язань за фактом зарахування коштів на банківський рахунок платника податку, відповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V Кодексу є постачання ним товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів. Підтвердженням того, що товари/послуги оплачуються за рахунок бюджетних коштів, є наявність у договорі на поставку товарів/послуг умови, що оплата за поставлені товари/послуги здійснюється з відповідного рахунку Державного казначейства України.
На дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 розділу V Кодексу).
Враховуючи викладене та з урахуванням опису питань, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Для операцій з постачання товарів, включених до Переліку № 224, режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, діяв до 30.06.2023 включно, тобто до закінчення останнього календарного дня місяця, в якому завершилась дія карантину, встановленого Урядом з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Підтвердженням того, що товари/послуги оплачуються за рахунок бюджетних коштів, є наявність у договорі на поставку товарів/послуг умови, що оплата за поставлені товари/послуги здійснюється з відповідного рахунку Держказначейства.
Оскільки у зверненні Підприємства зазначено, що оплата товарів здійснюється за рахунок бюджетних коштів, то датою визначення податкових зобов’язань за операціями з постачання таких товарів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку – постачальника, незалежно від дати передачі товару від продавця покупцю.
Якщо відвантаження товарів, перелік яких був затверджений Постановою № 224, відбулося до 01.07.2023, а зарахування на рахунок постачальника бюджетних коштів в оплату вартості таких товарів відбулося починаючи з 01.07.2023, то на дату отримання бюджетних коштів постачальник зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за відповідною ставкою (7 або 20 відсотків). На дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та включити до складу податкових зобов’язань з ПДВ в декларацію з податку на додану вартість.
В доповнення до викладеного ДПС інформує, що правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначено Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922). Таким чином, здійснення закупівель за рахунок бюджетних коштів регулюється Законом № 922.
Таким чином, якщо умови договору про закупівлю, зобов’язання за якими ще не виконані в повному обсязі, зокрема не в повній мірі отримана оплата за відвантажені товари, то пунктом 6 частини п’ятої статті 41 Закону № 922 передбачена можливість зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування – пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування (у зв’язку з завершенням дії карантину змінено умови щодо надання пільг в оподаткуванні, зокрема скасовано встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу режим звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України товарів, перелік яких затверджено Постановою № 224).
Питання укладання господарських договорів та складання додаткових угод про зміну істотних умов до договорів регулюються Господарським кодексом України. Врегулювання питань господарських правовідносин між підприємствами не належить до компетенції Державної податкової служби України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |