Державна податкова служба України розглянула звернення щодо коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до підпунктів 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та, керуючись ст. 52 Кодексу, повідомляє.
Відповідно до наданої інформації заявник протягом 2023 року мав господарські відносини (надання транспортних послуг) з контрагентом-резидентом Польщі. При цьомуорганізаційно-правова форманерезидента входить до перелікуорганізаційно-правових форм нерезидентів, затверджених постановою Кабінетом Міністрів України від 04.07.2017 № 480.
Заявник запитує:
1.У разі якщо нерезидент надав довідку у довільній формі про те, що в періоді, коли відбулася господарська операція, він сплачував податок на прибуток (корпоративний податок) у державі, в якій він зареєстрований, чи має право платник податку не проводити 30% коригування вартості товарів, робіт (послуг) та доводити (хоч операція і не є контрольованою) за принципом «витягнутої руки»?
2. Якщо нерезидент надав довідку у довільній формі про те, що він тільки має податковий номер у конкретній державі, чи має право платник податку не проводити 30% коригування вартості товарів, робіт (послуг)?
3. Чи має право не проводити 30% коригування вартості товарів, робіт (послуг) при отриманні довідки від нерезидента, зразок якої додається?
Щодо питань 1-3
Підпунктом 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Підпунктом 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що платник податку на прибуток, що формує різниці, збільшує фінансовий результат до оподаткування податком на прибуток на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у пункті 140.2 та підпункті 140.5.6 цього пункту, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), придбаних, зокрема, нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу; нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженогоКабінетомМіністрів України відповідно до підпункту «г» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, які не сплачуютьподаток на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
Вимогип.п. 140.5.4 п. 140.5. ст. 140 Кодексу не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, але без подання звіту.
Відповідно до п.п. 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 Кодексу), реалізованих на користь: нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу; нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. «г» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами державиреєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
При цьому вимоги п.п. 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких доходів підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, але без подання звіту.
Підпунктом «в» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.1 ст. 39 Кодексу встановлено, що контрольованими операціями є господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженогоКабінетомМіністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.1 ст. 39 Кодексу, абоякі є резидентами цих держав.
Відповідно до п.п. «г» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.1 ст. 39 Кодексу контрольованими операціями є господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.
На виконання цього підпункту Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 04.07.2017 № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».
Отже, у разі якщо господарські операції, здійснені з таким нерезидентом не підпадають під визначення контрольованих операцій відповідно до ст. 39 Кодексу, то платник податків визначає різниці для коригування фінансового результату до оподаткування з урахуванням вимог підпунктів 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст.140 Кодексу.
При цьому, у разі якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з ним за відсутності критеріїв, визначених підпунктами «а» - «в» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, визнаються неконтрольованими.
Таким чином, господарські операції платника податку з нерезидентами, організаційно-правові форми яких включені до Переліку № 480, можуть розглядатися як неконтрольовані у разісплати такими нерезидентами податку на прибуток (корпоративного податку) та за наявності документа, що підтверджує таку сплату.
Стаття 39 Кодексу не містить вимог щодо форми документа для підтвердження сплати податку на прибуток (корпоративний податок) нерезидентом, а також органу, який має видавати такий документ.
Отже, платник податків не обмежений у виборі способу та форми отримання інформації щодо сплати нерезидентом податку на прибуток (корпоративного податку) у звітному році. Водночас, рекомендуємо платникам податків отримувати від контрагента документ, що видається фінансовим (податковим) органом відповідної країни, за формою, затвердженою згідно із законодавством цієї країни. Такий документ повинен бути належним чином легалізований та перекладений відповідно до законодавства України.
Таким чином, платник може надати офіційний документ, виданий фінансовим органом країни контрагента-нерезидента, який свідчить, що таким контрагентом сплачується податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації такого нерезидента, та/або не є податковим резидентом держави, в якій він зареєстрований як юридична особа.
Одночасно повідомляємо, щоу разі якщо документ, наданий підприємством для підтвердження сплати податків нерезидентом, не вказує про сплату корпоративного податку, то господарські операції з таким нерезидентом підпадають під коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до підпунктів 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, у разі якщо операції з таким нерезидентом не відповідають вартісним критеріям контрольованих операцій, які визначені п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу.
Зазначене питання висвітлено в Узагальнюючій податковій консультації щодо застосування окремих положень статті 39 Податкового кодексу України, у тому числі під час коригування фінансового результату до оподаткування на підставі підпунктів 140.5.4, 140.5.51 та 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 14.05.2021 № 266 (питання 6).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |