X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.03.2024 р. № 1192/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платником податків у зверненні зазначено, що Адміністрацією проводиться ряд заходів, спрямованих на захист та допомогу найбільш незахищеної категорії громадян, які були вимушені переміститись на підконтрольну Україні територію, у зв’язку з повномаштабним вторгненням російської федерації на територію України.

Велика увага приділяється захисникам та захисницям військовослужбовцям, прикордонникам та іншим правоохоронним структурам, представники яких стали на захист територіальної цілісності та суверенітету нашої держави.

Так, згідно із затвердженими керівником Адміністрації розпорядженнями №       від     2023 «Про затвердження Комплексної програми підтримки та інтеграції внутрішньо переміщених осіб  на 2024-2025 роки» та №      від 2023 «Про затвердження Комплексної програми соціального захисту та підтримки Захисників і Захисниць України, членів їх сімей та членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України  на 2024-2025 роки під час дії воєнного стану надається одноразова матеріальна допомога на безповоротній основі особам, місце проживання яких зареєстровано у населених пунктах , а наразі переміщених на підконтрольну Уряду України територію. Мінімальний розмір матеріальної допомоги встановлено на рівні 3230,00 грн, максимальний –50000,00 гривень.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:

Чи необхідно оподатковувати наступні види одноразової матеріальної допомоги, яка надається у рамках виконання Програми соціально-економічного розвитку громади за рахунок коштів місцевого бюджету за  «Інші заходи у сфері соціального захисту і соціального забезпечення»:

1. скрутне матеріальне становище сім'ї заявника або тимчасова втрата працездатності заявника та членів його сім'ї, загибель під час війни одного з членів сім'ї, непередбачувані матеріальні витрати для подолання інших обставин під час дії воєнного стану або у разі стихійного лиха (сума матеріальної допомоги не фіксована, визначається за розглядом комісії з урахуванням індивідуальних обставин для кожного окремого заявника, наданих документів, що підтверджують необхідність надання такої допомоги від 3230,00 грн, до 50000,00 гривень);

2. тривале лікування, проведення a6o планові показники до хірургічного втручання, реабілітація, протезування(сума матеріальної допомоги не фіксована, а визначається за розглядом комісії з урахуванням індивідуальних обставин для кожного окремого заявника, наданих документів, що підтверджують необхідність надання такої допомоги в розмірі не менш ніж 50% від суми, витраченої інеобхідної на таке лікування до 50000,00 гривень);

3. матеріальна допомога військовослужбовцям 3CУ, територіальної оборони, ДПСУ, HПУ, ДСНС, НГУ, СБУ або іншим представникам військових формувань та правоохоронних органів України, які після 24.02.2022 отримали бойові поранення (травми), перебували у полоні або членам ïx сімей у випадку загибелі (смерті) зазначених осіб (допомога призначається у фіксованій сумі одноразово 50000,00 грн);

4. особам з інвалідністю I, II та III груп (у тому числі інвалідність яких настала внаслідок воєнних дій та відповідно до Закону України від 03 березня 2022 року № 2114-IX «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» (далі – Закон № 2114) (допомога призначається у фіксованій сумі одноразово 50000,00 гривень);

5. у випадку загибелі Захисника або Захисниці України членам сім'ї загиблої особи, яка відповідно до Закону № 2114 або у складі добровольчих формувань у взаємодії із 3CУ, MBC, ДПСУ, HПУ, НГУ, СБУ та іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами у період з 24 лютого 2022 року брали участь у заходах,необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв'язку зі збройною агресією російської федерації, перебували безпосередньо в районах та у період здійснення таких заходів (допомога призначається у фіксованій сумі одноразово 50000,00 гривень);

6. родинам із дітьми віком від 0 до 18 років, які зареєстровані на території громади, а зараз мають статус внутрішньо переміщених осіб iзнаходяться на території, підконтрольній Уряду України (допомога призначається у фіксованій сумі 4025,00 грн одноразово на одну дитину в залежності від кількості дітей вродині);

7. надання одноразової грошової допомоги з нагоди Дня Захисників та Захисниць України (допомога призначається у фіксованій сумі одноразово 3000,00 грн або 2000,00 грн в залежності від статусу);

8. надання одноразової щорічної матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових проблем Захисників i Захисниць України (допомога призначається у фіксованій сумі одноразово 10000,00 грн);

9. надання одноразової матеріальної допомоги з нагоди Міжнародного дня людей з інвалідністю (допомога призначається у фіксованій сумі одноразово 1000,00 грн, 2000,00 грн, 3000,00 грн в залежності від групи інвалідності);

10. надання одноразової гpoшoвoï допомоги мешканцям територіальної громади, які підписали контракт для проходження військової служби у складі підрозділів Сил Оборони України (допомога призначається одноразово у фіксованій сумі 50000,00 гривень).

Відповідно до п. 1 ст. 16 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон № 280) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до Закону № 280.

До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування (п. 22 ст. 26 Закону № 280).

Статтею 34 Закону № 280 визначено повноваження органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення.

Пунктами 1 та 4 ст. 61 Закону № 280 передбачено, що органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно складають та схвалюють прогнози відповідних місцевих бюджетів, розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України. Самостійність місцевих бюджетів гарантується власними та закріпленими за ними на стабільній основі законом загальнодержавними доходами, а також правом самостійно визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа — резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Доходи, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначені ст. 165 Кодексу.

Підпунктом 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу передбачено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема, сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України, а також вартість соціальної допомоги в натуральній формі малозабезпеченим сім'ям, що отримана від надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги».

Водночас п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Водночас п. 164.2 ст. 164 Кодексу визначено перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Відповідно до п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).

Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотків об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого визначено п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Враховуючи, якщо селищною радою здійснюється надання державної допомоги на користь фізичних осіб відповідно до затверджених програм соціально-економічного розвитку за рахунок місцевого бюджету,

Враховуючи зазначене, якщо державна допомога надається фізичним особам, наведених у вашому зверненні, за рахунок коштів місцевого бюджету тавідповідно до затвердженої програми соціально-економічного розвитку або цільової програми з питань діяльності місцевого самоврядування, в якій передбачено надання такої допомоги (з конкретним визначенням її напрямів, умов надання та кошторисом).то сума такої допомоги може бути віднесена до доходів, зазначених у п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, тобто не оподатковуватися податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Разом з тим, якщо селищною радою надається допомога, яка не зазначена у п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, то сума такої допомоги включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків з відповідним оподаткуванням.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.