X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.03.2024 р. № 1278/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, щов2022 році стала одним із засновників компанії в …. Було подано повідомлення  про набуття частки в іноземній компанії. Фінансова звітність в країні реєстрації ще не подавалася. Дивіденди не розподілялися. Пасивних доходів компанія не має, всі доходи отримані від ведення господарської діяльності. Між Україною та … є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування.

Платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи можна подати звітність про контрольовану іноземну компанію за 2022 рік разом зі звітами за 2023 рік (у строки встановлені для звіту за 2023 рік), згідно з пунктом 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?

2. Чи підпадає під звільнення від оподаткування в Україні згідно з підпунктом 39².4.1 пункту 39².4 статті 39² Кодексу (виконання вимог пункту «а» та другого абзацу підпункту «б» підпункту 39².4.1 пункту 39².4 статті 39² Кодексу) сума прибутку контрольованої іноземної компанії в даному випадку?

3. Чи потрібно подавати звітність про контрольовану іноземну компанію, якщо сума прибутку контрольованої іноземної компанії підлягає звільненню від оподаткування в Україні?

4. Якщо в 2023 році буде проведено виплату дивідендів, чи потрібно буде оподатковувати цю суму в Україні? І яку звітність та в які терміни необхідно подавати?

Щодо першого та третього питань

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 39² Кодексу).

Контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії (підпункт 392.1.2 пункту 392.1 статті 392Кодексу).

Відповідно до підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті392Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати звіт про контрольовану іноземну компанію до контролюючого органу одночасно з поданням, зокрема, річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимогзаконів України від 22 травня 2003 року № 851-ІV «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VІІІ «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До звіту про контрольовану іноземну компанію в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання, зокрема, річної декларації про майновий стан і доходи, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом, зокрема, із річною декларацією про майновий стан і доходи за наступний звітний (податковий) період.

Підпунктом 392.5.4 пункту 392.5 ст. 392Кодексу встановлено, у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання, зокрема, річної декларації про майновий стан і доходи, така контролююча особа подає звіт про контрольовану іноземну компанію за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» – «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392Кодексу.

Контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про контрольовану іноземну компанію до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу, зокрема, річну декларацію про майновий стан і доходи. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено наступні особливості застосування положень про оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії протягом перехідного періоду:

першим звітним (податковим) роком для звіту про контрольовану іноземну компанію є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати звіт про контрольовану іноземну компанію за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням, зокрема, річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Отже, з урахуванням положень, визначених пунктом 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, … маєте право подати звіт про контрольовану іноземну компанію за 2022 рік одночасно з поданням, зокрема, річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік.

Щодо другого питання

Норми статті 392розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392розділу I Кодексу визначено, що скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:

а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та

б) виконується будь-яка з таких умов:

частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.

У разі якщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел, для цілей застосування цієї статті такі доходи визнаються активними, за умови що контрольована іноземна компанія:

фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;

має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).

Для цілей цієї статті ефективна ставка податку на прибуток підприємств розраховується шляхом ділення суми витрат зі сплати податку на прибуток підприємств на суму прибутку до оподаткування за даними фінансової звітності за відповідний календарний рік та множення на 100 відсотків.

Крім того, відповідно до підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392розділу I Кодексу, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:

загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду;

контрольована іноземна компанія є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України;

контрольована іноземна компанія є організацією, яка відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснює благодійну діяльність та не розподіляє доходи на користь її засновників (учасників).

З огляду на зазначене, обов’язковими умовами щодо не включення скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до бази оподаткування контролюючої особи є, зокрема, наявність між Україною та юрисдикцією контрольованої іноземної компанії чинного договору про уникнення подвійного оподаткування та якщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.

Отже, якщо фізична особа – резидент України є власником частки іноземної юридичної особи, яка зареєстрована в юрисдикції …, з якою Урядом України укладено Угоду про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доход і на приріст вартості майна та частка пасивних доходів такої компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел, то скоригований прибуток цієї компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу контролюючої особи.

Таким чином, якщо прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування відповідно пункту 392.4 статті 392розділу I Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії.

Водночас, при звільненні від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії в обов’язковому порядку подається звіт про контрольовані іноземні компанії (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Щодо четвертого питання

Пунктом 392.2 статті 392розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній.

Так, відповідно до підпункту 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 розділу I Кодексу об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею392розділу І Кодексу.

Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії включається, зокрема, до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з підпунктом 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Підпунктом 163.1.3 пункту 163.1 статті 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

В той же час, оподаткування іноземних доходів встановлено пунктом 170.11 статті 170 Кодексу, відповідно до якого, у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу, крім, зокрема, прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу.

Відповідно до підпункту 170.13.1 пункту 170.13 статті 170 Кодексу платник податку – резидент, що визнається контролюючою особою щодо контрольованої іноземної компанії, зобов’язаний визначити частину прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до положень статті 392 Кодексу та включити її до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації та оподатковується за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу.

Згідно з підпунктом 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексуу разі якщо контрольована іноземна компанія розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються такі правила:

у разі розподілу контролюючою особою прибутку контрольованої іноземної компанії (його частини) до моменту подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, до такого фактично отриманого (розподіленого) доходу застосовується ставка податку, визначена підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу (підпункт 170.13.2.1підпункту170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу);

у разі розподілу контролюючою особою прибутку контрольованої іноземної компанії (його частини) після подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, але до закінчення другого календарного року, наступного за звітним, здійснюється перерахунок податку із прибутку контрольованої іноземної компанії, відображеного в податковій декларації, із застосуванням ставки податку, визначеної підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу (підпункт 170.13.2.2 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу);

у разі розподілу контролюючою особою прибутку контролюючої іноземної компанії (його частини) після моменту подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, після закінчення календарного другого року, наступного за звітним, перерахунок податку не здійснюється (підпункт 170.13.2.3підпункту170.13.2 пункту 170.13 статті 170 Кодексу).

Також, підпунктом 170.13.2.4 підпункту 170.13.2пункту 170.13 статті 170 Кодексу визначено, зокрема, що сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті з прибутку контрольованої іноземної компанії (як розподіленого, так і не розподіленого), зменшується на суму корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, та фактично сплаченого контрольованою іноземною компанією, включаючи податки, що були утримані у джерела виплати із суми доходу, отриманого контрольованою іноземною компанією.

Сума такого податку визначається як загальна сума податку, що була фактично сплачена контрольованою іноземною компанією за результатами відповідного звітного (податкового) періоду (корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, сплачена протягом звітного періоду) пропорційна частці контролюючої особи в такій контрольованій іноземній компанії, відображеній у звіті про контрольовані іноземні компанії.

Платник податків має право скористатися таким зменшенням за умови документального підтвердження фактичної сплати. Копії документів, що підтверджують факт такої сплати, подаються платником податків разом із податковою декларацією.

При цьому сума зменшення податку на доходи фізичних осіб, визначеного абзацом першим цього підпункту, не може перевищувати суму податкового зобов’язання фізичної особи щодо прибутку такої контрольованої іноземної компанії.

Крім того, зазначені доходи є об’єктом оподаткування військовим збором, ставка якого становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу та підпунктом 1.4 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з підпунктом 168.2.1 пункту 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) передбачено статтею 179 Кодексу.

Форма податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Декларація) та інструкція щодо заповнення Декларації затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859, із змінами та доповненнями.

Згідно з приміткою 8 до Декларації рядок 10.14 «Частина прибутку контрольованої іноземної компанії (додаток(и) КІК)» розділу ІІ «Доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу» Декларації заповнюється відповідно до пунктів 170.13, 170.131статті 170 Кодексу та проставляється кількість поданих додатків КІК за їх наявності.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана визначити частину прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до положень статті 392 Кодексу, з урахуванням вимог пункту 170.13 статті 170 розділу IV Кодексу, та включити її до загального оподаткованого доходу, що відображається в графі 3 рядка 10.14розділу II «Доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу» Декларації за звітний рік.

Враховуючи зазначене, якщо фізична особа – резидент України отримує дохід у вигляді дивідендів від іноземної юридичної особи, то сума такого доходу включається до його загального річного оподаткованого доходу та оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором. При цьому така особа зобов’язана подати декларацію про майновий стан і доходи та сплатити податкові зобов’язання, визначені у цій декларації.

Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування доходів фізичних осіб можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.