Державна податкова служба України розглянула звернення щодо включення окремих операцій з постачання товарів/послуг до загального обсягу оподатковуваних операцій для цілей реєстрації особи платником податку на додану вартість і можливості скасування реєстрації платника ПДВ, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємство має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. За період з 01.09.2022 по 01.09.2023 на розрахунковий рахунок платника надійшли:
- кошти за договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, укладених з Національною службою охорони здоров’я України, за надання послуг з охорони здоров’я закладами охорони здоров’я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, та які відповідно до підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 195 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
- кошти від надання платних медичних послуг, які звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 195 розділу V Кодексу;
- кошти від надання платних медичних послуг, які не звільняються від оподаткування ПДВ;
- кошти від місцевого бюджету для відшкодування комунальних та інших послуг;
- благодійні внески.
Крім того Підприємство отримало благодійну (гуманітарну) допомогу в натуральній формі.
З урахуванням викладеного, Комунальне некомерційне підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1) чи потрібно при визначенні загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню податком на додану вартість, для цілей обов’язкової реєстрації особи як платника ПДВ, враховувати суму надходжень за договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, надходження благодійної (гуманітарної) допомоги в натуральній формі та надходження коштів від місцевого бюджету?;
2) чи можливо скасувати Підприємству реєстрацію платника ПДВ?
В той же час слід зазначити, що інформація, надана у звернені, не дає змоги чітко ідентифікувати суть операцій, в частині отримання коштів від місцевого бюджету для відшкодування комунальних та інших послуг, та у повній мірі встановити всі обставини та наслідки здійснених операцій.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V Кодексу.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу). Продаж (реалізація) товарів - це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункт 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).
Згідно з підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з схорони здоров'я закладами охорони здоров'я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства, крім визначеного переліку.
Законом України від 19.10.2017 № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (далі - Закон № 2168), визначено програму державних гарантій медичного обслуговування населення.
Відповідно до пункту 1 статті 2 Закону № 2168 програма державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій) - програма, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв'язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв'язку з вагітністю та пологами.
При цьому визначено, що надавачі медичних послуг - заклади охорони здоров'я усіх форм власності та фізичні особи - підприємці, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та уклали договір про медичне обслуговування населення з головними розпорядниками бюджетних коштів.
Держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій (пункт 1 статті 3 Закону № 2168).
Таким чином, кошти, отримані Підприємством відповідно до договорів з Національною службою охорони здоров'я України про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, розцінюється як компенсація вартості послуг з охорони здоров'я.
Порядок реєстрації особи як платника ПДВ регулюється статтями 180 - 183 розділу V Кодексу та регламентується Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.
Коло осіб, які для цілей оподаткування ПДВ мають право або зобов'язані бути зареєстровані як платники податку, визначено у підпункті 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 розділу I та пункті 180.1 статті 180 розділу V Кодексу.
Статтями 181 та 182 розділу V Кодексу визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватися як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.
Відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V Кодексу під обов'язкову реєстрацію як платника податку на додану вартість підпадає особа, у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000000 гривень (без урахування ПДВ).
При цьому до загального обсягу оподатковуваних операцій для цілей реєстрації особи як платника ПДВ належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставками 7 та 14 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ. Обсяг операцій, що не є об'єктом оподаткування ПДВ, при обрахунку загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг не включається.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
При визначенні загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню податком на додану вартість згідно з розділом V Кодексу, здійснених протягом останніх 12 календарних місяців, для цілей обов’язкової реєстрації особи як платника ПДВ, Підприємству необхідно також враховувати обсяги послуг, наданих за договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, операції з постачання яких згідно з підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 195 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ.
Слід зазначити, що із запиту Підприємства незрозуміло чи обліковуються кошти місцевого бюджету як плата за надані Підприємством послуги, тому не має можливості зробити висновок щодо їх врахування в загальному обсязі оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг.
Оскільки Підприємство отримує благодійну допомогу, а не надає її, то така операція для Підприємства не є операцією з постачання товарів / послуг, а тому обсяг отриманної благодійної допомоги не враховується при визначенні загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню податком на додану вартість, для цілей обов’язкової реєстрації особи як платника ПДВ.
Щодо питання 2
Враховуючи те, що загальні обсяги оподатковуваних операцій Підприємства з урахуванням надходжень за договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій перевищують 1 000 000 гривень протягом останніх 12 календарних місяців, то підстави для скасування реєстрації платника ПДВ відсутні.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |