Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо застосування спрощеної системи оподаткування та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податку повідомив, що перебував на обліку як фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи. Здійснює діяльність з надання стоматологічних послуг. На період воєнного стану перейшов на спрощену систему оподаткування платника єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотка.
У зв’язку з чим фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи буде враховуватись платнику єдиного податку третьої групи, при переході на ставку 5 відс., дохід який він отримав, коли застосовував ставку єдиного податку у розмірі 2 відсотка?
2. Чи зобов’язаний платник єдиного податку третьої групи, який був платником єдиного податку із застосуванням 5 відсотків до 31.03.2022 та 01.04.2022 перейшов на використання особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, перейти зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему після того, як відмовиться від застосування ставки єдиного податку у розмірі 2 відс., оскільки отримав дохід у розмірі понад 1167 розмірів мінімальної заробітної плати за період перебування на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2 відс. впродовж 2023 року?
3. Чи зобов’язаний платник єдиного податку третьої групи, який відмовився від єдиного податку із застосуванням ставки у розмірі 2 відс. і повернувся на сплату 5 відс., зазначати у квартальній декларації платника єдиного податку зі ставкою 5 відс. обсяг доходу, отриманий під час застосування ставки 2 відсотка?
4. Як буде розраховуватись граничний обсяг доходу для платників єдиного податку третьої групи у разі відмови від застосування особливостей оподаткування встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу у період з 01.07.2023по 31.12.2023?
Щодо першого – другого та четвертого питань
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Кодексу.
Відповідно до п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема, фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Згідно зі ст. 292 Кодексу для фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку доходом є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Разом з тим відповідно до п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей.
Відповідно до п.п. 9.2 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платниками єдиного податку третьої групи можуть бути фізичні особи – підприємці та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми.
До таких осіб не застосовується обмеження щодо обсягу доходу та кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.
Згідно з п.п. 9.4 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у розмірі 2 відс. доходу, визначеного відповідно до ст. 292 Кодексу.
Крім того, після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Платник податку має право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. У такому разі платник податків вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів (п.п. 9.9 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Враховуючи викладене та зважаючи на зміни внесені до Кодексу в частині застосування розділу XIV Кодексу, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку третьої групи, які під час використання особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, отримали дохід, розмір якого перевищує граничний обсяг доходу, встановлений п. 291.4 ст. 291 Кодексу для третьої групи платників єдиного податку, після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
При цьому дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не включається до суми граничного обсягу доходу, визначеного п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу.
Разом з тим з 1 серпня 2023 року у зв'язку з набранням чинності Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» скасовані особливості оподаткування, передбачені п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, відповідно до п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу справляння єдиного податку платниками, які до 1 серпня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених цим підпунктом.
Крім того, згідно з п.п. 91.4.3 п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу у 2023 звітному році обсяг доходу для відповідної групи платників єдиного податку, встановлений п. 291.4 ст. 291 Кодексу, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Таким чином, якщо з 01 січня по 01 липня 2023 року суб'єкт господарювання застосовував спрощену систему з особливостями оподаткування та з 01 липня повернувся на сплату єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 відс., то граничний обсяг доходу для такого платника до кінця 2023 року становитиме 3909450,00 грн, а саме:
розрахунок граничного обсягу доходу на 2023 рік: 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, визначеної на 01 січня 2023 року * 6700 грн = 7818900 грн;
розрахунок граничного обсягу доходу на 6 місяців протягом 2023 року: (7818900 грн/12 місяців) * 6 місяців = 3909450,00 гривень.
Крім того, згідно з п. 293.8 ст. 293 Кодексу платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи – підприємці), які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників податків у п. 291.4 ст. 291 Кодексу, до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у розмірі 15 відс., а також зобов'язані у порядку, встановленому главою 1 розділу XIV Кодексу, перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених Кодексом.
Щодо третього питання
Податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку третьої групи та податкових агентів платників єдиного податку третьої групи – електронних резидентів (е-резидентів) є календарний квартал (крім податкового періоду податкової звітності з податку на додану вартість, визначеного п. 202.1 ст. 202 Кодексу) (абзац другий п. 294.1 ст. 294 Кодексу).
Податкова декларація складається наростаючим підсумком з урахуванням норм п.п. 296.5 і 296.6 ст. 296 Кодексу (п. 296.7 ст. 296 Кодексу).
Платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи – підприємці) у податковій декларації окремо відображають:
1) обсяг доходу, оподаткований за кожною з обраних ними ставок єдиного податку;
2) обсяг доходу, оподаткований за ставкою 15 відсотків (у разі перевищення обсягу доходу) (п.п. 296.5.3 п. 296.5 ст. 296 Кодексу).
Форма податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця затверджена наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 № 578, із змінами (далі – Декларація).
Відповідно до абзацу першого п. 49.2 ст. 49 Кодексу платник податків зобов’язаний за кожний встановлений Кодексом звітний період, в якому виникають об’єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Абзац перший п. 49.2 ст. 49 Кодексу застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Разом з цим згідно з абзацом першим п.п. 9.7 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку у строки, встановлені для місячного податкового (звітного) періоду, крім випадків передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Форма податкової декларації платника єдиного податку третьої групи на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 26.04.2022 № 124 (далі – Декларація за формою № 124).
Таким чином, оскільки дохід, отриманий фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку третьої групи під час застосування особливостей, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та застосування ставки єдиного податку 2 відс., не включається до суми граничного обсягу доходу, визначеного п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу, то з метою уникнення порушень при заповненні податкової звітності та визначення обсягу доходу вказаний дохід відображається платником єдиного податку у Декларації за формою № 124 і не відображається у квартальній Декларації після повернення на третю групу зі сплатою єдиного податку за ставкою 5 відсотків.
Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |