X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.03.2024 р. № 1459/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

 Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення АТ …., яке надійшло через електронний кабінет платника податку ….щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що має структурні підрозділи – філії, відомості про які внесені до Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України та стоять за основним місцем обліку у відповідних територіальних підрозділах ДПС. Філії товариства відповідно до внутрішніх документів АТ …. уповноважені нараховувати та сплачувати окремі види податків, у тому числі податок на доходи фізичних осіб.

В процесі господарської діяльності філії товариства займаються бурінням пошуково-розвідувальних, експлуатаційних свердловин на площах, нафтогазових родовищах і підземних сховищах газу тощо. Для виконання вищезазначених робіт філії комплектують бурові/виїзні/будівельні бригади. Робота бригад організована вахтовим, пересувним, роз’їзним характером та триває згідно затверджених планів робіт тривалістю від декількох років до року.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи може товариство податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб при перерахуванні спрямовувати до бюджетів територіальних громад, на території яких розміщені об’єкти, які є структурними підрозділами філій АТ …., але знаходяться поза місцем знаходження такої філії, та відомості про ці об’єкти не внесено до Єдиного Державного реєстру?

2. Чи може філія товариства сплачувати податок на доходи фізичних осіб із заробітної платипрацівників бурових/виїзних/будівельних бригад не за місцем розташування філії товариства або структурного підрозділу філії товариства, який знаходиться поза межами місцезнаходження такої філії, але який згідно з внутрішніми документами товариства уповноважений нараховувати та сплачувати доходи такому працівнику, а за місцем тимчасового проведення робіт бригадою, у тому числі на об’єкти, що належать іншому платнику податків (іншій філії товариства або самому товариству)?

3 Який тип об’єкту оподаткування має задекларувати філія, щоб стати на облік у відповідному підрозділі ДПС за неосновним місцем обліку для можливості періодичного декларування та сплати податку на доходи фізичних осіб за місцем проведення робіт, якщо роботи тимчасово проводяться на об’єктах, що належать іншим платникам податку- іншим філіям товариства або самому товариству за його кодом ЄДРПОУ?

4 Чи може підприємство здійснювати декларування та сплату податку на доходи фізичних осіб по одній фізичній особі (один код ІПН) в одному звітному періоді (кварталі) до бюджетів різних територіальних громад?

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету передбачено ст. 168 Кодексу, відповідно до якої податок на доходи фізичних осіб, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до відповідних бюджетів згідно Бюджетного кодексу України (далі – БКУ).

Частиною другою ст. 64 БКУ встановлено, що податок на доходи фізичних осіб (крім податку, визначеного абзацами п’ятим і шостим частини другої ст. 64 БКУ), який сплачується (перераховується)податковим агентом – юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента – юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Згідно з п.п. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 Кодексутакий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі – відокремлений підрозділ).

У разі прийняття рішення про створення відокремленого підрозділу юридична особа повідомляє про це контролюючі органи за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням таких новостворених підрозділів у встановленому порядку.

Відповідно до п.п. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів, а у випадках, передбачених Кодексом, – за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості) (п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Кодексу).

Таким чином,у разі якщо у філії є підрозділи, через які провадиться діяльність, в яких працюють та отримують заробітну плату наймані працівники, то платник податків зобов’язаний стати на облік за місцем розташування таких підрозділів (неосновне місце обліку) у відповідному контролюючому органі та перераховувати суми податку на доходи фізичних осіб за зареєстрованим місцезнаходженням до відповідного бюджету на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби.

Разом з тим, якщо філія не має у своєму складі об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність на території іншої територіальної громади ніж основне місце обліку філії, а працівники філії виконують свої обов’язки на об’єктах замовника, то філія при нарахуванні (виплаті) доходів у вигляді заробітної плати на користь цих найманих працівників здійснює сплату податку на доходи фізичних осіб за своїм місцезнаходженням.

Згідно з п. 15.1 ст. 15 Кодексу платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування згідно з Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов’язок зі сплати податків та зборів згідно з Кодексом.

Взяття на облік у контролюючих органах юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов’язку щодо сплати того чи іншого податку та збору (п. 63.2 ст. 63 Кодексу).

Пунктом 63.3 ст. 63 Кодексувизначено, що платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням (далі – об'єкти оподаткування), контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Об’єктами оподаткування є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів.

Порядок подання та форма повідомлення про об'єктиоподаткуванняабооб'єкти, пов'язані з оподаткуваннямабо через якіпровадитьсядіяльність, за формою № 20-ОПП (далі – повідомлення № 20-ОПП)встановлені розділом VIII Порядку облікуплатниківподатків і зборів, затвердженого наказом Міністерствафінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого у Міністерствіюстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі – Порядок).

Відповідно до п. 8.4 розділу VIIІ Порядку повідомлення № 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

Пунктом 8.2 розділу VIII Порядку визначено, що відокремлені підрозділи юридичної особи подають інформацію про об’єкти оподаткування, що знаходяться на їх балансі.

Юридична особа інформує про всі об’єкти оподаткування крім тих, відомості щодо яких надані до відповідних контролюючих органів відокремленими підрозділами такої юридичної особи.

Згідно з п. 8.3 розділу VIII Порядку якщо у платника податків відбувається реєстрація, створення чи відкриття об’єкта оподаткування на території адміністративно-територіальної одиниці, де він не перебуває на обліку, такий платник податків зобов’язаний стати на облік за неосновним місцем обліку у контролюючому органі за місцезнаходженням такого об’єкта у порядку, визначеному розділом VII Порядку.

Платники податків можуть подати повідомлення за формою № 20-ОПП засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг.

У повідомленні № 20-ОПП надається інформація про всі об’єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.

Під час надання повідомлення № 20-ОПП застосовується принцип укрупнення інформації щодо об’єктів оподаткування.

Принцип укрупнення інформації не застосовується під час надання інформації про об’єкти рухомого та нерухомого майна, які підлягають реєстрації у відповідному державному органі з отриманням відповідного реєстраційного номера.

Відомості щодо об’єкта оподаткування, що зазначаються у повідомленні № 20-ОПП, мають відповідати відомостям щодо нього, зазначеним у правовстановлювальних документах.

Повідомлення № 20-ОПП заповнюється із дотриманням Пам’ятки для заповнення розділу 3 Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Додаток до повідомлення № 20-ОПП).

Графа 3 «Тип об’єкта оподаткування» повідомлення № 20-ОПП заповнюється відповідно до рекомендованого довідника, що оприлюднений  на вебпорталі ДПС (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html). У графу 4 «Найменування об’єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)»вноситься назва об’єкта оподаткування.

Обрання із довідника відповідного типу об’єкта оподаткування здійснюється з урахуванням принципу укрупнення інформації (у разі його застосування), виду діяльності, для якої такий об’єкт оподаткування відкривається, створюється чи реєструється, та відповідності об’єкта за своїм функціональним призначенням до наявного типу у довіднику.

Графа 9 «Стан об’єкта оподаткування» повідомлення № 20-ОПП передбачає зазначення фактичного стану об’єкта оподаткування (1 – будується/готується до введення в експлуатацію; 2 – експлуатується; 3 – тимчасово не експлуатується; 5 – непридатний до експлуатації; 6 – об’єкт відчужений / повернутий власнику; 7 – зміна призначення/перепрофілювання; 8 – орендується; 9 – здається в оренду).

У графі 10 «Вид права на об’єкт оподаткування» повідомлення № 20-ОПП вказується вид права на об’єкт оподаткування (1 – право власності; 2 – право володіння; 3 – право користування (сервітут, емфітевзис, суперфіцій); 4 – право господарського відання; 5 – право оперативного управління; 6 – право постійного користування; 7 – право довгострокового користування або оренди; 8 – право короткострокового користування, оренди або найму; 9 – іпотека; 10 – довірче управління майном).

Відомості щодо об’єктів, що використовуються філією Товариства у процесі господарської діяльності, що займається бурінням свердловин, будівництвом газопроводів/свердловин, облаштуванням газових і нафтових родовищ, їх експлуатацією можуть подаватись із застосуванням принципу укрупнення інформації.  У графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» повідомлення № 20-ОПП, в залежності від наявного об’єкта оподаткування, може бути зазначено, наприклад, земельна ділянка, виробнича ділянка, ділянка надр, свердловина, газопровід тощо. У графах 9 «Стан об’єкта оподаткування», 10 «Вид права на об’єкт оподаткування» повідомлення № 20-ОПП зазначається інформація, яка є актуальною на момент заповнення повідомлення № 20-ОПП.

Відповідно до п. 63.3 ст. 63 Кодексу та п. 7.2 розділу VII Порядку для взяття на облік за неосновним місцем обліку платник податків зобов'язаний протягом 10 робочих днів після створення відокремленого підрозділу, реєстрації рухомого чи нерухомого майна чи відкриття об'єкта чи підрозділу, через які провадиться діяльність або які підлягають оподаткуванню чи пов'язані з оподаткуванням, подати до відповідного контролюючого органузаяву про взяття на облік за неосновним місцем обліку за формою № 17-ОПП.

Також взяття на облік за неосновним місцем обліку здійснюється на підставі повідомлення № 20-ОПП, поданого платником відповідно до розділу VIII Порядку, та якщо у такому повідомленні платник податків визначив контролюючий орган, у якому бажає стати на облік за неосновним місцем обліку за місцезнаходженням відповідного об'єкта оподаткування.

У разі якщо платник податків визначив контролюючий орган, у якому бажає стати на облік за неосновним місцем обліку у повідомленні за формою № 20-ОПП, платник податків звільняється від обов'язку подання до контролюючого органу заяви за формою № 17-ОПП.

Платники податків можуть подати заяву за формою № 17-ОПП засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг.

Заява за формою № 17-ОПП може бути подана як до контролюючого органу за неосновним місцем обліку, так і до контролюючого органу за основним місцем обліку.

У разі подання заяви за формою № 17-ОПП до контролюючого органу за неосновним місцем обліку платник податків у розділі 3 заяви може зазначити контролюючий орган, до якого подається заява, та обрати адміністративно-територіальні одиниці (за місцезнаходженням об'єктів оподаткування), які обслуговуються таким органом.

У разі подання заяви за формою № 17-ОПП до контролюючого органу за основним місцем обліку платник податків у розділі 3 заяви може зазначити всі контролюючі органи, у яких бажає стати на облік за неосновним місцем обліку, та обрати адміністративно-територіальні одиниці (за місцезнаходженням об'єктів оподаткування), які обслуговуються такими органами.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.