X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.03.2024 р. № 1298/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення …. щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що Рішенням …. міської ради прийнята Програми підтримки розробників та виробників товарів подвійного призначення (БПЛА, у тому числі ударних, розвідувальних та інших дронів) та іншого обладнання у … міській територіальній громаді на 2024-2025 роки.В Програмі розроблене Положення щодо надання фінансової підтримки розробникам та виробникам товарів подвійного призначення (БПЛА, у тому числі ударних, розвідувальних та інших дронів) та іншого обладнання у … міській територіальній громаді (далі – Положення).

Відповідно до Положення, прийняти участь у конкурсі проектів подвійного призначення на отримання ваучерів можуть юридичні особи та фізичні особи – підприємці, зареєстровані на території …. міської територіальної громади, та які виготовляють продукцію, виконують роботи, надають послуги військового та оборонного призначення.

Положенням визначено надання фінансової підтримки переможцю
конкурсу – ваучера (бюджетного гранту) – цільової допомоги у вигляді коштів, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за кошти місцевого бюджету для реалізації проекту.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну консультацію  щодо оподаткування та визначення ознаки доходу наданого ваучеру юридичним та фізичним особам – підприємцям, відповідно до Програми.

Підпунктом 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що бюджетний
грант – цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2021 № 867 надавачем бюджетних грантів виступає …...

Згідно з п.5 Програми фінансове забезпечення заходів, передбачених цією Програмою, здійснюється за кошти бюджету ….. міської територіальної громади на відповідний рік, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

Враховуючи викладене вище, зазначені грантові кошти, які будуть надходити юридичним особами в рамках підтримки розробників та виробників товарів подвійного призначення (БПЛА, у тому числі ударних, розвідувальних та інших дронів) та іншого обладнання у …. міській територіальній громаді, у вигляді ваучера на безоплатній основі належать до безповоротної державної допомоги.

Відповідно до п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу фінансовою допомогою є фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.

Безповоротна фінансова допомога – це, зокрема, сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів.

Виходячи з викладеного, зазначені грантові кошти не є бюджетними грантами, для операцій за якими передбачені різниці для коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до положень п.п. 140.4.8 п. 140.4 та п.п. 140.5.16 п.140.5 ст. 140 Кодексу, а є безповоротною фінансовою допомогою з боку держави, отримання якої не передбачає коригування фінансового результату до оподаткування.

Зазначені операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування без застосування коригувальних різниць.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», із змінами.

Отже, питання формування доходів та витрат у бухгалтерському обліку у разі отримання грантових коштів, у тому числі, які будуть надходити юридичним особами в рамках підтримки розробників та виробників товарів подвійного призначення (БПЛА, у тому числі ударних, розвідувальних та інших дронів) та іншого обладнання у …. міській територіальній громаді, належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Доходом для фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності (п. 292.1 ст. 292 Кодексу).

Крім того, до складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку також не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (п.п. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу).

Таким чином, оскільки дохід у вигляді фінансової підтримки не пов’язаний з результатом від здійснення господарської діяльності фізичної особи – підприємця, то такий дохід, незалежно від обраної фізичною особою – підприємцем системи оподаткування, оподатковуються за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом ІV Кодексу, відповідно до п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу.

Так, згідно з п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу.

Відповідно до п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).

Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок використовуючи ставку податку, визначену в ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору, встановлену у п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу ).

Таким чином, Департамент як юридична особа при нарахуванні (виплаті) доходу фізичній особі – підприємцю у вигляді фінансової підтримки, зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.

Прицьому особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається (п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу).

Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, із змінами (далі – Порядок).

Відповідно до п. 4 розділу IV Порядку в додатку 4 ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» до Розрахунку у графі 6 «Ознака доходу» зазначається ознака доходу, наведена у розділі 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» додатка 2 до Порядку.

Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу відображаються податковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «127».

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.