X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.03.2024 р. № 1580/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (   ) щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається у відповідності до норм Кодексу, які діяли у 2021 році.

Платник податку повідомив, що фізична особа – резидент володіє 100 відсотками акцій компанії, що зареєстрована та діє згідно із законодавством (  ) (далі – Компанія).

Також Компанія є акціонером низки дочірніх операційних компаній, що зареєстровані та мають офіси, зокрема, у юрисдикції (  ).

У 2021 році Компанією отриманий чистий прибуток, який сформувався за рахунок отримання дивідендів, які сплачені на її користь дочірніми компаніями та який спрямований на подальший розвиток бізнесу. Інші джерела прибутку у Компанії відсутні.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1.Чи повинен кінцевий бенефіціарний власник – громадянин та резидент України сплачувати податок на прибуток в Україні у 2022 звітному році за 2021 звітний рік на відповідну суму такого прибутку Компанії якою володіє платник податків або включати такі суми доходів до Декларації про майновий стан та доходи фізичних осіб що подається за 2021 звітний рік?

2. Чи правильним є розуміння, що у 2022 році щодо прибутку холдингової Компанії, який сформований за рахунок дивідендів, буде застосовано норми п.п.392.3.2.5 п.п.392.3.2п.392.3 ст. 392 Кодексу та суми скоригованого прибутку материнської холдингової компанії має бути зменшено на відповідні суми отриманих дивідендів від іноземних юридичних осіб, що також визначаються контрольованими іноземними компаніями для тієї самої контролюючої особи буде та такі суми мають бути включені до скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що здійснюють виплату дивідендів?

3. Чи поширюються норми п.п.392.4.1 п.392.4 ст. 392 Кодексу щодо звільнення від оподаткування скоригованого прибутку, якщо Республіка Сейшельські острови та Республіка Вануагу є країнами-учасницями Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах, яка ратифікована Законом України від 17 грудня 2008 року № 677-VI «Про ратифікацію Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах»?

Відповідно до п. 98 Закону України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) положення ст. 170 Кодексу доповнено новим п. 170.13 Кодексу «Оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній», а також згідно з п. 14 Закону № 466 розділ I Кодексу доповнено ст. 39² Кодексу «Контрольовані іноземні компанії».

При цьому норми п. 170.13 ст. 170 Кодексу та ст. 39² Кодексу набирають чинності з 01 січня 2022 року відповідно до Закону України від 17 грудня 2020 року № 1117-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об'єктів оподаткування».

Порядок обчислення скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що оподатковується в Українівстановленоп.392.3 ст. 392 Кодексу

Так, згідно п.п. 392.3.2.5 п. 392.3.2 ст. 392 Кодексу визначено, що у разі якщо контрольована іноземна компанія володіє часткою в іншій іноземній юридичній особі, яка визнається контрольованою іноземною компанією для тієї самої контролюючої особи, скоригований прибуток першої контрольованої іноземної компанії зменшується на суму нарахованих доходів від участі в капіталі в іншій контрольованій іноземній компанії та на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що виплачуються або підлягають виплаті на користь першої компанії від другої компанії, часткою у якій вона володіє.

Підпунктом 392.2.2 п. 392.2 ст. 392 Кодексу зазначено, що об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею. Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії:

включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу, або за результатами звітного податкового року збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розділом ІІІ Кодексу.

Оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній визначено п. 170.13 ст. 170 Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексуу разі якщо контрольована іноземна компанія розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються, правила, зазначені у цьому пункті.

Враховуючи викладене, оскільки положення ст. 392 та 170.13 Кодексу набирають чинності з 01.01.2022, то об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб буде частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, отриманого у 2022 році.

При цьому норми п.п. 392.3.2.5 п. 392.3.2 ст. 392 Кодексу застосовуються у разі якщо контрольована іноземна компанія володіє часткою в іншій іноземній юридичній особі, яка визнається контрольованою іноземною компанією для тієї самої контролюючої особи, скоригований прибуток першої контрольованої іноземної компанії зменшується на суму нарахованих доходів від участі в капіталі в іншій контрольованій іноземній компанії та на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що виплачуються або підлягають виплаті на користь першої компанії від другої компанії, часткою у якій вона володіє.

Також слід зазначити, що Україна та Республіка Сейшельські острови та Республіка Вануату не підписали договір про уникнення подвійного оподаткування, однак Україна та Республіка Сейшельські острови та Республіка Вануату є учасниками Конвенції про взаємну адміністративну допомогу у податкових справах, яку ратифіковано Законом України від 17 грудня 2008 року № 677-VI (далі - Конвенція) зі змінами, внесеними відповідним Протоколом, ратифікованим Законом України від 11 січня
2013 року № 21-VII.

Відповідно до п. 1, 2 ст. 1 Конвенції  (Предмет Конвенції та особи, до яких вона застосовується), зокрема,сторони з урахуванням положень глави IV надають одна одній адміністративну допомогу в податкових справах.

Така адміністративна допомога передбачає:

a) обмін інформацією, зокрема одночасні податкові перевірки та участь у податкових перевірках за кордоном;

b) допомогу в стягненні податків, зокрема заходи зі збереження суми податків; та

c) вручення документів.

Податки, до яких застосовується Конвенція визначені ст. 2 Конвенції.

Разом з тим, відповідно до п.п. «а» п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу однією з умов невключення скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу контролюючої особи є факт наявності між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії  чинного договору про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією.

При цьому вказана норма Кодексу не містить пряме посилання на Конвенцію як про договір, наявність якого є підставою для звільнення від оподаткування, передбаченого цією нормою, і головне - в ній не вказується мета, задля якої існує необхідність в наявності договору про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією (оскільки мета застосування кожного з цих договорів, в тому чи іншому випадку, може суттєво відрізнятися одна від одної).

Отже, у разі відсутності між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії чинного договору про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією, наявність лише чинної Конвенції не дає підстав щодо звільнення від оподаткування скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії.

Разом із тим питання, поставлені у зверненні, пов'язані із тлумаченням відповідних положень норм міжнародного права, зокрема щодо їх застосування у податковому законодавстві України.

При цьому з врахуванням повноважень Міністерства фінансів України, зазначаємо, що вирішення спірних питань, пов'язаних із неоднозначним трактуванням норм міжнародного податкового законодавства, складовою якого є Конвенція, з метою її практичного застосування, належить до компетенції головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що, зокрема, забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової політики.

Звертаємо увагу, що будь-які висновки щодо податкового обліку операцій з контрольованою іноземною компанією можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.