X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.03.2024 р. № 1683/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень ________об’єднаної кредитної спілки (далі – Об’єднана кредитна спілка)  щодо окремих питань визнання заборгованості безнадійною для цілей оподаткування, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненнями Об’єднаної кредитної спілки така організація є неприбутковою та заснована кредитними спілками на кооперативних засадах з метою сприяння фінансовій стабільності кредитних спілок та об’єднання тимчасово вільних коштів своїх членів для їх взаємного кредитування. Об’єднана кредитна спілка надає кредити своїм членам (кредитним спілкам) на засадах строковості, зворотного характеру використання. Членами неприбуткової організації є кредитні спілки на всій території України.

З початком військової агресії російської федерації проти України частина кредитів, наданих кредитним спілкам, стали простроченими у зв’язку з неможливістю кредитних спілок виконувати свої зобов’язання по кредитних договорах через знаходження на території активних бойових дій, територіях можливих бойових дій та знищення майна кредитної спілки та членів кредитної спілки. 

У зв’язку з простроченням повернення кредитів, наданих кредитним спілкам, Об’єднаною кредитною спілкою створено резерв сумнівних боргів та розглядається можливість списання таких наданих кредитів як безнадійну заборгованість за рахунок створеного резерву сумнівних боргів.

Враховуючи викладене вище, Об’єднана кредитна спілка звертається з таким запитанням для отримання індивідуальної податкової консультації:

чи можна вважати знаходження дебітора - боржника (з урахуванням наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022  № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, зі змінами) на території активних бойових дій, окупованій території, території можливих бойових дій обставиною непереборної сили (форс-мажорною обставиною) для цілей п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, тобто для визнання заборгованості за кредитом безнадійною?

 

Перш за все зазначимо, що за даними інформаційних систем ДПС Об’єднана кредитна спілка не перебуває у Реєстрі неприбуткових установ та організацій станом на дату розгляду звернення.

Правовий статус кредитних спілок, порядок створення, діяльності та припинення кредитних спілок та їх об’єднань, основні засади захисту прав та законних інтересів членів кредитних спілок, а також порядок здійснення державного регулювання та нагляду за діяльністю кредитних спілок визначає Закон України від 14 липня 2023 року № 3254-IX «Про кредитні спілки» зі змінами (далі – Закон № 3254-IX).

Кредитна спілка за визначенням, наведеним у п. 9 частини першої ст. 1 Закону № 3254-IX, є фінансовою установою, створеною на засадах кооперації з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових та інших послуг, передбачених цим Законом, а також здійснення іншої діяльності, визначеної цим Законом, за рахунок об’єднання грошових внесків членів кредитної спілки та інших визначених цим Законом джерел.

Регулятором є Національний банк України (п. 14 частини першої ст. 1 Закону № 3254-IX).

Статтею 61 Закону № 3254-IX встановлено, зокрема, що об’єднана кредитна спілка – це кредитна спілка, заснована іншими кредитними спілками на кооперативних засадах з метою сприяння фінансовій стійкості таких кредитних спілок, здійснення діяльності відповідно до ст. 4 Закону № 3254-IX, а також іншої діяльності, передбаченої розділом Х Закону № 3254-IX, та яка отримала ліцензію на здійснення діяльності кредитної спілки у порядку, передбаченому цим Законом.

Ознаки безнадійної заборгованості для цілей застосування положень Кодексу визначено п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст.14 Кодексу.

Серед переліку таких ознак безнадійною вважається, зокрема, заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв’язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством (п.п. «ж» п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Частиною першою ст. 141 Закону України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» зі змінами (далі – Закон № 671) встановлено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності за собівартістю.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) відповідно до частини другої ст. 141 Закону № 671 є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Також Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для суб’єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб за договором, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких(-ого) настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких(-ого) стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Таким чином, повідомлення про знаходження дебітора - боржника на території активних бойових дій, окупованій території, території можливих бойових дій не є достатньою підставою для підтвердження обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) для цілей застосування  п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, тобто для визнання заборгованості за кредитом безнадійною. Заборгованість підпадає під визначення безнадійної у разі, якщо стягнення її стало неможливим у зв’язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), що підтверджено сертифікатом Торгово-промислової палати України (уповноважених регіональних торгово-промислових палат) про настання обставин непереборної сили.

Крім того повідомляємо, що для платників податку на прибуток підприємств об’єктом оподаткування цим податком згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Порядок врахування резервів банків та небанківських фінансових установ при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено п. 139.3 ст. 139 Кодексу.

Водночас наголошуємо, що кожен конкретний випадок податкових взаємовідносин потребує комплексного аналізу документів та матеріалів, що дозволяють ідентифікувати предмет запиту.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).