Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє наступне.
У своєму зверненні платник податківзазначає, щона початку (…) року виїхав на постійне місце проживання до(…). Після чого прийняв рішення про припинення підприємницької діяльності (ліквідацію фізичної особи – підприємця). Як наслідок, (…) року внесено запис про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця платника податків до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.(…) платником податків подано декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація) за 2022 рік на вимогу п. 179.3 Кодексу(тобто, у зв'язку із (…).(…)знято з обліку з місця реєстрації в Україні і оформлено на консульський облік \
в (…).
(…)платник податків створив (зареєстрував) юридичну особу за законодавством (…) (далі – Компанія) та, відповідно, набув частку в розмірі (…)у статутному капіталі компанії.З (…) року платник податків мав вважатися контролюючою особою компанії, а сама Компанія – контрольованою іноземною компанією відповідно до статті 392Кодексу.Фінансовий (звітний) рік Компанії за (…)звітний рік тривав (…) року.Враховуючи фінансові показники Компанії, платник податків планує скористатися звільненням від оподаткування скоригованого прибутку Компанії.
Враховуючи зазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Щодо питання першого
Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидентаУкраїни або юридичної особи – резидентаУкраїни (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).
Підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 Кодексу передбачено, щоконтролюючою особою є фізична особа – резидентУкраїни, що є прямим або опосередкованим власником (контролером) контрольованої іноземної компанії, яка:
а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж
50 відсотків;
б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб – резидентівУкраїни володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;
в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.
Таким чином, якщо фізична особа – резидентУкраїни відповідає критеріям визначення її контролюючою особою, така особа зобов’язана, зокрема, подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії.
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії.
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку контрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу).
Підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Отже, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.
У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про контрольовані іноземні компанії
за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу (підпункт 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу).
У випадку подання звіту про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про контрольовані іноземні компанії до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.
При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено особливості застосування положень про оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії протягом перехідного періоду: першим звітним (податковим) роком для Звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Таким чином, контролюючій особі у 2024 році необхідно подати до контролюючого органу Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 - 2023 звітні роки разом з копіями фінансової звітності таких контрольованих іноземних компанійза відповідні звітні роки одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік.
З огляду на зазначене, обов’язок подання до контролюючого органу Звіту про контрольовані іноземні компанії виникає у фізичної особи, яка є резидентом України та відповідає критеріям визначення її контролюючою особою відповідно до положень статті 392 Кодексу.
Щодо питань другого-п’ятого, одинадцятого
Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу у разі якщо прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділуI Кодексу.
Таким чином у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, зокрема, якщо загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.
Водночас при розрахунку загального сукупного доходу усіх контрольованих іноземних компаній для цілей застосування підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу слід враховувати обсяг доходу усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із усіх джерел за даними показників неконсолідованої фінансової звітності кожної контрольованої іноземної компанії, який, зокрема, включатиме дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи, інші доходи. При цьому Звіт про фінансовий результат контрольованої іноземної компанії, що є складовою її неконсолідованої фінансової звітності, складається відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовується контрольованою іноземною компанією.
При цьому у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компаніїв обов’язковому порядку подається Звіт про контрольованої іноземної компанії(повний) з відображенням умов такого звільнення.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
У Звіті про контрольовані іноземні компанії та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.
У графі 24 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається прибуток до оподаткування контрольованої іноземної компанії відповідно до даних фінансової звітності, обов’язкова до заповнення (містить числове поле, додатнє або від’ємне значення, зазначається в гривнях без копійок).
Таким чином, у графі 24 Звіту про контрольовані іноземні компанії відображається інформація щодо прибутку до оподаткування або збитку контрольованої іноземної компанії за результатами звітного періоду відповідно до показників фінансової звітностіконтрольованої іноземної компанії.
У графі 25 Звіту про контрольовані іноземні компанії відображається розрахунок скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності контрольованої іноземної компанії із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.
Графи 25.1 – 25.3 Звітупро контрольовані іноземні компанії є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.
У графі 26 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).
Разом з тим, у графі 27 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається прибуток контрольованої іноземної компанії, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.
У графі 28 Звіту про контрольовані іноземні компанії у разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3 обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.
У разі відображення у графі 28 Звіту про контрольовані іноземні компанії умов(и), на підставі якої/яких прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3. та 26 Звіту про контрольовані іноземні компанії проставляється нуль.
При цьому у разі звільнення прибутку контрольованої іноземної компанії від оподаткування додатки К, ЦП та ТЦдо Звіту про контрольовані іноземні компанії не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.
У графах 31-33 Звіту про контрольовані іноземні компанії відображається перелік операцій із нерезидентами - пов’язанимиособами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу. Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.
Водночас Кодексом чітко не регламентовано вимоги щодо відображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної графами 31-33 Звітупро контрольовані іноземні компанії, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії на підставі пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу.
З огляду на зазначене, питання щодо відображення інформації у графах 31-33 Звітупро контрольовані іноземні компанії, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії на підставі пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу, потребує погодження з Міністерством фінансів України як головного органу в системі центральних органів виконавчої влади, що здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності та аудиту в Україні, розробляє стратегію розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків).
Щодо заповнення Додатку КІК Декларації про майновий стан та доходи, якщо прибуток контрольованої іноземної компаніїзвільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 Кодексу варто зазначити наступне.
Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (із змінами та доповненнями).
Відповідно до п. 9 розділу ІV Інструкції Додатку КІК до Декларації «Розрахунок податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку контрольованої іноземної компанії» зазначаються данні платниками податку – резидентамиУкраїни, що визнаються контролюючою особою щодо контрольованої іноземної компанії.
Додаток КІК заповнюється окремо по кожній контрольованій іноземній компанії. Податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибуткуконтрольованої іноземної компанії, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу II Кодексу та підпунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.
Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, але Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках 01-06, в яких проставляється нуль.
Щодо питань шостого - восьмого
До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік.
При цьому Кодексом, як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», із змінами та доповненнями.
Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.
Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».
Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.
Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.
Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.
Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії.
Слід звернути увагу, що норми діючого законодавства не передбачають переклад на українську мову фінансової звітності, яка складена англійською мовою, а також її апостилювання та нотаріального засвідчення.
Щодо питання дев’ятого
Щодо визначення поняття «прибуток від операційної діяльності» для цілей графи 23 Звіту про контрольовані іноземні компанії варто зазначити наступне.
Фінансова звітності контрольованої іноземної компанії складається з урахуванням вимог міжнародних стандартів фінансової звітності.
Пунктом 9 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1 «Подання фінансової звітності» (далі – МСБО 1) визначено, що фінансова звітність є структурованим відображенням фінансового стану та фінансових результатів діяльності суб'єкта господарювання. Метою фінансової звітності є надання інформації про фінансовий стан, фінансові результати діяльності та грошові потоки суб'єкта господарювання, яка є корисною для широкого кола користувачів при прийнятті ними економічних рішень. Фінансова звітність також демонструє результати того, як управлінський персонал суб'єктів господарювання розпоряджається ввіреними йому ресурсами.
Згідно з пунктом 15 МСБО 1 фінансова звітність має достовірно подавати фінансовий стан, фінансові результати діяльності та грошові потоки суб'єкта господарювання. Достовірне подання вимагає правдивого подання впливу операцій, інших подій та умов відповідно до визначень та критеріїв визнання для активів, зобов'язань, доходу та витрат, наведених у Концептуальній основі фінансової звітності (Концептуальній основі). Передбачається, що в результаті застосування МСФЗ з розкриттям додаткової інформації (за потреби) буде досягнуто достовірне подання у фінансовій звітності.
Отже, інформація з фінансової звітності вказує на наявність або відсутність господарської діяльності.
Водночас повідомляємо, що Міністерство фінансів України як головний орган в системі центральних органів виконавчої влади, що здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності та аудиту в Україні, розробляє стратегію розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків).
Щодо питання десятого
Норма підпункту 392.3.4 пункту 392.3 статті 392 Кодексу встановлює, що скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, визначений в іноземній валюті, підлягає перерахунку в гривню за середньозваженим офіційним курсом Національного банку України (далі – НБУ) за звітний (податковий) період.
Так, у графі 21 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається код валюти, яка визначена як валюта звітності контрольованої іноземної компанії.
У графі 21.1 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається валюта звітності контрольованої іноземної компанії.
У графі 21.2 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначаєтьсясередньозважений офіційний курс НБУ за звітний (податковий) період.
В той же час, у графах 22-25, 26, 29, 30, 34 Звіту про контрольовані іноземні компанії контролююча особа відображає фінанс
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |