X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.04.2024 р. № 1757/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що … 2021 року, він, в якості акціонера, якому належить частка розміром …, розпочав процедуру ліквідації іноземної компанії, видавши відповідну резолюцію (далі – Резолюція про ліквідацію). Відповідно до Резолюції про ліквідацію було призначено ліквідатора і інформація про початок ліквідації була подана в реєстр компаній іноземної країни. З моменту видачі Резолюції про ліквідацію (у 2021 році) почалась офіційна процедура ліквідації компанії.

У зв’язку з тим, що в Україні почалась війна у лютому 2022 року, платник податків з особистих причин не був в змозі своєчасно координувати питання ліквідації компанії з ліквідатором. Відтак резолюція про розподіл ліквідаційної маси була випущена майже через рік, а саме в грудні 2022 року (далі –Резолюція про розподіл ліквідаційної маси).

Крім цього, компанія ще деякий час протягом 2022 року завершувала торгівлю цінними паперами.

Рахунки компанії в іноземних банках були закриті в грудні 2022 року. Вартість ліквідаційної маси може бути підтверджена на підставі фінансової звітності (підтвердженої висновком аудитора), що була складена на дату Резолюції про розподіл ліквідаційної маси.

В якості ліквідаційної маси платник податків отримав гроші (іноземну валюту) і цінні папери (якими володіла компанія на момент ліквідації). Платник отримав ліквідаційну масу на свій особистий рахунок закордоном.

Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи може платник за зазначених обставин претендувати на податкову пільгу відповідно до п. 170.131 ст. 170 Кодексу?

2.Чи потрібно додатково до фінансової звітності, підтвердженої висновком незалежного аудитора, яка буде містити інформацію про вартість активів ліквідованої іноземної компанії, подавати інші документи і якщо потрібно то які?

3. Як вплине на оподаткування той факт, що між датами видачі Резолюції про ліквідацію та Резолюції про розподіл ліквідаційної маси стався розрив у часі тривалістю майже рік (через війну і особисті сімейні обставини, які платник був змушений терміново вирішувати у зв’язку з війною)?

4. Як вплине на оподаткування той факт, що ще деякий час з моменту видачі Резолюції про ліквідацію компанія продовжувала здійснювати торгівлю цінними паперами (маючи відповідні зобов’язання перед банком/торговцем цінними паперами і не будучи в змозі достроково припинити відповідні договори)?

Щодо першого – четвертого питань

Оподаткування доходів контрольованих іноземних компаній визначено
п. 170.131 ст. 170 Кодексу.

Так, відповідно до п. 3 п. 170.131 ст. 170 Кодексу не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку доходи у грошовій та/або іншій майновій формі, отримані при ліквідації (припиненні) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи платником податків – акціонером (учасником, партнером, пайовиком, засновником, контролюючою особою) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, у разі дотримання усіх таких умов:

а) процедура ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи розпочата не раніше
01 січня 2020 року та завершена не пізніше 31 грудня 2021 року.

У разі якщо рішення акціонерів або інших уповноважених осіб про ліквідацію (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи прийнято після 1 січня 2020 року, але не пізніше 31 грудня 2021 року, однак процедура ліквідації (припинення) не може бути завершена до 31 грудня 2021 року у зв’язку з обмеженнями та/або вимогами, встановленими особистим законом іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, чи у зв’язку з участю іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи в судовому спорі, умова щодо строків завершення процедури ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи вважається виконаною, якщо процедура ліквідації (припинення) завершена протягом 365 послідовних календарних днів після дати завершення дії таких обмежень та/або завершення судового спору.

У разі якщо особистим законом іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи передбачено вимоги щодо мінімального періоду володіння платником податків акціями (частками, паями) цієї іноземної юридичної особи та/або її дочірньої організації, та/або іноземного утворення без статусу юридичної особи, при недотриманні яких у такого платника податків виникає обов’язок сплатити відповідну суму іноземного податку, і при цьому початок такого періоду припадає на період до 01 січня 2021 року, а закінчення такого періоду припадає на дату після 31 грудня
2021 року, умова щодо строків завершення процедури ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи є виконаною, якщо процедура ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи завершена протягом 365 послідовних календарних днів від дати завершення періоду мінімального володіння акціями (частками, паями);

б) платник податків подав до контролюючого органу одночасно з податковою декларацією складену в довільній формі заяву про звільнення таких доходів від оподаткування із зазначенням характеристик отриманого майна та ліквідованої (припиненої) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, а також документи, що містять відомості про вартість отриманого майна, відповідно до фінансової звітності іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, складеної відповідно до міжнародних стандартів фінансового обліку, на дату прийняття рішення про розподіл майна у якості виплати доходу у зв’язку з ліквідацією (припиненням) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи;

в) іноземну юридичну особу або іноземне утворення без статусу юридичної особи було створено на підставі правочину або закону іноземної держави (території) не пізніше 23 травня 2020 року, або було зареєстровано не пізніше 23 травня 2020 року відповідно до законодавства іноземної держави (території) у випадку, якщо відповідно до законодавства такої іноземної держави (території), регуляторних вимог та/або документів, що регулюють діяльність (особистого закону) такої іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, така особа (утворення) підлягає реєстрації у відповідній державі (території).

Одночасно зауважуємо, що відповідно до ст. 25 Закону України
від 23 червня 2005 року № 2709-ІV «Про міжнародне приватне право» (далі – Закон № 2709) особистим законом юридичної особи вважається право держави місцезнаходження юридичної особи.

Для цілей Закону № 2709 місцезнаходженням юридичної особи є держава, у якій юридична особа зареєстрована або іншим чином створена згідно з правом цієї держави.

Таким чином, ліквідація іноземної юридичної особи, здійснюється за правилами (вимогами закону) тієї держави, за законодавством якої ця особа була створена та зареєстрована.

Щодо доходів у грошовій формі, отриманих при ліквідації (припиненні) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи платником податків – акціонером (учасником, партнером, пайовиком, засновником, контролюючою особою) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, проводяться всі необхідні заходи щодо встановлення джерел походження таких доходів відповідно до законодавства у сфері фінансового моніторингу.

Враховуючи викладене, у разі якщо особистим законом іноземної юридичної особи, яка ліквідується, встановлено обмеження, які пов’язані з військовою агресією російської федерації проти України, то дохід, отриманий фізичною особою внаслідок ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи у вигляді ліквідаційної маси не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу такої особи за умови дотримання усіх інших вимог
п. 170.131 ст. 170 кодексу.

У разі не дотримання, зокрема, терміну процедури ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи – 365 послідовних календарних днів, зазначений дохід оподатковується податком на доходи фізичних осіб як іноземний на загальних підставах.

Також повідомляємо, що наказом Міністерства фінансів України від 06.01.2022 № 2 затверджена Узагальнююча податкова консультація щодо оподаткування доходів фізичних осіб, одержаних від ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснювалося з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.