X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.04.2024 р. № 1767/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (   ), щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, платник податку – благодійна організація Благодійний фонд (далі – БФ), керуючись положеннями Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», в рамках власної цільової програми організовує збір пожертв для допомоги емоційному та психологічному відновленню сім’ям з дітьми, які постраждали від збройної агресії Російської Федерації проти України.

Учасники такої програми маютьзмогу протягом визначеного терміну отримати оплачені БФ послуги з проживання та організації дозвілля.

До участі у програмі долучаються фізичні особи – батьки та їх діти віком до 18 років, які відповідають таким критеріям:

родини, які втратили житло внаслідок бойових дій та є внутрішньо переміщеними особами;

родини загиблих військовослужбовців та родини, які втратили члена сім’ї (годувальника) внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

З метою реалізації програми БФ укладає тристоронні договори про надання та оплату послуг з проживання родин – учасниць в готелях, сторонами за якими є:

Виконавець – надавач готельних послуг, які включають проживання, триразове харчування та трансфер родини з вокзалу до готелю та з готелю до вокзалу;

Замовник – фізична особа – учасник цільової програми БФ, отримувач послуг, набувач благодійної допомоги;

Благодійник БФ – як надавач благодійної допомоги Замовнику шляхом оплати послуг Виконавця.

Крім того, в рамках цільової програми БФ укладає договір на оплату послуг з організації дозвілля родин – учасниць такої цільової програми.

У зв’язку з чим платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо оподаткування благодійної допомоги, наданої БФ на користь фізичних осіб у вигляді оплати комплексу послуг в рамках цільової програми БФ.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом ІV Кодексу, відповідно до пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячній (річний) оподатковуваний дохід.

Виключний перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначено ст. 165 Кодексу, зокрема:

сума виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванням п. 170.7 ст. 170 Кодексу  іншими неприбутковими організаціями (крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ) та благодійними фондами України, статус яких визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, крім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів та пов'язаним з ними фізичним особам (п.п. «в» п.п. 165.1.4 п. 165.1 ст. 165 Кодексу);

сума (вартість) благодійної допомоги, виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану на користь, зокрема, фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах.

Для цілей п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1. ст. 165 Кодексу до членів сімей учасників бойових дій та/або учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать: батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);дід та баба (якщо батьки померли);інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);малолітні та/або неповнолітні діти;повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;повнолітні діти, які не мають своїх сімей;повнолітні діти, які мають свої сім'ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;утриманці загиблого (померлого), яким у зв'язку з цим виплачується пенсія (п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Також, відповідно доп.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 цього розділу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Особливості оподаткування благодійної допомоги визначено п. 170.7 ст. 170 Кодексу, згідно з п.п. «в» п.п. 170.7.2 якого не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.

Порядок підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою невключення до оподатковуваного доходу фізичних осіб - платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, визначається Кабінетом Міністрів України.

Крім того, відповідно доп.п. «б» п.п. 170.7.8 п.170.7 ст. 170 Кодексу передбачено, що не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, - на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку, визначених п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу, і платник податку зобов'язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

При цьому постановоюКабінетуМіністрів України від 26 листопада 2014 року № 653 затвердженоперелік потреб, сума благодійноїдопомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб (далі – Перелік).

Враховуючи викладене, положення п.п. «в» п.п. 170.7.2п.170.7 ст.170 Кодексу застосовується до благодійної допомоги, яка надається через банківські рахунки благодійної організації (фонду).

Крім того, благодійна допомога, яка надається фізичним особам, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах, на цілі, визначені п.п. «б» п.п. 170.7.8п.170.7 ст.170 Кодексу та Переліком, у розмірі 500 мінімальних заробітних платне включається до оподатковуваного доходу платника податків. При цьому, якщо сума зазначеної допомоги перевищує вказаний ромір, то сума такого перевищення включаєтьсядо загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків з відповідним оподаткуванням.

Крім того, згідно з п.п. 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.