X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.04.2024 р. № 1776/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо деяких питань порядку складання та реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

Як зазначено в зверненні та матеріалах доданих до нього, Товариством здійснено оплату за об’єкт малої приватизації – єдиного майнового комплексу державного підприємства (далі – об’єкт малої приватизації), придбаний на підставі протоколу про результати участі в електронному аукціоні проведеному на електронній платформі Prozorro, в якому Товариство визнано переможцем, шляхом перерахування органу приватизації ціни продажу об’єкта малої приватизації та гарантійного внеску переможця електронного аукціону оператором електронного майданчику. Після здійснення оплати органом приватизації складено та зареєстровано у ЄРПН податкову накладну на загальну вартість об’єкта малої приватизації та укладено договір купівлі-продажу об’єкта малої приватизаціїміж органом приватизації та Товариством.

Враховуючи факт складання та реєстрації в ЄРПН органом приватизації одної податкової накладної, складеної на загальну вартість об’єкта малої приватизації, до якої увійшли суми гарантійного внеску та ціни продажу об’єкта малої приватизації, Товариство просить надати відповідь на питання:

  1. чи вірно органом приватизації складено та зареєстровано в ЄРПН  одну податкову накладну на операцію з продажу об’єкту малої приватизації згідно договору купівлі-продажу об’єкту малої приватизації?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами (пункти 5.1 - 5.3статті 5 розділу I Кодексу).

Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством(пункт 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу).

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу.

Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим регулюються Законом України від 18 січня 2018 року № 2269-VIII«Про приватизацію державного і комунального майна» (далі – Закон № 2269).

Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432 (далі – Порядок        № 432).

Оператор електронного майданчика це юридична особа, що має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з Адміністратором електронної торгової системи, істотні умови якого визначаються Кабінетом Міністрів України (пункт 18 частини першої статті 1 Закону № 2269).

Органи приватизації-це Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад (пункт 20 частини першої статті 1 Закону № 2269).

Гарантійний внесок-це сума коштів, яка вноситься потенційним покупцем об’єкта приватизації для забезпечення виконання його зобов’язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів або банківської гарантії (пункт 10 частини першої статті 1 Закону № 2269).

Правила продажу об’єктів малої приватизації визначено статтею 15 Закону № 2269.Об’єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах (абзац третій частини сьомої статті 15 Закону № 2269).

Переможцю аукціону гарантійний внесок зараховується під час розрахунку за об’єкт приватизації.

Гарантійний внесок для участі в електронному аукціоні вважається сплаченим з моменту його зарахування на банківський рахунок оператора електронного майданчика не пізніше ніж за одну годину до закінчення кінцевого строку прийняття заяв на участь в електронному аукціоні / закритих цінових пропозицій (пункт 29 Порядку № 432).

Для участі в електронному аукціоні особа, яка має намір взяти участь у електронному аукціоні, зокрема сплачує реєстраційний та гарантійний внески (пункт 81 Порядку № 432).

Згідно пункту 106 Порядку № 432 оператор електронного майданчика перераховує на казначейський рахунок, зазначений органом приватизації в інформаційному повідомленні, сплачений гарантійний внесок переможця електронного аукціону (за вирахуванням плати за участь в електронному аукціоні) протягом п’яти робочих днів з дня опублікування протоколу про результати електронного аукціону в електронній торговій системі в рахунок оплати ціни продажу об’єкта приватизації переможцем.

Отже, з огляду на положення Закону № 2269 і Порядку № 432гарантійний внесок розцінюється як частина оплати ціни продажу об’єкта приватизації переможцем(у випадку перемоги покупця на аукціоні).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексуоб’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважаються, зокрема, передача товарів згідно з договором, за яким сплачується комісія (винагорода) за продаж чи купівлю (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу). При цьому продаж результатів робіт (послуг) – цебудь-які операції господарського, цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг, надання права на користування або розпоряджання товарами, у тому числі нематеріальними активами та іншими об’єктами власності, що не є товарами, за умови компенсації їх вартості, а також операції з безоплатного надання результатів робіт (послуг) (підпункт 14.1.203 пункту 14.1 статті 14 і розділу I Кодексу).

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V Кодексу датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ за операцією з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з пунктами 201.1 і 201.10 статті 201 розділу V Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послугна дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Щодо питання 1

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс)(пункт 201.7 статті 201 розділу V Кодексу).

На дату зарахування оператором електронного майданчика гарантійного внеску та ціни продажу об’єкта приватизації переможцем аукціону на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг постачальника об’єкта малої приватизації в якості оплати, учасником (переможцем аукціону) придбаного на аукціоні об’єкта малої приватизації (якщо така дата є першою подією, визначеною пунктом 187.1 статті 187 розділу V Кодексу) постачальник (орган приватизації) об’єкта малої приватизації зобов’язаний визначити податкові зобов’язання з ПДВ за операцією з постачання такого об’єкта та скласти і зареєструвати в ЄРПН у встановлені Кодексом терміни податкову накладну.

Податкова накладна, складена за операцією з постачання товарів / послуг на дату, відмінну від передбаченої Кодексом дати виникнення податкових зобов’язань за такою операцією, є такою, що складена з порушенням норм Кодексу, не відповідає первинним (бухгалтерським) документам та не дає змоги ідентифікувати дату здійснення операції, а тому не може бути підставою для віднесення покупцем сум ПДВ, зазначених у ній, до податкового кредиту.

Водночас, індивідуальна податкова консультація це роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій (підпункт 14.1.1721 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).

Отже, в ході надання індивідуальної податкової консультації правомірність здійснених платником податків та його контрагентом дій не встановлюється.

Правомірність складання органом приватизації податкової накладної її реєстрація в ЄРПН на повну вартість об’єкта приватизації,до якої увійшла сума сплаченого Товариством (через оператора електронного майданчика) гарантійного внеску, який у розумінні положень Закону № 2269 і Порядку № 432 розцінюється як частина оплати вартості придбаного покупцем об’єкта малої приватизації на аукціонітаціна продажу об’єкта малої приватизації, може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок органу приватизації, передбачених Кодексом.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.