X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.04.2024 р. № 1787/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податківзазначає, що(…) придбав у безпосереднє володіння додатково до наявних (…)відс. часткув іноземній юридичній особі у розмірі (…)відс., яка зареєстрована за законодавством (…) та відповідно зобов’язаний подавати звітність про контрольовані іноземні компанії.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи можна фінансову звітність контрольованої іноземної компанії, яка отримана контролюючою особою в електронній формі (пдф файл), вважати належним чином завіреною копією фінансової звітності, якщо контролююча особа, яка накладає електронний цифровий підпис на Звіт про контрольовані іноземні компанії засвідчить достовірність інформації, що міститься в фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії (електрона форма,
    пдф-файл) електронним цифровим підписом?
  2. У випадку, якщо фінансова звітність контрольованої іноземної компанії готується в письмовій формі і передається аудиторами контролюючій особі в письмовій формі, то яким чином подати копію такої звітності разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії? Скан сторінок фінансової звітності, які є копією фінансової звітності в письмовій формі, буде вважатись належним чином завіреною копією фінансової звітності, якщо контролююча особа засвідчить достовірність інформації, що міститься в копії письмового документу фінансової звітності контрольованої іноземної компанії – електронним цифровим підписом?
  3. Прошу підтвердити, що у разі подання фінансової звітності разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії англійською мовою, переклад такої фінансової звітності українською мовою не вимагається і копії сторінок фінансової звітності, викладені англійською мовою, можуть бути подані разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії без перекладу на українську мову.
  4. Для отримання звільнення від оподаткування на підставі умови, визначеної підпунктом 392.4.1 пункту 392.4. статті 392 Кодексу необхідне застосування двох умов одночасно чи однієї з них?
  5. Прохання розтлумачити зміст умови: що розуміти під фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводить до отримання відповідних активних доходів? Які «суттєві функції» має виконувати контрольована іноземна компанія, щоб була дотримана ця вимога?
  6. Прошу зазначити алгоритм розрахунку «загального сукупного доходу»?
  7. Чи має право контролююча особа враховувати збиток контрольованої іноземної компанії за попередні 5 років при розрахунку прибутку до оподаткування контрольованої іноземної компанії, тобто при заповненні
    графи 24 Звіту про контрольовані іноземні компанії?
  8. За яких умов необхідно заповнювати графи 31-33 у формі Звіту про контрольовані іноземні компанії за звітний 2022 та 2023 роки? Чи необхідно заповнювати графи 31-33 у формі Звіту про контрольовані іноземні компанії за звітний 2022 та 2023 у випадку звільнення від оподаткування? Адже саме ця умова зазначена в прикладі заповнення Звітупро контрольовані іноземні компанії, що розміщений на веб сайті ДПС без будь-яких додаткових пояснень.
  9. Прошу підтвердити, що у випадку коли контролююча особа втратила контроль над контрольованою іноземною компанієюдо закінчення звітного періоду (наприклад до 31.12.2024), вона не зобов’язана подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2024 рік одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за такий звітний період.

Щодо питаньпершого-третього

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту проконтрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компаніїдо контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік.

При цьому Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», із змінами та доповненнями.

Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.

Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».

Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг»,
із змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року
№ 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.

Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.

Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії.

Слід звернути увагу, що норми діючого законодавства не передбачають переклад на українську мову фінансової звітності, яка складена англійською мовою.

Щодо питаньчетвертого-восьмого

Пунктом 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачено перелік умов,
у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Так, підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 Кодексу визначено, що скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:

а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та

б) виконується будь-яка з таких умов:

- частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить
не більше 50 відс. загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії
із всіх джерел.

У разі якщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить більше 50 відс. загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел, для цілей застосування цієї статті такі доходи визнаються активними, за умови що контрольована іноземна компанія:

фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;

має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди
у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).

При цьому незалежно від виконання умов, передбачених
підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 Кодексу, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:

загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності
не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду.

контрольована іноземна компанія є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу
на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу визначено, що у разі якщо прибуток контрольованої іноземної компаніїзвільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компаніївідповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділуI Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених
пунктом 392.4 статті 39Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Водночас при розрахунку загального сукупного доходу усіх контрольованих іноземних компанійдля цілей застосування підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу слід враховувати обсяг доходу усіх контрольованих іноземних компанійоднієї контролюючої особи із усіх джерел за даними показників неконсолідованої фінансової звітності кожноїконтрольованої іноземної компанії, який, зокрема, включатиме дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи, інші доходи. При цьому Звіт про фінансовий результатконтрольованої іноземної компанії, що є складовою її неконсолідованої фінансової звітності, складається відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуєтьсяконтрольованою іноземною компанією.

При цьому у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компаніїв обов’язковому порядку подається Звіт про контрольовані іноземні компанії (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті про контрольовані іноземні компанії та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звітупро контрольовані іноземні компанії, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

Так, зокрема, у графі 24 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається прибуток до оподаткування контрольованої іноземної компанії відповідно до даних фінансової звітності, обов’язкова до заповнення (містить числове поле, зазначається в гривнях без копійок).

У графах 31-33 Звіту про контрольовані іноземні компанії відображається перелік операцій із нерезидентами – пов’язанимиособами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу. Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

Водночас податковим законодавством чітко не регламентовано вимоги щодо відображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної графами 31-33 Звітупро контрольовані іноземні компанії,
у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії на підставі пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу.

З огляду на зазначене, питання щодо відображення інформації у
графах 31-33 Звітупро контрольовані іноземні компанії, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії на підставі пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу, потребує погодження
з Міністерством фінансів України, як головного органу в системі центральних органів виконавчої влади, що здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності та аудиту в Україні, розробляє стратегію розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової
і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно
від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування
(крім банків).

Щодо питання дев’ятого

Пунктом 392.2 статті 392розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії. Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

В той же час, скоригованим прибутком контрольованої іноземної компанії визнається прибуток контрольованої іноземної компанії до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – заперіоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються контрольованою іноземною компанією, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибуткуконтрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу).

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік.

З огляду на зазначене, у разі відчуження частки в іноземній юридичній особі до закінчення звітного періоду, у даному випадку до 31.12.2024, платнику податків потрібно подати належним чином заповнений Звіт про контрольовані іноземні компаніїза 2024 звітний рік разом з річною декларацією про майновий стан і доходи та копіями фінансової звітності такої компанії.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.