X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.04.2024 р. № 1817/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення Паніотова Юріявід 20.07.2023, яке надійшло з ….щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні фізична особа – підприємець,  повідомив, що перебуває на обліку в контролюючому органі та з 2015 року не був спроможний сплатити єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок)через збройну агресію російської федерації, тимчасову окупацію міста ….

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Які документи та відомості слід подати для списання податкового боргу з єдиного внеску за період з 2015 по 2023 рік;

2. Якщо сплатити борг з єдиного внеску, який обліковується в кабінеті платника податків, то який розмір коштів необхідно сплатити додатково до вказаної суми, на який рахунок вносити кошти, на які реквізити, чи слід подавати додаткову звітність та яку саме?

3. Чи буде зарахований страховий стаж за період, за який платник податків сплатить заборгованість з єдиного внеску? Як слід діяти для зарахування цього періоду до страхового стажу?

Щодо першого та другого питань

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Частиною сьомою статті 25 Закону №2464 визначено, що сума недоїмки не підлягає списанню, зокрема в разі укладення з платником єдиного внеску мирової угоди відповідно до вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», крім випадків повної ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи, визнання її безвісно відсутньою, недієздатною, оголошення померлою та відсутності осіб, які відповідно до цього Закону несуть зобов'язання із сплати єдиного внеску.

Відповідно до статті 9 Закону №2464 єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

Разом с тим, Законом України від 04 грудня 2020 року № 1072-ІX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який набрав чинності 10.12.2020, були внесені зміни до Закону № 2464, зокрема, пункт 915 розділу VIII Закону №2464 викладено в новій редакції.

Так, відповідно до пункту 915 розділу VIII  Закону № 2464 підлягають списанню за заявою платника та у порядку, визначеному цим Законом, несплачені станом на 1 грудня 2020 року з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом, суми недоїмки, нараховані платникам єдиного внеску, зазначеним у пунктах 4 (крім фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та 5 частини першої статті 4 Закону № 2464, за період з 1 січня 2017 року до 1 грудня 2020 року, а також штрафи та пеня, нараховані на ці суми недоїмки включно до дати подання заяви про списання недоїмки, у разі якщо такими платниками не отримано дохід (прибуток) від їх діяльності, що підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб, та за умови подання до 1 березня 2021 року:

особами, які станом на дату подання заяви про списання недоїмки є платниками, або у період з 1 січня 2017 року до дати подання заяви вважалися платниками, зазначеними у пункті 4 частини першої статті 4 Закону № 2464 (крім фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), – державному реєстратору за місцем знаходження реєстраційної справи фізичної особи – підприємця заяви про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності та до податкового органу – звітності відповідно до вимог частини другої статті 6 Закону № 2464 за період з 1 січня 2017 року до 01 грудня 2020 року. Такі документи подаються платником (особою) виключно у випадку, якщо вони не були подані раніше.

       За даними інформаційно – комунікаційної системи ДПС України заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності державному реєстратору Вами надана 10.01.2023, звітність за період з 1 січня 2017 року до 01 грудня 2020 не надана.

З огляду на вищезазначене, заборгованість з єдиного внеску не підлягає списанню з причин відсутності у контролюючого органу законних підстав для такого списання.

Фізичні особи – підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування(крім електронних резидентів(е-резидентів),  сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок (абзац третій частини восьмої статті 9 Закону № 2464). Тобто граничний термін сплати єдиного внеску для таких платників – 19 число місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

        Пунктом 2 частини одинадцятої статті 25 Закону №2464 визначено, що за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

        На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Нарахування пені, передбаченої Законом № 2464, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно (частини десята та тринадцята статті 25 Закону № 2464).

        Про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених Законом № 2464, посадова особа податкового органу у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску (п. 14 частини одинадцятої ст. 25 Закону № 2464).

Разом з цим, згідно з пунктом 921 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2464 тимчасово, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану, штрафні санкції, визначені частиною одинадцятою статті 25 Закону № 2464, не застосовуються.

       Крім того, відповідно до пункту 922 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 тимчасово, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану, платникам єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

       Що стосується сплати єдиного внеску, то відповідно до абзацу першого частини п'ятої статті 9 Закону № 2464 сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки податкових органів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування, або на єдиний рахунок, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Відповідно до абзацу другого частини чотирнадцятої статті 25 Закону № 2464 суми пені та штрафів, передбачених Законом № 2464 підлягають сплаті платником єдиного внеску протягом десяти календарних днів після надходження відповідного рішення. Зазначені суми зараховуються на рахунки контролюючих органів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для зарахування єдиного внеску або на єдиний рахунок.

       Інформація щодо актуальних реквізитів бюджетних рахунків для сплати платежів та єдиного внеску до бюджету розміщена на офіційному веб-порталі відповідного територіального органу ДПС або на веб-порталі ДПС за посиланням: Головна/Рахунки для сплати платежів (https://tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv/).

   Одночасно, за принципами, визначеними пунктом 421.1 статті 421 ПКУ функціонує електронний кабінет, який забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов’язків, визначених ПКУ та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання ПКУ та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, зокрема, автоматизованого визначення рахунків для сплати податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на поточну дату конкретного платника податків. 

Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення (далі – Порядок), затверджений наказом Міністерства фінансів України від 22.03.2023 № 148, зі змінами.

Згідно з п. 1 розділу II Порядку обов'язковим реквізитом платіжної інструкції є реквізит «Призначення платежу», під час заповнення якого для платникауразісплати, зокрема, єдиноговнеску,набюджетний/небюджетний/єдиний/депозитний рахунок передбачено поля встановленого формату: «Код виду сплати», «Додаткова інформація запису», «Номер рахунку» (у разі сплати на єдиний рахунок, відкритий у Казначействі на ім'я ДПС), «Сума податку» (у разі сплати на єдиний рахунок, відкритий у Казначействі на ім'я ДПС), «Інформація про податкове повідомлення (рішення)» (у разі сплати на єдиний рахунок, відкритий у Казначействі на ім'я ДПС), «Тип» (у разі сплати за оренду державного майна).

Пунктом 2 розділу II Порядку встановлено, що під час сплати податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави на бюджетні/небюджетні/єдиний/депозитний рахунки платник у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції заповнює з переліку полів, наведених у п. 1 розділу II Порядку такі поля: «Код виду сплати», «Додаткова інформація запису».

У полі «Код виду сплати» платник заповнює код виду сплати, визначений Переліком кодів видів сплати, які використовуються платниками, згідно з додатком 1 до Порядку.

У полі «Додаткова інформація запису» платник заповнює інформацію щодо переказу коштів у довільній формі.

Щодо питання третього

Пунктом 3 частини першої ст. 121 Закону № 2464 визначено, що Пенсійний фонд України здійснює контроль, у тому числі спільно з податковими органами, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню.

Разом з тим контролюючі органи здійснюють свою діяльність в межах повноважень та функцій, визначених ст. 191 Кодексу та Положенням про Державну податкову службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, зокрема здійснюють контроль за збором та обліком єдиного внеску в розрізі страхувальників, а не застрахованих осіб.

Таким чином, з питання зарахування до страхового стажу періоду за який буде погашена заборгованість доцільно звернутися до Пенсійного фонду України.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.