X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.04.2024 р. № 1884/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПК України), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Товариство є платіжною установою  та надає платіжні послуги на підставі ліцензії Національного банку України на надання фінансових платіжних послуг.

У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері  здійснення розрахункових операцій Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитаннями:

  1. Чи вірно Товариство розуміє, що програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – ПРРО), що буде виконувати функції фіскалізації для програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі – ПТКС), потрібно реєструвати за місцем фактичного розміщення ПТКС (на підставі договору оренди даного приміщення)?
  2. Чи можна (не буде помилкою) здійснювати реєстрацію двох чи більше ПТКС) ПРРО за однією адресою, на якій зареєстровано діючий пункт надання фінансових послуг (далі – ПНФП) Товариства?
  3. Чи можна використовувати форму № ФКЧ-3 касового чека за розрахунковими операціям, проведеними через ПТКС з різними формами оплати: як з внесенням готівки, так і з оплатою переказів платіжними картками?
  4. Чи потрібно виводити у фіскальному чеку за формою № ФКЧ-3 реквізити, передбачені для операцій з оплати карткою у формі ФКЧ-1, а саме: рядок 11 – ідентифікатор еквайра та торгівця, рядок 15 – реквізити електронного платіжного засобу?
  5. У якому випадку у фіскальному чеку за безготівковою операцією можуть не зазначатися реквізити платника переказу (рядок 14 ФКЧ-3) та реквізити отримувача (рядок 10 ФКЧ-3) – зважаючи на те, що форма ФКЧ-3 передбачена для формування за операціями приймання та переказу готівкових коштів через ПТКС та така інформація виводиться у квитанції платіжного терміналу (обов’язковому касовому документі, передбаченому нормативно-правовими актами Національного банку України), яка видається користувачу одночасно із фіскальним чеком по операції з переказу коштів через ПТКС.
  6. Чи можна вважати, що зазначена у зверненні схема оприбуткування отриманої в ПТКС готівки та схема обліку розрахункових операцій з оплати переказів платіжною карткою, є коректною та при цьому не потребує додаткового ведення відповідної книги обліку (касової книги чи книги розрахункових операцій) під операції ПТКС?
  7. Чи можна для підписання електронних фіскальних документів, створених на ПРРО, який встановлений на ПТКС, проставляти КЕП у формі електронної печатки Товариства, без додатково проставлення КЕП працівника Товариства?
  8. Чи має право Товариство використовувати одну печатку на всіх ПРРО, які зареєстровані на кожну окрему господарську одиницю?
  9. Чи вірно Товариство розуміє, що до фіскального звітного чека ПРРО, встановленого на ПТКС (далі – Z-звіт), не застосовується вимога щодо обнулення даних в пам’яті ПРРО щоразу при його формуванні? Тобто, чи може Z-звіт, сформований на кінець кожної відповідної зміни, відкритої в ПРРО ПТКС, містити дані про суму готівки, фактично наявної в касеті ПТКС на момент зняття відповідного Z-звіту, та яка зберігається (накопичувально за прийнятими від користувачів готівковими коштами за переказами) в касеті ПТКС до часу здійснення інкасації ПТКС?
  10. Чи вірно ми розуміємо, що на ПРРО ПТКС має щодня відкриватись на початку робочого дня відповідна зміна (без прив’язки до касира/оператора, з формуванням повідомлення про відкриття зміни та присвоєнням такій зміні номеру) та по завершенню кожного робочого дня відкрита зміна має закриватись, з формуванням щоденного Z-звіту?
  11. Як коректно закривати відкриту на ПРРО ПТКС зміну, якщо протягом робочого дня розрахункові операції на ПТКС не проводились.  Чи коректним буде закриття зміни по завершенню дня, з формуванням Z-звіту, без наявності оборотів по розрахунковим операціям, та з відображенням лише залишків готівки в касеті ПТКС (якщо за такий день на ПРРО ПТКС не проводилася інкасація ПТКС) або без відображення залишків готівки (якщо на кінець робочого дня в ПТКС було здійснено інкасацію)?
  12. Як коректно фіксувати суму залишку готівки, наявної в касеті ПТКС на початок робочого дня (при відкритті нової зміни ПТКС)?  Чи коректним буде відображення суми такого залишку в полі Z-звіту «Загальна сума авансу» чи «Загальна сума підкріплення»? Чи потрібно в ПРРО ПТКС проводити операцію службового внесення на суму залишку готівки на початку нової зміни одразу при її відкритті – якщо Z-звіт за попередню зміну (за попередній робочий день) містив дані про суму залишку готівки в ПТКС на кінець попереднього робочого дня?
  13. Чи має формуватись в ПРРО ПТКС службовий чек «Службова видача», з подальшою передачею даних такого чеку до фіскального сервера ДПС, під час здійснення інкасації ПТКС, з обнуленням залишку в ПТКС під час вилучення касети з наявними в ній готівковими коштами, на суму, яка відповідає залишку готівки в такій касеті?

Щодо питань 1 та 2

Порядок реєстрації та застосування ПРРО регулюється Порядком реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 23.06.2020 № 317, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2020 за № 635/34918 (далі – Порядок№ 547).

Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 547  ДПСведе реєстр ПРРО (далі – Реєстр) в електронному вигляді.

До Реєстру вносяться дані про ПРРО, а також відомості про суб’єктів господарювання та їхні господарські одиниці, де застосовуються такі ПРРО, дані сертифікатів кваліфікованих або удосконалених електронних підписів та/або печаток, що використовуються такими ПРРО.

Для реєстрації ПРРО складається заява про реєстрацію програмних реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-ПРРО (далі – заява № 1-ПРРО).

У розділі 3 «Дані щодо господарської одиниці» заяви № 1-ПРРО зазначаються: ідентифікатор об’єкта оподаткування або об’єкта, пов’язаного з оподаткуванням або через який провадиться діяльність, код території, назва господарської одиниці, адреса розміщення господарської одиниці, які заповнюються згідно з даними повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП (далі – повідомлення № 20-ОПП), поданим до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків відповідно до вимог та у порядку згідно з пунктом 63.3 статті 63 ПК України та розділом VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300.

Назва та адреса господарської одиниці є обов’язковими реквізитами фіскального чеку згідно з пунктом 2 розділу II Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350 (далі – Положення № 13).

Абзацом третім пункту 2 розділу І Положення № 13 визначено, що господарська одиниця – це стаціонарний або пересувний об’єкт, у тому числі транспортний засіб, де реалізуються товари чи надаються послуги та здійснюються розрахункові операції.

Враховуючи викладене вище та як відповідь на питання 1 та 2 повідомляємо, що першоджерелом даних для повідомлення № 20-ОПП є документи, що підтверджують право власності/користування об’єктом оподаткування, які є актуальним на дату його подання.

Для реєстрації ПРРО у реєстраційній заяві відомості щодо господарської одиниці, де функціонує ПТКС (місце його розміщення), та у фіскальному чеку мають відповідати відомостям, зазначеним у повідомленні № 20-ОПП.

Чинним законодавством не передбачено обмежень щодо реєстрації суб’єктом господарювання двох чи більше ПРРО за однією адресою господарської одиниці.

Щодо питань 3 – 5

Як відповідь на питання 3 – 5 повідомляємо, що назва розділу IV Положення № 13 «Фіскальний касовий чек за операціями приймання та переказу готівкових коштів через ПТКС» та назва розрахункового документа за формою № ФКЧ-3, що наведена у додатку 5 до Положення № 13, є лише назвами відповідного розділу та розрахункового документа.

Відповідно до обов’язкових реквізитів розрахункового документа за формою № ФКЧ-3, ним передбачено можливість здійсненняпереказу коштів як у готівковій так і у безготівковій формі.

Ні розділ IV Положення № 13, ні примітки до розрахункового документа за формою № ФКЧ-3 не встановлюють виключень щодо можливості не зазначення рядків 10 та 14.

Положенням № 13 не встановлено обмежень щодо можливості зазначення у розрахункових документах будь-якої додаткової інформації.

Щодо питання 6

Як відповідь на питання 6 повідомляємо, що описана у зверненні схема оприбуткування отриманої в ПТКС готівки та схема обліку розрахункових операцій через ПТКС, є коректною та не потребує додаткового ведення касової книги чи книги розрахункових операцій)

Звертаємо увагу, що Порядком № 547 не передбачено можливості реєстрації КОРО та РК до ПРРО.

Щодо питань7 та 8

Пунктом 7 статті 3 ЗаконуУкраїни «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) встановлено, що суб’єкти господарювання, які використовують ПРРО, повинні передавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв’язку інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, яка створюється засобами таких ПРРО.

Передача такої інформації від ПРРО до фіскального сервера ДПС забезпечується із використанням кваліфікованого електронного підпису, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155). При цьому застосування удосконаленого електронного підпису та/або удосконаленої електронної печатки є достатнім для застосування в ПРРО.

Відповідно до статті 13 Закону № 265 для застосування в ПРРО може використовуватися удосконалена електронна печатка юридичної особи, фізичної особи – підприємця, створювачем якої є така особа.

Згідно з пунктом 7 розділу ІІ Порядку № 547   дані сертифікатів кваліфікованих або удосконалених електронних підписів та/або печаток, що використовуються такими ПРРО, вносяться до Реєстру на підставі поданих суб’єктами господарювання в електронній формі повідомлень про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО за формою № 5-ПРРО (додаток 5 до Порядку
№ 547).

Пунктом 2 розділу IV Порядку № 547  встановлено, що у ПРРО може використовуватися удосконалена електронна печатка юридичної особи, фізичної особи – підприємця, створювачем якої є така особа.

Відносини у сфері надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації регулюються Законом № 2155.

Враховуючи викладене вища та як відповідь на питання 7 та 8 повідомляємо, що використання у ПРРО кваліфікованої або удосконаленої електронної печатки можливе за умови доступу до особистого ключа печатки лише створювача (уповноваженого представника створювача) електронної печатки та захисту такого ключа від несанкціонованого доступу інших осіб, та з дотриманням вимог Закону № 2155.

Оскільки ПТКС функціонує без безпосередньої участі оператора (касира), для роботи декількох та/або всіх ПРРО, що зареєстровані одним суб’єктом господарювання – юридичною особою, можливе використання однієї (єдиної) електронної кваліфікованих або удосконаленої електронної печатки юридичної особи лише за умов забезпечення захисту від доступу до особистого ключа інших осіб ніж створювач (уповноважений представник створювача) електронної печатки, недопущення копіювання такого ключа.

Не виконання таких умов призведе до компрометації особистого ключа печатки в розумінні Закону № 2155.

Щодо питання 9

Як  відповідь на питання 9 повідомляємо, що до фіскального звітного чека ПРРО ПТКС не застосовується вимога щодо обнулення даних в пам’яті ПРРО до моменту здійснення інкасації ПТКС.

Фіскальний звітний чек ПРРО ПТКС, сформований на кінець кожної відповідної зміни відкритої на такому ПРРО ПТКС, має містити дані про суму готівки фактично наявної в касеті ПТКС на момент зняття відповідного Z-звіту, та яка зберігається (накопичувально за прийнятими від користувачів готівковими коштами за переказами) в касеті ПТКС до проведення операції «службова видача» під час здійснення інкасації ПТКС.

Щодо питань 10 та 11

Відповідно до пункту 15 Вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій, що застосовуються під час здійснення операцій з приймання готівкових коштів для подальшого переказу через програмно-технічні комплекси самообслуговування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 р.
№ 149, ПРРО у режимі звітування повинен забезпечувати, зокрема, можливість щоденного створення в електронній формі фіскального звітного чеку у разі здійснення розрахункових операцій та передачі його до фіскального сервера для реєстрації та довгострокового зберігання засобами телекомунікацій з дотриманням вимог законів у сфері електронного документообігу та використання електронних документів.

З урахуванням відповідей на питання 7 та 8, як  відповідь на питання 10 та 11 повідомляємо, що суб’єкт господарювання зобов’язаний відкривати робочу зміну на ПРРО виключно за умови початку проведення розрахунків через такий ПРРО ПТКС. Якщо розрахунки не проводились, робоча зміна ПРРО може не відкриватись. У випадку автоматизації процесу відкриття та закриття робочої зміни ПРРО, рекомендуємо робити це в один і той же час.

Відповідно до підпункту 80.2.4 пункту 80.2 статті 80 ПК України неподання суб’єктом господарювання в установлений законом строк обов'язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками є підставою для проведення фактичної перевірки.

 

 

Щодо питання 12

Як  відповідь на питання 12 повідомляємо, що у разі, якщо ПРРО ПТКС не забезпечує автоматичного збереження та перенесення інформації про суми коштів, які зберігаються у касеті ПТКС за попередні дні, то у періоди між інкасаціями коштів з такого ПТКС перед формуванням Z-звіт у та до початку відкриття нової зміни слід провести операцію«службове внесення» на початок наступної зміни без виконання операції «службове  вилучення» на кінець попередньої, на всю суму готівки накопиченої у касеті ПТКС.

Щодо питання 13

Як  відповідь на питання 13 повідомляємо, що з урахуванням мети з якою здійснюються операції «службової видачі», під час проведення інкасації ПТКС слід здійснювати операцію «службова видача», як підтвердження вилучення коштів з місця проведення розрахунків (з господарської одиниці), та з подальшою передачею даних такого чеку до фіскального сервера ДПС.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 ПК України податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.