Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення …щодо застосування спрощеної системи оподаткування та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомила, що фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи за ставкою 5 відсотків на період дії воєнного стану перейшла на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки.
У зв’язку з чим платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Зважаючи на законодавчі приписип.п. 9.2 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, чи можна зробити висновок, що обсяг доходу фізичної особи – підприємця під час перебування ним на спрощеній системі оподаткування зі ставкою єдиного податку 2 відс. в разі прийняття законопроекту № 8401 від 31.01.2023 та скасування з 01.07 2023 особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не буде враховуватись для визначення ліміту за п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 у 1167 розмірів мінімальної заробітної плати?
2. З якої дати буде розраховуватись гранична межа заробітку фізичної особи – підприємця у 2023 році – 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, що складає 7 818 900,0 грн зважаючи на більш як ймовірне скасування з 01.07.2023 особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу?
3. У зв’язку з попереднім питанням: задекларовані фізичною особою – підприємцем доходи станом за січень-червень 2023 року (до 01.07.2023), під час перебування фізичної особи – підприємця на сплаті єдиного податку за ставкою 2 відс. чи будуть враховані для визначення суми ліміту на 2023 рік у сумі 1167 розмірів мінімальної заробітної плати , що складає 7 818 900,0 гривень?
4. Задекларовані фізичною особою – підприємцем доходи станом за січень- березень 2022 року (доходи станом за січень-березень 2022 року (до дати переходу фізичної особи – підприємця на сплату єдиного податку за ставкою 2 відс.), є кінцевою сумою доходу для визначення суми ліміту на 2022 рік у 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, що складає 7 585 500,0 гривень?
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Відповідно до п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Згідно зі ст. 292 Кодексу для фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку доходом є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Разом з тим з 1 серпня 2023 року у зв'язку з набранням чинності Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» скасовані особливості оподаткування,передбачені п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, відповідно до п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу справляння єдиного податку платниками, які до 1 серпня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених цим підпунктом.
Дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, не включається до обсягу доходу, визначеного для відповідної групи платників єдиного податку, встановленого п. 291.4 ст. 291 Кодексу.
Разом з цим згідно з п.п. 91.4.3 п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу у 2023 звітному році обсяг доходу для відповідної групи платників єдиного податку, встановлений п. 291.4 ст. 291 Кодексу, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Таким чином, якщо з 01 січня по 31 липня 2023 року суб'єкт господарювання застосовував спрощену систему з особливостями оподаткування та з 01 серпня повернувся на сплату єдиного податку третьої групи, то граничний обсяг доходу для такого платника у 2023 році становитиме 3257875,00 грн, а саме:
розрахунок граничного обсягу доходу на 2023 рік: 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, визначеної на 01 січня 2023 року * 6700 грн = 7818900 грн;
розрахунок граничного обсягу доходу на 5 місяців протягом 2023 року: (7818900 грн/12 місяців) * 5 місяців = 3257875,00 гривень.
При цьому дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, не включається до обсягу доходу, визначеного для відповідної групи платників єдиного податку, встановленого п. 291.4 ст. 291 Кодексу.
Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |