Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо подання податкової звітності про контрольовані іноземні компанії та в межах компетенції повідомляє наступне.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:
1. Чи необхідно мені подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії по компанії, по якій було здано ліквідаційну звітність у 2022 році, але виключено з державних реєстрів у 2023 році? Чи потрібно подавати звітність за 2022 та/або 2023 роки?
2. Чи передбачено станом на сьогоднішній день відповідальність за помилки у звітності по контрольованій іноземній компанії за 2022 – 2023 роки? Якщо так – то якими нормами Кодексу вона передбачена та чи застосовується щодо неї норма абзацу шостого пункту 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу щодо незастосування штрафних санкцій та пені за порушення вимог статті 392 Кодексу за результатами 2022 – 2023 звітних (податкових) років?
3. Чи передбачено станом на сьогоднішній день відповідальність за неподання повної інформації у звітності по контрольованій іноземній компанії за 2022 – 2023 роки? Якщо так – то якими нормами Кодексу вона передбачена та чи застосовується щодо неї норма абзацу шостого пункту 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу щодо незастосування штрафних санкцій та пені за порушення вимог статті 392 Кодексу за результатами 2022 – 2023 звітних (податкових) років?
4. Чи передбачено станом на сьогоднішній день відповідальність за неподання фінансової звітності по компанії у звітності по контрольованій іноземній компанії за 2022 – 2023 роки? Якщо так – то якими нормами Кодексу вона передбачена та чи застосовується щодо неї норма абзацу шостого пункту 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу щодо незастосування штрафних санкцій та пені за порушення вимог статті 392 Кодексу за результатами 2022 – 2023 звітних (податкових) років?
5. Як розраховувати ефективну ставку податку на прибуток підприємств у разі передбаченого законодавством інших країн авансування витрат на сплату податку на прибуток, тобто яка сума витрат на сплату податку на прибуток ділиться на суму прибутку до оподаткування за даними фінансової звітності за відповідний календарний рік та множиться на 100 відс.: фактично сплачена авансом сума витрат зі сплати податку на прибуток підприємств чи сума податку на прибуток підприємств, яка повинна була б бути сплачена за даними фінансової звітності за відповідний календарний рік?
6. Яким чином розраховується частка володіння контрольованої іноземної компанії для цілей заповнення графи17 Звіту про контрольовані іноземні компанії у наступному випадку (зазначено нижче) та у разі володіння фізичною особою контрольованої іноземної компанії через ланцюг інших контрольованих іноземних компаній, в графі 17, яка інформація зазначається, щодо Компанії 2 (…) і Компанії 3 (…): безпосереднє або опосередковане володіння?:
Чи вірний розрахунок частки володіння Компанією 2: Частка володіння = (…)відс. = (…) відс.*(…) відсотка.
Чи вірний розрахунок частки володіння Компанією 3: Частка володіння = (…)відс. = (…) відс.*(…)відс.*(…) відсотків?
Щодо питання першого
Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидентаУкраїни (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).
Пунктом 392.2 статті 392розділу I Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії. Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибуткуконтрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу).
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік.
Згідно з підпунктом 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту392.5 статті 392 розділу I Кодексу.
Контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про контрольовані іноземні компанії до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Враховуючи викладене, платнику податків потрібно подати належним чином заповнений Звіт про контрольовані іноземні компанії разом з фінансовою звітністю такої компанії, по якій у2023 році отримано довідку (сертифікат) про припинення контрольованої іноземної компанії, та річною декларації про майновий стан і доходи за звітний рік.
Щодо питань другого-четвертого
Відповідно до пункту 120.7 статті 120 Кодексу неподання контролюючою особою Звіту - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Несвоєчасне подання контролюючою особою Звіту про контрольовані іноземні компанії - тягне за собою накладення штрафу в розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання, але не більше 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Невідображення контролюючою особою у Звіті про контрольовані іноземні компанії відомостей щодо наявних контрольованих іноземних компаній та/або невідображення інформації, визначеної підпунктами «г» - «з»підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392Кодексу, щодо наявних контрольованих іноземних компаній - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 3 відс. суми доходу контрольованих іноземних компаній або 25 відс. скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії за відповідний рік, не відображених у Звітіпро контрольовані іноземні компанії, залежно від того, яке з таких значень є більшим, але не більше 1000 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен факт невідображення контрольованої іноземної компанії та/або за всі невідображені суми.
Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податку від обов’язку подання Звіту про контрольовані іноземні компанії та підтверджувальних документів, передбачених статті 392Кодексу.
Неподання Звіту про контрольовані іноземні компанії протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати фінансових санкцій (штрафів), передбачених пунктом 120.7 статті 120 Кодексу, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі п'яти розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання Звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Норми, зокрема, визначені пунктом 120.7 статті 120 Кодексу, застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 01 січня 2022 року (пункт 601 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу).
Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу встановлено особливості застосування положень про оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній протягом перехідного періоду, зокрема, першим звітним (податковим) роком для Звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної Декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Щодо питання п’ятого
Згідно з підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392розділу І Кодексу скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі дотримання таких умов:
а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та
б) виконується будь-яка з таких умов:
контрольована іноземна компанія фактично сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою, що є не меншою за базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств в Україні, визначену пунктом 136.1 статті 136 Кодексу, або є меншою за таку ставку не більше ніж на п’ять відсоткових пунктів, або частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відс. загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.
У разі якщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить більше 50 відс. загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел, для цілей застосування статті 392 Кодексу такі доходи визнаються активними, за умови що контрольована іноземна компанія:
фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;
має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).
Для цілей статті 392розділу І Кодексу ефективна ставка податку на прибуток підприємств розраховується шляхом ділення суми витрат зі сплати податку на прибуток підприємств на суму прибутку до оподаткування за даними фінансової звітності за відповідний календарний рік та множення на 100 відсотків.
Щодо питання шостого
Згідно з підпунктом 392.1.4 пункту 392.1 статті 392розділу І Кодексу для цілей визначення володіння фізичною або юридичною особою відповідною часткою в іноземній юридичній особі усі права, що належать такій фізичній або юридичній особі, вважаються сумою часток, які:
належать такій фізичній або юридичній особі безпосередньо або опосередковано через інших осіб, у тому числі через утворення без статусу юридичної особи;
належать будь-яким пов'язаним особам такої фізичної або юридичної особи безпосередньо або опосередковано через інших осіб.
Розмір частки опосередкованого володіння розраховується:
у разі володіння через один ланцюг осіб, які володіють частками одна
в іншій, - шляхом множення часток;
у разі володіння через кілька ланцюгів осіб, які володіють частками одна в іншій, - шляхом підсумовування часток у кожному такому ланцюгу.
При цьому для цілей розрахунку опосередкованого володіння, у разі якщо особа фактично володіє часткою в розмірі понад 50 відсотків (через один або кілька ланцюгів) над юридичною особою у ланцюгу, вважається, що фізична особа володіє часткою в такій юридичній особі у розмірі 100 відсотків.
У разі якщо особа здійснює фактичний контроль над наступною юридичною особою у ланцюгу, вважається, що така особа володіє часткою в наступній юридичній особі у розмірі 100 відсотків.
Особа вважається такою, що володіє часткою в іншій юридичній особі,
у разі:
володіння на підставі права власності, або
якщо право власності на відповідну частку юридично належить іншим особам, які діють в інтересах такої особи.
Згідно з підпунктом 392.1.5 пункту 392.1 статті 392розділу І Кодексу особа вважається такою, що володіє часткою в іншій юридичній особі, у разі, якщо така особа є засновником трасту, власником частки майна фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, до активів якого входить зазначена частка, або учасником (партнером з повною або обмеженою відповідальністю) партнерства, до активів якого входить частка в юридичній особі.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.
У графі 17 Звіту контролююча особа зазначає загальний розмір частки володіння в контрольованій іноземній компанії, в тому числі розмір безпосереднього або опосередкованого володіння у відповідності до підпунктів 392.1.1 – 392.1.5 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу.
При цьому у разі опосередкованого володіння контролюючою особою часткою в контрольованій іноземній компанії через інших осіб, у графах 18.1, 18.2, 18.3 зазначаються вид особи (осіб) через яких здійснюється таке володіння.
Варто зазначити, що кожен конкретний випадок застосування положень Кодексу здійснюється на підставі аналізу деталізованої інформації та її документального підтвердження, з урахуванням усіх обставин та підстав.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |