X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.04.2024 р. № 2043/ІПК/24-13-24-03

Головне управління ДПС у Чернівецькій області за результатами розгляду звернення

( ) щодо практичного застосування норм податкового законодавства та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ  Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (далі – ПКУ), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що зареєстрована фізичною особою-підприємцем та є платником єдиного податку третьої групи за ставкою 5%. 6 листопада 2023 року на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 р. №738 «Про деякі питання надання грантів бізнесу» фізична особа – підприємець отримала мікрогрант, виплачений з державного бюджету на розвиток власного бізнесу, у розмірі (   ) грн. При цьому, відповідно до пункту 4 п. 292.11 ст. 292 ПКУ, суму коштів отриманого бюджетного гранту до складу доходу фізичної особи-платника єдиного податку в Декларації платника фізичної особи-платника єдиного податку за 2023 рік не включала та єдиний податок з цієї суми не сплачувала.

Враховуючи викладене вище, фізична особа – підприємець просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи необхідно включати отримані кошти у розмірі (   ) грн. згідно отриманого гранту «Власна справа», надані за рахунок коштів бюджету? Якщо так, то чи потрібно подати Декларацію про майновий стан і доходи (в якому саме рядку зазначати відомості)?
  2. Чи необхідно додатково оподатковувати дані кошти? Якщо так, то якими саме податками та за якими ставками?
  3. При отриманні додаткової допомоги у вигляді наданої роботодавцю компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2023 р. №893 чи вважатиметься сума компенсації доходом? Якщо так, то чи потрібно буде сплачувати із нього податки та у якому розмірі?

 

Щодо першого – другого питань

Законом України від 04 листопада 2020 року №962-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій», який набрав чинності 23.12.2020, запроваджено визначення бюджетного гранту для податкових цілей та преференції при оподаткуванні доходів, отриманих платниками податків у вигляді бюджетного гранту.

Так, відповідно до пп. 14.1.277 прим. 1 п. 14.1 ст. 14 ПКУ бюджетний грант – цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає  Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 р. №738 «Про деякі питання надання грантів бізнесу»  (далі – Постанова №738) затверджено, зокрема, Порядок надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу. Джерелами фінансування надання мікрогрантів отримувачам є кошти:

Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі – Фонд);

державного бюджету, у тому числі кошти, що надходять на рахунок Мінекономіки “Фонд підтримки малого та середнього бізнесу”, відкритий у Національному банку, на який зараховуються добровільні внески (благодійні пожертви) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права в національній та іноземній валюті.

Головним розпорядником бюджетних коштів є Міністерство економіки України. Розпорядником коштів Фонду є Державний центр зайнятості.

Для виплати мікрогрантів отримувачам за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою «Надання грантів для створення або розвитку бізнесу», Міністерство економіки України відкриває в Казначействі реєстраційні рахунки загального та спеціального фондів державного бюджету (далі – рахунки) (п. 7 Порядку).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV ПКУ.

Порядок визначення доходів та їх склад для платників єдиного податку першої – третьої груп визначено ст. 292 ПКУ.

Згідно з п.п. 1 п. 292.1 ст. 292 ПКУ доходом платника єдиного податку фізичної особи – підприємця – є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 ПКУ. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

Крім того, перелік доходів, які не включаються до складу доходу платника єдиного податку, визначено п. 292.11 ст. 292 ПКУ, зокрема суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (пп. 4 п. 292.11 ст. 292 ПКУ).

Враховуючи вищезазначене, суми коштів цільового призначення у вигляді мікрогранту не включаються до доходу фізичної особи – підприємця платника єдиного податку, але при цьому такі доходи оподатковуються за загальними правилами встановленими ПКУ для платників податку – фізичних осіб.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV ПКУ, згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Статтею 165 ПКУ визначено виключний перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.

Згідно з п.п. 165.1.1 165.1 ст. 165 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України, а також вартість соціальної допомоги в натуральній формі малозабезпеченим сім'ям, що отримана від надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги».

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV ПКУ та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 ПКУ та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Отже, якщо мікрогрант надається на умовах, визначених актами Кабінету Міністрів України, виключно з бюджетів та/або фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування, то такі суми не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу фізичної особи.

При цьому відповідно до розділу IV Кодексу обов'язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розділом IV ПКУ (п. 179.2 ст. 179 ПКУ).

Разом з цим зауважуємо, що зазначена позиція погоджена з Міністерством фінансів України.

Щодо третього питання

Порядок визначення доходів та їх склад для платників єдиного податку першої - третьої груп передбачено вимогами ст. 292 ПКУ. Відповідно підпункту 1 п. 292.1 ст. 292 ПКУ доходом платника єдиного податку фізичної особи - підприємця є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 цієї статті. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

Відповідно до пункту 4 пп. 292.11 ст. 292 до складу доходу платника єдиного податку першої - третьої груп не включаються, зокрема, суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2023 р. №893 «Деякі питання надання роботодавцям компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю»  (далі – Постанова №893) затверджено Порядок надання роботодавцям компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю (далі - Порядок).

Термін «роботодавець» у Порядку вживається у значенні, наведеному в пп. 14.1.222 п. 14.1 ст. 14 ПКУ , а саме: роботодавець - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ чи її представництво) або самозайнята особа, яка використовує найману працю фізичних осіб на підставі укладених трудових договорів (контрактів) та несе обов'язки із сплати їм заробітної плати, а також нарахування, утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб до бюджету, нарахувань на фонд оплати праці, інші обов'язки, передбачені законами.

Згідно п. 3 Порядку джерелами фінансування компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю є кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття  та інших джерел, не заборонених законодавством.

Пунтом 4 Порядку визначено, що компенсація надається регіональним центром зайнятості роботодавцю за облаштування робочого місця працевлаштованої особи з інвалідністю.

Враховуючи наведене, у разі отримання фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку суми коштів цільового призначення у вигляді компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю відповідно до Постанови  №893, такі суми коштів не включатимуться до складу її доходу, отриманого протягом податкового (звітного) періоду.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.