Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо використання переплати з податку на додану вартість (далі – ПДВ) в інтегрованій картці платника (далі – ІКП), сформованої до запровадження системи електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ),та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено в зверненні, у Товариства в ІКП обліковується переплатаз ПДВ у сумі ______ грн, що сформованачастково за рахунок сум від’ємного значення, задекларованих до 2015 року до бюджетного відшкодування у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних (звітних) періодів.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо можливості повернення наявної переплати, а також умов такого повернення.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).
Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Кодексу передбачено, щонадміру сплачені грошові зобов’язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені визначеностаттею 43 Кодексу та Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.04.2019 за № 370/33341 (далі – Порядок № 60).
Згідно з пунктом 43.1 статті 43 Кодексу помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до статті 43 Кодексу та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань та пені платникам податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (пункт 43.3 статті 43 Кодексу).
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (пункт 43.4 статті 43 Кодексу).
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 60передбачено, що заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів – шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг (пункт 43.41 статті 43 Кодексу).
Відповідно до пункту 43.5 статті 43 Кодексу контролюючий орган не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п’яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку (пункт 43.6 статті 43 Кодексу).
Правові основи функціонування СЕА ПДВ регулюються статтею 2001 Кодексу, пунктами 33, 34 і 341 підрозділу 2 розділуХХ Кодексу та регламентуються Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (далі – Порядок № 569).
Згідно з пунктом 2001.2 статті 2001 Кодексу розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 Кодексу.
Пунктом 2001.5 статті 2001 ПКУ визначено, зокрема, що з рахунку у СЕА ПДВ платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов’язань з ПДВ, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 569сплата податкових зобов’язань, визначених контролюючим органом відповідно до підпунктів 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 Кодексу, та сплата передбачених Кодексом штрафних санкцій і пені здійснюються платником податку з рахунка у банку або небанківському надавачу платіжних послуг до відповідного бюджету.
Отже,сума переплати, що обліковується в ІКП з ПДВ, може бути використана в рахунок сплати податкових зобов’язань, визначених контролюючим органом, та сплати передбачених Кодексом штрафних санкцій і пені з ПДВ.
При цьому з бюджетного рахунку на рахунок платникаподатків у банку можливе повернення сум ПДВ, що обліковуються як надміру сплачені, за виключенням сум податку зарахованих до бюджету з рахунка в СЕА ПДВ у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 Кодексу, за умови відсутності податкового боргу.
Кошти, якіперераховані до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ, що обліковуються як надмірусплачені, не можуть бути зарахованів погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платникав СЕА ПДВ.
Правила ведення в податкових органах оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування визначені Порядком ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2021 р. № 321/35943 (далі – Порядок № 5).
Підпунктом 1 пункту 1 розділу II Порядку № 5 визначено, зокрема, що з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.
ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.
Облік платежів ведеться в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення.Інформаційна система після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.
Отже, в ІКП погашення суми за узгодженими податковими зобов’язаннями здійснюється в порядку черговості платежів, сплачених/перерахованих до бюджету в автоматичному режимі.
Враховуючи хронологію відображення даних в ІКП з ПДВ Товариства, сума переплати,що сформована за рахунок сум від’ємного значення, задекларованих до 2015 року до бюджетного відшкодування у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних (звітних) періодів, була у повному обсязі зарахована в рахунок погашення грошових зобов’язань Товариства з ПДВ.
Довідково інформуємо, що на момент розгляду звернення відповідно до ІКП з ПДВ, у Товариства наявна переплата в розмірі _______ грн, яка виникла протягом 2015-2023 років, та починаючи з 01.03.2016 сформована за рахунок коштів, зарахованих до бюджету з рахунку в СЕА ПДВ.
Процедура повернення надміру сплачених сум податкових зобов’язань з ПДВ включає обов’язкову умову для такого повернення – подання платником податку заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми, після подання якої контролюючим органом здійснюється її розгляд, у порядку визначеному статтею 43 Кодексу.
У разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено контролюючий орган направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови (розділ ІІІ Порядку № 60).
У разі позитивного результату розгляду заяви платника податку (підтверджено правомірність такого повернення) контролюючий орган готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, який на підставі такого висновку здійснює повернення надміру сплачених сум податкових зобов’язань з ПДВ.
Звертаємо увагу, що на підставі пункту522,підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу на період з 18.03.2020 до 01.08.2023 зупинявся перебіг строків, зокрема для подання заяви про поверненнянадміру сплачених грошових зобов’язань.
Крім цього, на підставі пункту528, підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу до 01.08.2023 зупинявсяперебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |