X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.04.2024 р. № 2155/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що має у власності (…)відс. частки у (…), яка в свою чергу володіє (…)відс. часток у (…) і (…)відс. часток у (…), відповідно підпадає під ознаки контролюючої особи, передбачені підпунктом 392.4.1.2 підпункту 392.4.1пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи потрібно заповнювати графи 25 – 27 Звіту про контрольовані іноземні компанії за умови звільнення від розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, враховуючи що між Україною та Польщею є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування і частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відс. від загальної суми доходів контрольованих іноземних компаній із всіх джерел та/чи контрольовані іноземні компанії фактично сплатила податок на прибуток за ефективною ставкою не менше 13 відсотків? Яким чином заповнити графи 25 – 27 Звіту про контрольовані іноземні компанії, якщо вони підлягають заповненню?

2. Чи потрібно заповнювати графи 31 – 33 Звіту про контрольовані іноземні компанії за умови звільнення від розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, враховуючи що між Україною та (…) є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування і частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відс. від загальної суми доходів контрольованих іноземних компаній із всіх джерел та/чи контрольовані іноземні компанії фактично сплатила податок на прибуток за ефективною ставкою не менше 13 відсотків? Яким чином заповнити графи 31 – 33 Звіту про контрольовані іноземні компанії, якщо вони підлягають заповненню?

3. Чи потрібно додавати до податкової декларації про майновий стан і доходи Додаток КІК, за умови звільнення від розрахунку скоригованого прибутку, враховуючи що між Україною та (…) є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування і частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відс. від загальної суми доходів контрольованих іноземних компаній із всіх джерел та/чи контрольовані іноземні компанії фактично сплатила податок на прибуток за ефективною ставкою не менше 13 відсотків? Яким чином заповнити Додаток КІК до декларації про майновий стан і доходи, якщо є обов’язок подачі вищезазначеного додатку?

4. Якщо графи Звіту про контрольовані іноземні компанії не підлягають заповненню (наприклад у контрольованої іноземної компанії відсутнє постійне представництво в Україні), чи підлягає заповненню графа 34 Звіту про контрольовані іноземні компанії щодо суми прибутку, отриманого від постійного представництва в Україні, чи потрібно зазначати почерк або нуль, тощо?

5. Що саме вважається «належним чином завірена копія» для копії фінансової звітності польськоїконтрольованої іноземної компанії, складеної польською мовою, враховуючи що звітність подається в електронному вигляді і підписується електронним підписом в країні реєстрації контрольованої іноземної компанії? Які наслідки передбачені у разі подання копії фінансової звітності завіреної не належним чином?

Щодо питань першого-третього

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту проконтрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компаніїдо контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік.

Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу у разі якщо прибуток контрольованої іноземної компаніїзвільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компаніївідповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділуI Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, зокрема, якщо між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та, контрольована іноземна компанія фактично сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою, що є не меншою за базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств в Україні, визначену пунктом 136.1 статті 136 цього Кодексу, або є меншою за таку ставку не більше ніж на п’ять відсоткових пунктів, контролююча особа звільняється від обов'язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Однак при звільненні від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії в обов’язковому порядку подається Звіт про контрольовані іноземні компанії (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті про контрольовані іноземні компанії та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звітупро контрольовані іноземні компанії, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

У графі 25 Звіту про контрольовані іноземні компанії відображається розрахунок скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності контрольовані іноземні компанії із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.

Графи 25.1 – 25.3 Звіту про контрольовані іноземні компанії – є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.

Разом з тим, у графі 27 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається прибуток контрольованої іноземної компанії, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 Звіту про контрольовані іноземні компанії у разі, якщо у графі 27 Звіту про контрольовані іноземні компанії проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3 Звіту про контрольовані іноземні компанії обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.

У разі відображення у графі 28 Звіту про контрольовані іноземні компанії умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3. Звіту про контрольовані іноземні компанії проставляється нуль.

При цьому у разі звільнення прибутку контрольованої іноземної компанії від оподаткування Додатки К, ЦП та ТЦ до Звіту про контрольовані іноземні компанії не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.

У графах 31 – 33 Звіту про контрольовані іноземні компанії відображаються операції контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:

у графі 31 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 977».

У графі 32 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

У графі 33 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».

Звертаємо увагу, що статті 392 Кодексу не встановлено окремих правил або виключень для контролюючої особи щодо не відображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту про контрольовані іноземні компанії.

Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392 Кодексу, відсутні правові підстави для не відображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної, зокрема, підпункту «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, яка зазначається у графах 31-33 Звіту про контрольовані іноземні компанії.

Щодо питання четвертого

У графі 34 Звіту про контрольовані іноземні компанії зазначається сума прибутку контрольованої іноземної компанії, отриманого від постійного представництва в Україні (містить числове поле, заповнюється у гривнях без копійок), із зазначенням найменування постійного представництва та кодом платника податку. У разі наявності протягом звітного періоду більше одного постійного представництва від якого отримано суму прибутку, суми таких прибутків зазначаються в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожному постійному представництву.

Щодо питання п’ятого

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом
із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Норми діючого законодавства не передбачають переклад на українську мову фінансової звітності, яка складена англійською мовою.

Проте документи, складені іншими, ніж англійська, мовами, потребують перекладу на українську мову та належного засвідчення такого перекладу відповідно до вимог ст.ст. 78 та 79 Закону України від 01 вересня 1993 року № 3425-ХІІ «Про нотаріат».

При цьому Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», із змінами та доповненнями.

Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.

Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, щовідмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».

Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законівУкраїнивід 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.

Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.

Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.