X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.04.2024 р. № 2184/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо заповнення та подання платником податків податкової звітності про контрольовані іноземні компанії та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податківзазначає, що фізична особа – резидент України володіє часткою в статутному капіталі іноземноїюридичної особи (…), розмір частки становить (…)відс., інші (…)відс. в статутному капіталі (…) юридичної особи належать нерезиденту. Відповідно, (…) іноземна компанія є контрольованою іноземною компанією для такої фізичної особи.В свою чергу, ця (…) іноземна компанія володіє (…)відс. частки в іншій іноземній юридичній особі (…). Відповідно, (…) іноземна компанія є контрольованою іноземною компанією для цієї ж фізичної особи, а частка опосередкованого володіння фізичної особи в (…) юридичній особі становить (…)відс. (100відс. х (…)відс.). При цьому фізична особа не має жодних ознак фактичного контролю, тобто вид контролю – виключно формально-юридичний. Крім того, фізична особа – резидент України в (…)року (…)набула частку шляхом заснування іноземної юридичної особи (…), частка становить (…) відсотків.

Враховуючи зазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи правильно зроблений розрахунок частки опосередкованого володіння (…) компанії –(…)відс. для цілей оподаткування скоригованого прибутку (…) компанії у складі доходів фізичної особи – контролера в розмірі (…)відс. від суми такого прибутку?

2. Якщо іноземна контрольована компанія згідно локального законодавства країни готує перший фінансовий звіт за результатами періоду, який буде включати частину першого неповного року існування та наступний повний календарний рік (в розглядуваному випадку з (…)по (…), то фізична особа – контролер повинна подати Звіт про контрольовані іноземні компанії у 2025 році за результатами 2024 року та
не зобов’язана подавати такий Звіт про контрольовані іноземні компанії
за 2023 рік тільки на тій підставі, що контрольовані іноземні компанії було засновано у (…) році?

3. Згідно перехідних положень Кодексу прибуток контрольованої іноземної компанії для цілей оподаткування за (…) рік визначається без застосування коригувань, визначених підпунктами 392.3.2.1 - 392.3.2.4 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392Кодексу, які включають також коригування для операцій з нерезидентами, ціни в яких визначаються
за правилами витягнутої руки. Чи правильно я розумію, що в Звіті про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік можна не заповнювати
рядки 31-33 (не вказувати перелік операцій, проведених з визначеними нерезидентами), незважаючи на те, що в підпункті 392.5.3 пункту 392.5
статті 392 Кодексу перелік таких операцій вказаний, як обов’язкова інформація, що наводиться в Звіті про контрольовані іноземні компанії?

4. Якщо контрольовані іноземні компанії підпадає під пільги, визначені
пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, за результатами 2022 та 2023 року,
тобто, має право не визначати скоригований прибуток за результатами
2022 та 2023 років, то чи заповнюються рядки 31-33 в Звіті про контрольовані іноземні компанії за такі звітні періоди?

5. Чи достатнім буде завіряння копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії надписом «Копія вірна» з проставлянням дати, прізвища та підпису контролюючою особою?

6. Чи правильно я розумію, що фінансова звітність контрольованої іноземної компанії, складена англійською мовою, не підлягає перекладу
на українську мову, а складена будь-якою іншою іноземною мовою – підлягає перекладу на українську мову?

Щодо питань першого, другого

Згідно з підпунктом 392.1.4 пункту 392.1 статті 392Кодексу для цілей визначення володіння фізичною або юридичною особою відповідною часткою в іноземній юридичній особі усі права, що належать такій фізичній або юридичній особі, вважаються сумою часток, які:

належать такій фізичній або юридичній особі безпосередньо або опосередковано через інших осіб, у тому числі через утворення без статусу юридичної особи;

належать будь-яким пов’язаним особам такої фізичної або юридичної особи безпосередньо або опосередковано через інших осіб.

Розмір частки опосередкованого володіння розраховується:

у разі володіння через один ланцюг осіб, які володіють частками одна
в іншій, - шляхом множення часток;

у разі володіння через кілька ланцюгів осіб, які володіють частками одна в іншій, - шляхом підсумовування часток у кожному такому ланцюгу.

При цьому для цілей розрахунку опосередкованого володіння, у разі якщо особа фактично володіє часткою в розмірі понад 50 відс. (через один або кілька ланцюгів) над юридичною особою у ланцюгу, вважається,
що фізична особа володіє часткою в такій юридичній особі у розмірі
100 відсотків.

У разі якщо особа здійснює фактичний контроль над наступною юридичною особою у ланцюгу, вважається, що така особа володіє часткою
в наступній юридичній особі у розмірі 100 відсотків.

Особа вважається такою, що володіє часткою в іншій юридичній особі,
у разі:

володіння на підставі права власності, або

якщо право власності на відповідну частку юридично належить іншим особам, які діють в інтересах такої особи.

Згідно з підпунктом 392.1.5 пункту 392.1 статті 392 Кодексу особа вважається такою, що володіє часткою в іншій юридичній особі, у разі, якщо така особа є засновником трасту, власником частки майна фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, до активів якого входить зазначена частка, або учасником (партнером з повною або обмеженою відповідальністю) партнерства, до активів якого входить частка в юридичній особі.

Варто зазначити, що кожен конкретний випадок застосування положень Кодексу здійснюється на підставі аналізу деталізованої інформації та її документального підтвердження, з урахуванням усіх обставин та підстав.

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту проконтрольовані іноземні операції. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компаніїдо контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку
в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річноїдекларації про майновий стан і доходиабоподаткової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Отже, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компаніїдо контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компаніїта/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходиабоподаткової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про контрольовані іноземні компанії
за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені
підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.

У випадку подання Звіту про контрольовані іноземні компаніїза скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про контрольовані іноземні компаніїдо кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.

При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходиабоподаткову декларацію з податку на прибуток підприємств.

Отже, якщо звітний рікконтрольованоїіноземної компаніїрозпочинається (…) та закінчується (…), у такому випадку контролююча особа зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2024 звітний рік одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за 2024 рік до 01.05.2025.

Щодо питаньтретього, четвертого

Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу у разі якщо прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділуI Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених
пунктом 392.4 статті 392 Кодексу,зокрема, якщо загальний сукупний дохід
усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи
із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент
2 мільйони євро на кінець звітного періоду,
контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Однак при звільненні від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компаніїв обов’язковому порядку подається Звіт про контрольовані іноземні компанії (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

У графі 25 Звіту відображається розрахунок скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.

Графи 25.1 – 25.3 Звіту – є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними
так і від’ємними або дорівнювати нулю.

Разом з тим, у графі 27 Звіту зазначається прибуток контрольованої іноземної компанії, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 Звіту у разі, якщо у графі 27 Звіту проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3 Звіту обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.

У разі відображення у графі 28 Звіту умов(и), на підставі
якої/яких оподаткований прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3. Звіту проставляється нуль.

При цьому, у разі звільнення прибутку контрольованої іноземної компанії від оподаткування Додатки К, ЦП та ТЦдо Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.

У графах 31-33 Звіту відображається перелік операцій із нерезидентами – пов’язанимиособами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу.Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

Водночас, податковим законодавством чітко не регламентовано вимоги щодо відображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної графами 31-33 Звіту, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії на підставі пункту 392.4
статті 392 розділуI Кодексу.

З огляду на зазначене, питання щодо відображення інформації
у графах 31-33 Звіту, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії на підставі пункту 392.4 статті 392 розділуI Кодексу, потребує погодження з Міністерством фінансів України як головного органу в системі центральних органів виконавчої влади, що здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності та аудиту в Україні, розробляє стратегію розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків).

Щодо питань п’ятого, шостого

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік.

При цьому Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», із змінами та доповненнями.

Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.

Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».

Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг»,
зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року
№ 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.

Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.

Одним із таких реквізитів є електронний підпис,який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана податидо контролюючого органу копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зі Звітом про контрольовані іноземні компанії засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну сил, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії.

Слід звернути увагу, що норми діючого законодавства не передбачають переклад на українську мову фінансової звітності, яка складена англійською мовою, а також її апостилювання та нотаріального засвідчення.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.