X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.04.2024 р. № 2174/ІПК/26-15-24-01-13-12

Головне управління ДПС у м. Києві, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі - Кодекс), розглянуло звернення щодо подання звіту про контрольовані іноземні компанії та в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, фізична особа – резидент була одноосібним кінцевим бенефіціарним власником 100 відсотків акцій Товариства з обмеженою відповідальність, зареєстрованого за законодавством Республіки Кіпр (далі - Компанія).

10 березня 2016 року Компанія припинила діяльність, про що було зроблено офіційне подання до Реєстратури компаній Кіпру щодо вилучення Компанії з реєстру (ліквідацію Компанії). Водночас, документ, який підтверджує завершення процедури вилучення Компанії з реєстру (ліквідацію), було отримано фізичною особою - резидентом лише
16 грудня 2022 року.

Зважаючи на це, 08 лютого 2023 року фізична особа подала до контролюючого органу відповідне повідомлення про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою.

Відповідно до законодавства Республіки Кіпр з дати припинення своєї діяльності (10 березня 2016 року) Компанія не мала зобов’язань та можливості в подальшому подавати фінансову звітність до податкових органів Республіки Кіпр, зокрема за період з 01 січня 2022 року по 16 рудня 2022 року.

У зв’язку з чим, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо питань:

1).  Чи вважався він з 01 січня 2022 року контролюючою особою щодо  Компанії? Якщо – ні, то чи матиме правові наслідки подання повідомлення про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою?

2). Чи зобов’язаний він подавати звіт про контрольовані іноземні компанії? Чи можна це зробити без додавання фінансової звітності Компанії?

 

Щодо першого питання

З 01 січня 2022 року набули чинності зміни до Кодексу, запроваджені законами України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» та  від 17 грудня 2020 року № 1117-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об'єктів оподаткування», зокрема, розділ I Кодексу, доповнено статтею  392 «Контрольовані іноземні компанії».

Відповідно до підпункту 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 Кодексу контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом.

З урахуванням положень статті 392 Кодексу контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії (підпункт 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 Кодексу).

При цьому, фізична особа - резидент України або юридична особа - резидент України зобов'язані повідомляти контролюючий орган, зокрема про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрат визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 392 Кодексу (підпункт 39 2.5.5 пункту 39 2.5 статті 392 Кодексу).

Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю).

Неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу, зокрема, про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.

Отже, враховуюче те, що платник податків отримав підтвердження втрати фактичного контролю над іноземною компанією за законодавством Республіки Кіпр 16 грудня 2022 року, то по відношенню до такої компанії у 2022 році він вважався контролюючою особою та повинен був повідомити контролюючий орган про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою?

 

Щодо другого питання

Підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 Кодексу визначено, що контролюючі особи зобов'язані подавати звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

До звіту про контрольовані іноземні компанії в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Форми звіту про контрольовані іноземні компанії та порядок їх заповнення затверджено Наказом Міністерства Фінансів України від  25.08.2022 № 254 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2022 р. за № 1219/38555).

Об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених статтею 392 Кодексу.

Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії, зокрема, включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу (підпункт 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 Кодексу).

При цьому, норми статті 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Відповідно до підпункту 392.3.1 пункту 392.3 статті 392 Кодексу для цілей цієї статті скоригованим прибутком контрольованої іноземної компанії визнається прибуток контрольованої іноземної компанії до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються контрольованою іноземною компанією, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства контрольованої іноземної компанії не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.

У разі наявності у контролюючого органу сумнівів щодо достовірності поданої фінансової звітності контрольованої іноземної компанії контролюючий орган має право вимагати надання письмового висновку аудиторської компанії, що підтверджує фінансову звітність контрольованої іноземної компанії, не раніше ніж через 15 місяців після завершення звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Такий письмовий висновок має надаватися аудиторською компанією, що має право на проведення аудиту фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції, та не може містити негативний висновок або відмову від надання висновку.

Враховуючи вищенаведене, платник податків як контролююча особа, зобов’язаний забезпечити складання фінансової звітності за 2022 рік для підтвердження відсутності діяльності контрольованої іноземної компанії, що знаходилась в стані ліквідації, та виконати обов’язок  щодо подання Звіту про контрольовані іноземні компанії і таким чином офіційно повідомити про відсутність/наявність діяльності такої іноземної  компанії станом на кінець звітного періоду.

Зауважуємо, що відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу  ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом  Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України  коронавірусної хвороби (COVID - 19), зупиняється перебіг строків, встановленнях, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того,  тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року
№ 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу  ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу  ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників податків і контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.