X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.04.2024 р. № 2213/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що має у власності
(…)відс. частки у (…), яка в свою чергу володіє (…) відс. частки у (…)і (…)відс. частки у (…) і, відтак відповідно підпадає під ознаки контролюючої особи, передбачені підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу.

Як стверджує платник податків, три (…) компанії, власником
яких є, підпадають під випадки виключень скоригованого прибутку цих
трьох контрольованих іноземних компаній з-під оподаткування згідно з
підпунктом 392.4.1 пункту 392.4статті 392 Кодексу. Відповідно до
підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу, за таких обставин контролююча особа не зобов’язана розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. У разі відсутності зобов’язання розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, чи зобов’язана контролююча особа у Звіті про контрольовані іноземні компанії заповнювати графи 25-27 Звіту про контрольовані іноземні компанії, зважаючи, що між Україною та (…) є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування і частка пасивних доходів контрольованих іноземних компаній становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованих іноземних компаній із всіх джерел та/чи контрольована іноземна компанія фактично сплатила податок на прибуток за ефективною ставкою не менше (…) відсотків? Якщо графи 25-27 Звіту про контрольовані іноземні компанії підлягають заповненню – то яким чином?

2. У разі відсутності зобов’язання розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, чи зобов’язана контролююча особа у Звіті про контрольовані іноземні компанії заповнювати графи 31-33 Звіту про контрольовані іноземні компанії, зважаючи, що між Україною та (…) є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування і частка пасивних доходів контрольованих іноземних компаній становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованих іноземних компаній із всіх джерел та/чи контрольована іноземна компанія фактично сплатила податок на прибуток за ефективною ставкою не менше (…) відсотків? Якщо графи 31-33 Звіту про контрольовані іноземні компанії підлягають заповненню – то яким чином?

3. У разі відсутності зобов’язання розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, чи зобов’язаний платник податків додавати до податкової декларації про майновий стан і доходи відповідний Додаток КІК, зважаючи, що між Україною та (…) є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування і частка пасивних доходів контрольованих іноземних компаній становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованих іноземних компаній із всіх джерел та/чи контрольованаіноземна компанія фактично сплатила податок на прибуток за ефективною ставкою не менше 13 відсотків? Якщо платник податків зобов’язаний подати разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи відповідні Додатки КІК – то яким чином такий Додаток КІК слід заповнювати?

4. Якщо якісь графи Звіту про контрольовані іноземні компанії не відповідають ситуації контрольованої іноземної компанії (наприклад, у контрольованої іноземної компанії відсутнє постійне представництво в Україні), то відповідна графа (наприклад графа 34 Звіту про контрольовані іноземні компанії щодо суми прибутку, отриманого від постійного представництва в Україні) взагалі не підлягають заповненню, чи заповнюються прочерками, чи в них проставляються нулі, тощо?

5. Що саме вважається «належним чином завірена копія» для копії фінансової звітності польськоїконтрольованої іноземної компанії, складеної польською мовою, враховуючи що звітність подається в електронному вигляді і підписується електронним підписом в країні реєстрації контрольованої іноземної компанії? Які наслідки передбачені у разі подання копії фінансової звітності завіреної не належним чином?

Щодо питань першого, другого, четвертого

Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).

Пунктом 392.2 статті 392 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії. Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

Порядок обчислення скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що оподатковується в Україні визначено підпунктом 392.3.1
пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, що для цілей цієї статті скоригованим прибутком контрольованої іноземної компанії визнається прибуток контрольованої іноземної компанії до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються контрольованою іноземною компанією, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією
з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Отже, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії
до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про контрольовані іноземні компанії
за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.

Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу у разі якщо прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії відповідно до положень підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених
пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії.

Однак при звільненні від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії в обов’язковому порядку подається Звіт про контрольовані іноземні компанії (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).

У Звіті та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.

У графі 24 Звіту зазначається прибуток до оподаткування контрольованої іноземної компанії відповідно до даних фінансової звітності, обов’язкова до заповнення.  Прибуток до оподаткування зазначається в гривнях без копійок.

У графі 25 Звіту відображається розрахунок скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності контрольованої іноземної компанії із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу, обов’язкова графа для заповнення в будь-яких випадках.

Графи 25.1 – 25.3 Звіту – є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.

У графі 26 Звіту зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).

Разом з тим у графі 27 Звіту зазначається прибуток контрольованої іноземної компанії, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.

У графі 28 Звіту у разі, якщо у графі 27 Звіту проставлено значення більше нуля, то у графах 28.1.1. – 28.1.2. або 28.2.1. – 28.2.2. або 28.3.1. – 28.3.3 Звіту обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії.

У разі відображення у графі 28 Звіту умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування, у графах 25.1.-25.3 та 26 Звіту проставляється нуль.

У графах 31 – 33 Звіту відображаються операції контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:

у графі 31 Звіту зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 977».

У графі 32 Звіту зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

У графі 33 Звіту зазначається перелік операцій контрольованої іноземної компанії з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена
до переліку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не
є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».

Звертаємо увагу, що статті 392 Кодексу не встановлено окремих правил або виключень для контролюючої особи щодо не відображення у Звіті про контрольовані іноземні компанії інформації, визначеної підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, а отже, така інформація підлягає відображенню у відповідних графах Звіту.

Таким чином, у випадку звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог пункту 392.4 статті 392 Кодексу, відсутні правові підстави для не відображення у Звіті інформації, визначеної, зокрема, підпункту «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу, яка зазначається у графах 31-33 Звіту.

У графі 34 Звіту зазначається сума прибутку контрольованої іноземної компанії, отриманого від постійного представництва в Україні (містить числове поле, заповнюється у гривнях без копійок), із зазначенням найменування постійного представництва та кодом платника податку. У разі наявності протягом звітного періоду більше одного постійного представництва від якого отримано суму прибутку, суми таких прибутків зазначаються в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожному постійному представництву.

Щодо питання третього

Стосовно заповнення Додатку КІК Декларації про майновий стан та доходи, якщо прибуток контрольованої іноземної компанії звільняється від оподаткування відповідно до положень пункту 392.4 статті 392 Кодексу варто зазначити наступне.

Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (із змінами та доповненнями).

Відповідно до п. 9 розділу ІV Інструкції Додатку КІК до Декларації «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку контрольованої іноземної компанії» зазначаються данні платниками податку – резидентамиУкраїни, що визнаються контролюючою особою щодо контрольованої іноземної компанії.

Додаток КІК заповнюється окремо по кожній контрольованій іноземній компанії. Податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку контрольованої іноземної компанії, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу I Кодексу та підпунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.

Таким чином, у разі звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії відповідно до вимог, визначених
пунктом 392.4 статті 392 Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, але Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках, в яких проставляється нуль.

Щодо питання п’ятого

До Звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір її прибутку за звітний (податковий) рік.

При цьому Кодексом як законом, що регулює відносини у сфері справляння податків і зборів, не встановлено порядку засвідчення копій документів, а норма підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зумовлює необхідність урахування платниками податків стандартів оформлення документів, визначених національним стандартом як нормативним документом відповідно до статей 1, 23 Закону України від 05 червня 2014 року № 1315-VII «Про стандартизацію», із змінами та доповненнями.

Порядок засвідчення копій документів визначений пунктом 5.26 Національного стандарту України Державна уніфікована система документації, Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163:2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 № 144, який набув чинності 01.09.2021.

Пунктом 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій».

Абзацом першим пункту 42.6 статті 42 Кодексу встановлено, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до Кодексу, законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2155) без укладення відповідного договору.

Законом № 851 визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили.

Одним із таких реквізитів є електронний підпис, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб'єктами електронного документообігу. Накладання електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону № 2155, завершує порядок створення електронного документа.

Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати до контролюючого органу копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії завірені відповідно до вимог пункту 5.26 Національного стандарту «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163:2020) разом зіЗвітом про контрольовані іноземні компанії засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису та такий документ матиме юридичну силу, вважатиметься належним чином завіреним, оскільки особа, яка накладає електронний цифровий підпис, засвідчує достовірність інформації, що міститься в електронному документі, зокрема, у фінансовій звітності контрольованої іноземної компанії.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.