Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) розглянула звернення …..щодо окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник у зверненні повідомив, що має Ліцензію на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності та Ліцензію на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет.
Під час виплати на користь фізичних осіб – гравців доходу у вигляді виграшів (призів) Товариство виконує функції податкового агента та просить надати індивідуальну податкову консультації щодо питань:
1. Чи може Товариство сплачувати до бюджету податок, утриманий з виграшу фізичної особи, в строки, визначені Кодексом для місячного податкового періоду?
2. Чи потрібно Товариству в податковому розрахунку відображати відомості про кожну фізичну особу, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу)?
3. Чи потрібно фізичним особам – гравцям для отримання виграшу від податкового агента мати реєстраційний номер облікової картки платника податку?
Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні визначено Законом України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державнерегулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768), відповідно до статті 1 якого:
виграш (приз) – кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри;
організатор азартних ігор казино в мережі Інтернет – юридична особа – резидент України, яка на підставі отриманої ліцензії має право здійснювати діяльність з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет відповідно до цього Закону;
організатор букмекерської діяльності – юридична особа – резидент України, яка на підставі отриманої ліцензії має право здійснювати діяльність з організації та проведення букмекерської діяльності в букмекерських пунктах та/або в мережі Інтернет відповідно до цього Закону.
Порядок організації та проведення букмекерської діяльності здійснюється відповідно до норм розділу V Закону № 768.
Спеціальні вимоги до організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет визначені статтею 30 Закону № 768, пунктом 4 якої передбачено, що забороняється проведення азартних ігор, що мають ознаки лотереї, у тому числі прийняття ставок на результати розіграшів лотерей.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 якого об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Згідно зі статтею 164 розділу IV Кодексу базою оподаткування податком на доходи фізичних осіб є загальний оподатковуваний дохід, до якого включається, зокрема, дохід у вигляді виграшів, призів (підпункт 164.2.8 пункту164.2статті 164 Кодексу).
Оподаткування виграшів та призів врегульовано пунктом 170.6 статті 170 Кодексу, згідно з підпунктом 170.6.1 якого податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді виграшів (призів) у лотерею чи в інші розіграші, у букмекерському парі, у парі тоталізатора, призів та виграшів у грошовій формі, одержаних за перемогу та/або участь в аматорських спортивних змаганнях, у тому числі у більярдномуспорті, є особа, яка здійснює таке нарахування (виплату).
Відповідно до підпункту 170.6.2 пункту 170.6 статті 170 Кодексу податковим агентом – оператором лотереї у строки, визначені Кодексом для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу, із загальної суми виграшів (призів), виплачених за податковий (звітний) місяць гравцям у лотерею.
Податкові агенти – оператори лотереї у податковому розрахунку, подання якого передбачено підпунктом «б» пункту 176.2 статті 176 Кодексу, відображають загальну суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів у вигляді виграшів (призів) та загальну суму утриманого з них податку. При цьому у податковому розрахунку не зазначається інформація про суми окремого виграшу, суми нарахованого на нього податку, а також відомості про фізичну особу – платника податку, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу).
Разом з тим, оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою 18 відсотків, визначеною в абзаці першому пункту 167.1 статті 167 Кодексу (підпункт 170.6.3 пункту 170.6 статті 170 Кодексу).
Доходи, зазначені у пункті 170.6 статті. 170 Кодексу, остаточно оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок (підпункт 170.6.5
пункту 170.6 статті 170 Кодексу).
Також вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором (підпункт 1.2 пункту 16 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відсотка об'єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 16 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1.3 пункту 16 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу, граничні терміни сплати яких визначені, зокрема, підпунктами 168.1.2, 168.1.4 та 168.1.5 пункту 168.1 цієї статті Кодексу.
Щодо першого питання
Організатори букмекерської діяльності або азартних ігор казино в мережі Інтернет як податкові агентиздійснюють оподаткування доходу у вигляді виграшів, нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб – гравців,у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою 18 відсотків та військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.
Щодо другого питання
Положення другого абзацу підпункту 170.6.2 пункту 170.6 статті 170 Кодексу застосовуються виключно операторами лотерей, а отже не стосуються організаторів букмекерської діяльності та азартних ігор у казино в мережі Інтернет.
Щодо третього питання
Підпунктом 70.12.1 пункту 70.12 статті 70 Кодексу визначено, що реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі – РНОКПП) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) використовується, зокрема, при виплаті доходів, з яких утримуються податки згідно із законодавством України. Фізична особа зобов'язана подавати інформацію про РНОКПП юридичним особам, що виплачують їй доходи.
Документи, пов'язані з проведенням операцій, передбачених пунктом 70.12 статті 70 Кодексу, які не мають РНОКПП або серії та номера паспорта, вважаються оформленими з порушенням вимог законодавства України (пункт 70.13 статті 70 Кодексу).
Про одержані фізичними особами доходи та сплачені з них суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору податкові агенти зобов’язані повідомити контролюючі органи шляхом подання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (підпункт «б» пункту 176.2 статті 176 Кодексу) .
Отже, податковий агент має право виплачувати дохід фізичним особам, які мають РНОКПП, та громадянам України, у паспортах яких є відмітка про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта. Тобто фізична особа – гравець зобов'язана подавати інформацію про РНОКПП юридичним особам, що виплачують їй дохід у вигляді виграшу.
Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |