Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт) та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків повідомив, що спільно з іншою особою – громадянином України, виконує осадові обов’язки члена виконавчого органу – правління іноземної юридичної особи, яка зареєстрована в Естонській Республіці. Будь-яка частка в юридичній особі у платника відсутня, а часткою у розмірі 100% володіє інша особа. Іншого фактичного контролю, ніж такого, що передбачений посадовими обов’язками платника, як члена виконавчого органу не здійснює.
Також платник зазначив, що 30 квітня 2023 року був поданий скорочений Звіт, прийняття якого Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області підтверджується квитанцією. 01 травня 2023 року подано повну форму Звіту, що також підтверджується квитанцією. При цьому річна декларація про майновий стан і доходи (далі – Декларація) разом із вищезазначеними Звітами не подавалась.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з такого питання:
1. Чи вважається поданим Звіт, поданий фізичною особою за 2022 рік без Декларації? Якщо так – чи будуть застосовані штрафні санкції за неподання декларації та/або неналежне подання Звіту за 2022 рік?
2. Чи вважається фізична особа контролюючою у випадку самостійного декларування наявності фактичного контролю у Звіті, але за відсутності обставин фактичного контролю, визначених підпунктом 392.1.6 пункту 392.1 статті 392 Кодексу, у дійсності?
3. Яким чином можна відкликати Звіт, поданий фізичною особою помилково, за відсутності підстав для його подання?
Щодо першого питання
Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) розділ І Кодексу доповнено статтею 392 «Контрольовані іноземні компанії», яка набрала чинності з 01 січня 2022 року.
Контрольованою іноземною компанією (далі – КІК) визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 39².1.1
пункту 39².1 статті 39² розділу І Кодексу).
Згідно з підпунктом 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 розділу І Кодексу об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею. Зазначена частина прибутку КІК:
включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу, або за результатами звітного податкового року збільшує об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розділом III Кодексу.
Порядок складання та подання Звіту і повідомлень про набуття або припинення участі у КІК передбачено пунктом 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.
Згідно з підпунктом 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року.
Відповідно до підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт до контролюючого органу одночасно з поданням річної Декларації або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
До Звіту в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної Декларації або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною Декларацією або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Таким чином контролююча особа зобов’язана подати Звіт одночасно з поданням річної Декларації.
Щодо другого питання
Підпунктом 392.1.2. пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК, яка:
а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж 50 відсотків;
б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;
в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.
Для цілей визначення володіння фізичною особою відповідною часткою в іноземній юридичній особі усі права, що належать такій фізичній або юридичній особі, вважаються сумою часток, які:
належать такій фізичній особі безпосередньо або опосередковано через інших осіб, у тому числі через утворення без статусу юридичної особи;
належать будь-яким пов’язаним особам такої фізичної або юридичної особи безпосередньо або опосередковано через інших осіб.
В той же час, підпунктом 392.1.6 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу визначено, що особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу.
Для цілей статті 392 розділу І Кодексу фактичний контроль встановлюється на підставі, зокрема, але не виключно, хоча б однієї з таких обставин:
а) надання особою зобов’язуючих вказівок органам управління юридичної особи;
б) ведення особою перемовин щодо укладення правочинів юридичною особою та узгодження суттєвих умов таких правочинів, які в подальшому лише формально затверджуються органами управління юридичної особи або виконуються органами управління юридичної особи без подальшого додаткового затвердження;
в) наявність у особи довіреності на здійснення суттєвих правочинів від імені юридичної особи, що видана на термін більш ніж один рік, та не передбачає попереднього погодження таких правочинів органами управління юридичної особи;
г) здійснення особою операцій за банківськими рахунками юридичної особи або наявність можливості блокувати операції за такими рахунками;
ґ) зазначення особи в якості засновника (бенефіціара, фактичного вигодонабувача) юридичної особи під час відкриття рахунків такою юридичною особою, крім випадків, якщо активи такої юридичної особи є частиною активів трасту, фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, засновником (бенефіціаром, фактичним вигодонабувачем) якого є така особа.
Положення підпункту 392.1.6 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу не застосовуються до фізичної особи, яка виконує посадові обов’язки директора чи іншої посадової особи юридичної особи відповідно до її статутних документів, та/або до фахівців у галузі права, аудиту, бухгалтерського обліку, довірчого управління власністю, які діють на користь та в інтересах такої юридичної особи з дотриманням належних професійних стандартів (зокрема, але не виключно, адвокати, аудитори, трастові керуючі, протектори, гарантори, енфорсери, менеджери фондів, страховщики). У разі якщо зазначені в цьому абзаці особи діють на користь та в інтересах фізичної особи, виконуючи, при цьому, обов’язкові до виконання вказівки такої фізичної особи, вважається, що така фізична особа здійснює фактичний контроль над юридичною особою.
Щодо третього питання
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту та Порядку заповнення Звіту, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу.
Чинним законодавством не передбачено процедури відкликання Звіту.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |