Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи – підприємця (далі – Підприємець), щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України, повідомляє таке.
Відповідно до звернення, Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку ІІ групи) та здійснює роздрібну торгівлю господарськими товарами, а саме: інвентар для прибирання, посуд, побутова хімія), а також здійснює продаж технічно складних побутових товарів (електрочайник, ваги напольні та інше), якi складають близько 10-15 % усього асортименту товару на торговiй точцi (місці реалізації товару).
Підприємець звернулась до контролюючого органу із наступними питаннями (в контексті звернення):
1. Чи зобов'язана я, фізична особа – підприємець (платник єдиного податку 2-ої групи), в такому випадку вести товарний облік лише технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту чи повинна вести товарний облік всіх категорій товарів, які знаходяться в реалізації на торговій точці, без винятку, в тому числі i господарські товари (інвентар для прибирання, посуд, побутова хімія)?
2. При здійсненні діяльності фізичною особою – підприємцем на кількох торгових точках (місцях продажу), за умови, що технічно складні побутові товари продаються на одній із них, чи потрібно вести товарний облік товарів на торговій точці (місці реалізації) де вони відсутні?
3. Де мають зберігатися оригінали первинних документів, у випадку коли товар від постачальника надійшов за однією накладною, а фізична особа –підприємець (покупець), здійснює діяльність у декількох місцях продажу?
Щодо питання 1
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265). Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їхні господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі.
Ведення обліку товарних запасів регламентовано положеннями п. 12 ст. 3 Закону № 265.
Відповідно до ст.3 Закону № 265 наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 № 496 (далі – Порядок № 496) затверджено Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців (далі – ФОП), у тому числі платників єдиного податку.
Дія Порядку № 496 поширюється на ФОП, у тому числі платників єдиного податку, які відповідно до Закону № 265 зобов’язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, та осіб, які фактично здійснюють продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об’єкті) такої фізичної особи – підприємця.
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 231 (далі – Постанова № 231), затверджено Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – Перелік).
Враховуючи викладене повідомляємо, що у випадку якщо ФОП є платником єдиного податку, не зареєстрований платником податку на додану вартість та не здійснює реалізацію груп товарів, зазначених у пункті 12 статті 3 Закону № 265, на нього не поширюються вимоги Порядку № 496, щодо ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації.
Відповідно до звернення, Ви здійснюєте реалізацію технічно складних побутових товарів, зокрема вагів напольних, які входять до Переліку, відповідно на Вас поширюються вимоги Порядку № 496 щодо ведення обліку товарних запасів на загальних підставах стосовно всіх видів та категорій товарів, в тому числі тих, які зазначені в контексті звернення.
Щодо питання 2
Відповідно до п. 1 розд. II Порядку № 496, за умови виникнення обов’язку, облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми ведення обліку товарних запасів інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку.
При цьому ФОП, який здійснює діяльність у декількох місцях продажу (господарських об’єктах), веде облік товарних запасів за кожним окремим місцем продажу (господарським об’єктом) на підставі первинних документів, які підтверджують отримання товарів таким ФОП або окремим місцем продажу (господарським об’єктом), та/або первинних документів на внутрішнє переміщення товарів між ФОП та його окремими місцями продажу (господарськими об’єктами). Первинні документи на внутрішнє переміщення товарів є невід’ємною частиною такого обліку.
Це означає, що дані про надходження та вибуття товарів фіксуються для кожного місця продажу, забезпечуючи чітку картину обігу товарів в кожній господарській одиниці.
Пунктом 10 розділу II Порядку № 496 передбачено, що форма обліку, первинні документи на товари мають зберігатись у місці продажу (господарському об'єкті) до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.
Виходячи з наведеного вище, та як відповідь на питання 2 повідомляємо, що у разі продажу технічно складних побутових товарів лише на одній господарській одиниці обов’язок ведення обліку товарних запасів розповсюджується на всі господарські одиниці ФОП, оскільки законодавством передбачені вимоги до платника податків – суб'єкта господарювання, а не до його структурних підрозділів.
Щодо питання 3
Пунктом 10 розд. II Порядку № 496 передбачено, що форма обліку та первинні документи на товари мають зберігатись у місці продажу (господарському об'єкті) до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.
Надаючи відповідь на поставлене питання 3 повідомляємо, що у випадку коли товар від постачальника надійшов за однією накладною, але має бути розподілений між декількома господарськими об’єктами суб’єкта господарювання такий поділ відбувається за допомогою внутрішніх накладних на переміщення товарів. Оригіналом первинного документа, що має зберігатись на господарській одиниці в такому випадку і буде така накладна створена самим суб’єктом господарювання, засвідчена підписами матеріально- відповідальних осіб.
У разі внутрішнього переміщення товару відповідно до пп. 3 п. 3 розд. II Порядку № 496 у графі 6 Форми обліку слід зазначати найменування суб'єкта господарювання, який здійснив внутрішнє переміщення товарів між своїми господарськими одиницями, його РНОКПП та реквізитами первинного документа на підставі якого здійснюється облік. З метою однозначної ідентифікації господарської одиниці, з якої та в яку переміщується товар, окрім виду, дати та номера (обов’язкових реквізитів), додатково рекомендуємо зазначати назву та адресу такої господарської одиниці.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |