Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги (далі – МТД) , та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненні, між Підприємством та Управлінням ООН з обслуговування проєктів в Україні (далі - виконавець проєкту МТД) укладено контракт про надання спроможності із знешкодження вибухонебезпечних предметів для підтримки сільськогосподарських угідь в Чернігівській області, що фінансується за рахунок МТД. Проєкт МТД реалізується відповідно до Угоди між Урядом України і Програмою розвитку Організацій Об’єднаних Націй від 18.06.1993 (далі – Угода) і Конвенції про привілеї та імунітети ООН від 13.02.1946 (далі – Конвенція) та 28.02.2024 відбулася його державна реєстрація.
Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1) чи має право з 01.02.2024 Підприємство застосовувати звільнення відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ у разі здійснення операції з постачання послуг відповідно до контракту, укладеному з виконавцем проєкту МТД?;
2) на підставі яких норм чинного законодавства та міжнародних договорів визначається право на застосування такого звільнення та з якої дати воно може використовуватися?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Пунктами 3.1 та 3.2 статті 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Відповідно до статті ІІ розділів 7 та 8 Конвенції Об'єднані Нації, їх активи, доходи і інша власність :
a) звільняються від усіх прямих податків; проте передбачається, що Об'єднані Нації не вимагатимуть звільнення від обкладення такими податками, які насправді є оплатою комунального обслуговування, що надається;
b) звільняються від митних зборів, імпортних і експортних заборон і обмежень при ввезенні і вивезенні Організацією предметів для службового користування. Проте передбачається, що предмети, що ввозяться у вилучення із загальних правил, не продаватимуться в країні, в яку вони ввезені інакше, як на умовах, погоджених з Урядом цієї країни;
c) звільняються від митних зборів, імпортних і експортних заборон і обмежень при ввезенні і вивезенні власних видань.
Хоча Об'єднані Нації не вимагають, як правило, звільнення від акцизних зборів і податків, що включаються в покупну ціну при продажах рухомого і нерухомого майна, проте, в тих випадках, коли Об'єднані Нації купують для офіційних цілей значне майно, що обкладене або підлягає оподаткуванню митом або податком, Члени Організації всякий раз, коли це можливо, вживають відповідні адміністративні заходи до звільнення від сплати мита або податку або до повернення вже сплаченої суми.
Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюється в рамках проєктів МТД, регламентується Порядком залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок № 153).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 153 виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; МТД є фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України; проєктом є документ, яким визначаються спільні дії учасників проекту (партнерів з розвитку, виконавців, бенефіціарів, реципієнтів), а також ресурси, необхідні для досягнення цілей надання міжнародної технічної допомоги, у тому числі співфінансування з інших джерел, протягом установлених строків.
Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).
Державна реєстрація проектів (програм) провадиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України (пункт 13 Порядку № 153).
Для державної реєстрації проектів реципієнт і партнер по розвитку або уповноважена партнером по розвитку особа подають в Секретаріат Кабінету Міністрів України в електронному і паперовому вигляді документи, вказані у пункті 14 Порядку № 153, у тому числі засвідчений партнером з розвитку або виконавцем план закупівлі, що складається за формою згідно з додатком 5 до Порядку № 153 (у разі виникнення потреби в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України) (підпункт 21 пункту 14 Порядку № 153).
Згідно з пунктом 18 Порядку № 153 державна реєстрація проекту (програми) підтверджується реєстраційною карткою проекту (програми), складеною за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 153, яка підписується заступником Державного секретаря Кабінету Міністрів України чи іншою уповноваженою особою Секретаріату Кабінету Міністрів України, засвідчується печаткою Секретаріату Кабінету Міністрів України та видається заявникові з надсиланням копії бенефіціарові протягом п'яти робочих днів від дати прийняття рішення про проведення державної реєстрації проекту (програми).
Одночасно з видачею реєстраційної картки проекту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проектів (програм) МТД та розміщується план закупівлі на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю).
Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153 (далі – Інформаційне підтвердження).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Відповідно до абзаців другого та третього пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема для операцій з:
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги (далі – МТД), яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
Щодо питань 1 – 2
Порядок застосування податкових пільг з ПДВ при наданні МТД, які визначені міжнародними угодами, регулюються абзацами другим та третім пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ. Механізм реалізації такої пільги регламентований Порядком № 153.
Якщо придбання товарів/послуг, зазначених у плані закупівлі проєкту МТД, здійснюється виконавцем проєкту МТД у платника ПДВ, який є субпідрядником у рамках проєкту МТД, та/або таким субпідрядником у інших постачальників – платників ПДВ та відбувається у межах граничної суми, передбаченої у плані закупівлі, то операції з постачання таких товарів/послуг звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ, а в договорі на таке постачання ціна таких товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ».
У разі залучення виконавцем та/або субпідрядником проєкту МТД контрагентів – платників ПДВ для постачання товарів/послуг у рамках проєкту МТД такий виконавець та/або субпідрядник повинен щомісяця до 20 числа скласти та надати в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, Інформаційне підтвердження, де зазначити реквізити контрагентів – постачальників (найменування, код, місцезнаходження) та суму постачання, що підлягає пільговому оподаткуванню (звільненню від оподаткування ПДВ).
З метою підтвердження правомірності застосування такого пільгового режиму оподаткування платник податку має зберігати у справі:
копію реєстраційної картки проєкту, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;
копію плану закупівлі, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;
копію контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідченої підписом та печаткою виконавця проєкту (у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проєкту МТД та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у плані закупівлі).
Отже, операції платника (зокрема, Підприємства) з постачання товарів/послуг у рамках проєктів МТД та у межах затверджених планів закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються виконавцем проєкту МТД за кошти МТД, звільняються від оподаткування ПДВ. При придбанні виконавцем проєкту МТД від платника (зокрема, Підприємства) у рамках такого проєкту ціна таких товарів/послуг визначається без ПДВ.
При цьому підставою для реалізації права на отримання виконавцем проєкту МТД податкових пільг є державна реєстрація такого проєкту, отже, право на отримання податкової пільги з ПДВ виникає з моменту державної реєстрації такого проєкту.
У разі недотримання вимог, встановлених Конвенцією, Угодою, ПКУ та Порядком № 153, вказані операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ на загальних підставах.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |