X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.04.2024 р. № 2339/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства, та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин та норм законодавства, чинного на момент подання звернення.

У своєму звернені(…)розглядає можливість здійснення продажу об’єкта нерухомості, балансова вартість якого є визначеною, та власником якого
є (…), фізичній особі – резиденту України за ціною, зазначеною сторонами
в договорі купівлі-продажу.

Платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи встановлено чинним Кодексом обов'язкове врахування оціночної вартості об'єкта нерухомого майна, розрахованого модулем електронного визначення оціночної вартостіЄдиної бази даних звітів про оцінку при здiйсненнi юридичною особою – резидентомУкраїни операції з продажу належного їй на правi приватноївласностi об’єкта нерухомого майна балансова вартiсть якого є визначеною, фізичній особi – резиденту України?

2. Чи встановлено чинним Кодексом обов'язок проведення оцінки нерухомого майна юридичною особою – резидентомУкраїни пiд час здiйснення нею господарської операції з продажу належного їй на правi приватноївласностi об'єкта нерухомого майна балансова вартiсть якого є визначеною, фізичнійособi – резидентуУкраїни?

З. Чи встановлено чинним Кодексом обов'язок проведення оцінки нерухомого майна фізичною особою – резидентомУкраїни пiд час здiйснення нею операції з купівлі у юридичної особи – резидентаУкраїни належного їй на правi приватноївласностi об'єкта нерухомого майна балансова вартiсть якого є визначеною?

4. Чи розповсюджується порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об'єктiв нерухомого майна, визначений ст. 172 Кодексу, на операції з купівлі фізичною особою у юридичної особи належного їй на правi приватноївласностi об'єкта нерухомого майна балансова вартiсть якого є визначеною?

5. Який порядок визначення доходу, отриманого фізичною особою платником податку на доходи фiзичнихосiб як додаткового блага у виглядi суми знижки звичайноїзнижки об'єкта нерухомого майна, індивідуально призначеної для такого платника податку при здiйсненнi операції продажу юридичною особою об'єкта нерухомого майна фізичній особi – резиденту України?

6. Чи виникає у фізичної особи – резидентаУкраїни, яка є платником податку на доходи фiзичнихосiб, дохiд отриманий цим платником податку як додаткове благо та який порядок його визначення, при здiйсненнi операції купівлі у юридичної особи об'єкта нерухомого майна, який належить цій юридичній особi на правi приватноївласностi, у випадку, коли пiд час здiйснення операції купівлі-продажуцього об'єкта нерухомого майна проведения його оцiнки не є обов'язковим?

7. В чому полягає різниця в правовому регулюванні відповiдно до Кодексу порядку визначення розміру доходу фізичної особи від продажу об'єкта нерухомого майна та порядку визначення розміру доходу, отриманого платником податку на доходи фізичних oci6 як додаткове благо у вигляді суми знижки звичайної ціни (вартості) об'єкта нерухомого майна, індивідуально призначеної для такого платника податку?

Щодо питань першого-сьомого

Правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб’єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів визначено Законом України від 12 липня 2001 року № 2658-III «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (далі – Закон № 2658).

Відповідно до ст. 7 Закону № 2658 оцінка майна проводиться у випадках, встановлених законодавством України, міжнародними угодами, на підставі договору, а також на вимогу однієї з сторін угоди та за згодою сторін.

Проведення оцінки майна є обов’язковим, зокрема у випадку оподаткування майна згідно з законом, крім випадків визначення розміру податку при спадкуванні власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою.

Отже, Законом № 2658 встановлено обов’язковість проведення оцінки, зокрема у випадку оподаткування майна згідно з законодавством.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Відповідно до п. 23.1 ст. 23 Кодексу базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об'єкта оподаткування.

База оподаткування – це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об'єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов'язання.

База оподаткування і порядок її визначення встановлюються Кодексом для кожного податку окремо (п. 23.2 ст. 23 Кодексу).

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п. 164.1 ст. 164 якого базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом.

Загальний оподатковуваний дохід – це будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.

Згідно з п.п. 164.1.1 п. 164.1 ст. 164 Кодексу загальний оподатковуваний дохід складається з доходів, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), доходів, які оподатковуються у складі загального річного оподатковуваного доходу, та доходів, які оподатковуються за іншими правилами, визначеними Кодексом.

При цьому загальний річний оподатковуваний дохід дорівнює сумі загальних місячних оподатковуваних доходів, іноземних доходів, отриманих протягом такого звітного податкового року, доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності згідно із ст. 177 Кодексу, та доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність згідно із ст. 178 Кодексу (п.п. 164.1.3 п. 164.1 ст. 164 Кодексу).

Відповідно до п.п. «е» п.п. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни.

Водночас звичайна ціна – це ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено Кодексом. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін. Це визначення не поширюється на операції, що визнаються контрольованими відповідно до ст. 39 Кодексу (п.п. 14.1.71 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

При цьому ринкова ціна – це ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності – однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівняних економічних (комерційних) умовах (п.п. 14.1.219 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Пунктом 167.1 ст. 167 Кодексу передбачено, що ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2–167.5 ст. 167 Кодексу).

Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Таким чином, базою оподаткування податком на доходи фізичних осіб доходу у вигляді вартостіпроданого нерухомого майна фізичній особі є звичайна ціна, яка відповідає рівню ринкової ціни. При цьому слід зазначити, оскільки базою оподаткування визнаються конкретні вартісні характеристики зазначеного об'єкта оподаткування, то у розумінні Кодексу вартість вказаного майна є також об’єктом оподаткування військовим збором.

Крім того, положення ст. 172 Кодексу поширюються на доходи, які отримуються фізичними особами від продажу власного нерухомого майна.

Враховуючи викладене, у разі, якщо юридична особа здійснює продаж нерухомого майна нижче звичайної ціни, то дохід у вигляді суми знижки включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку – фізичної особи як додаткове благо та оподатковується податком на доходи фізичних осіб на загальних підставах.

При цьому юридична особа зобов’язана виконати всі функції податкового агента, встановлені Кодексом.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року

№ 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.