X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.04.2024 р. № 2307/ІПК/26-15-04-05-07

Головне управління ДПС у м. Києві за результатами розгляду звернення Благодійної організації «Благодійний фонд «________»щодо сплати «податкових штрафів» благодійною організацією у статусі неприбуткової організації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755–VI (із змінами і доповненнями) (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, заявник (далі – Благодійна організація) є неприбутковою організацією, основною метою, завданням, та предметом діяльності якої є надання благодійної допомоги людям похилого віку та іншим вразливим верстам населення, які потребують стороннього догляду.

За результатами камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних було складено акт перевірки.

Згідно акту встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. На підставі акту перевірки було прийнято податкове повідомлення-рішення та застосовано штрафну санкцію з податку на додану вартість.

Разом з цим, в статуті Благодійної організації та згідно Закону України від 05 липня 2012 № 5073–VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (із змінами і доповненнями) (далі – Закон № 5073) не передбачено таку мету діяльності благодійної організації, як сплата «податкових штрафів».

Враховуючи вищезазначене, Благодійна організаціяпросить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. . На які витрати (адміністративні чи інші операційні витрати згідно положень (стандартів) бухгалтерського обліку) має відносити Благодійна організація сплату «податкових штрафів», враховуючи, що в статуті Благодійної організації сплата штрафів не визначена в якості мети діяльності організації?
  2. . Чи можна віднести сплату «податкових штрафів» на інші операційні витрати згідно положень (стандартів) бухгалтерського обліку в разі включення до статутуБлагодійної організації сплату штрафнихсанкцій (в тому числі, «податкових штрафів»)?

3. Чи не буде сплата «податкових штрафів»Благодійною організацією визнаватися нецільовим використанням коштів організації, якщо в статуті Благодійної організації сплата штрафних санкцій не визначена в якості мети благодійної організації?

 

Щодо питань 1, 2

Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).

Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом № 5073.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону № 5073 благодійна організація – юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених Законом № 5073, як основну мету її діяльності.

Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (частина перша статті 11 Закону № 5073).

Благодійні організації мають право здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню їх статутних цілей (частина четверта статті 16 Закону № 5073).

Статтею 14 Закону № 5073 встановлено вимоги, які мають містити установчі документи благодійних організацій.

Так, згідно з частиною першою  статті 14 Закону установчим документом благодійного товариства та благодійного фонду є статут. Установчим документом благодійної установи є установчий акт. Установчі документи благодійної організації затверджуються засновником (засновниками) благодійної організації або уповноваженими ними особами.

Відповідно до частини другої статті 14 Закону № 5073 установчі документи благодійної організації повинні містити:найменування благодійної організації;цілі та сфери благодійної діяльності;органи управління благодійної організації, їх склад, компетенцію, порядок діяльності та прийняття ними рішень;порядок призначення, обрання або затвердження членів органів управління благодійної організації, крім вищого органу управління благодійного товариства та благодійного фонду, їх заміщення, зупинення їх повноважень, припинення їх повноважень (відкликання);порядок внесення змін до установчих документів благодійної організації;джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації;підстави та порядок припинення благодійної організації, у тому числі порядок розподілу активів.

Установчі документи благодійної організації можуть визначати особливості діяльності та припинення такої організації і не повинні суперечити законам України (абзац перший частини третьої статті 14 Закону № 5073).

Отже,до установчих документів благодійної організації можуть бути внесені зміни. При цьому, установчі документи повинні містити порядок внесення змін до установчих документів благодійної організації, можуть визначати особливості діяльності благодійної організації і не повинні суперечити законам України.

З питання формування та віднесення в бухгалтерському обліку витрат із сплати «податкових штрафів», слід зазначити наступне.

Методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про витрати підприємства визначено Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 року № 318, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 січня 2000 року за № 27/4248 (зі змінами і доповненнями).

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України від 16 липня 1999 року № 996–XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (із змінами і доповненнями) (далі – Закон № 996).

Згідно з частиною другою статті 6 Закону № 996 регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.

Таким чином, питання формування у бухгалтерському обліку витрат (в тому числі, порядок відображення витрат із сплати «податкових штрафів») належить до компетенції Міністерства фінансів України.

При цьому, звертаємо увагу, що розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків доходу цієї організації у поточному році (абзац перший частини третьої статті 16 Закону № 5073).

Щодо питання 3

Пунктом 133.4 статті 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу, зокрема, встановлено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу).

Відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.

Разом з цим, кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами (пункт 15.2 статті 15 Кодексу).

Перелік податків і зборів визначено статтями 9 та 10 Кодексу.

Згідно інформаційних ресурсів ДПС Благодійна організація внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій та є платником податку на додану вартість.

Отже, неприбуткова організація, що відповідає вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу і не є платником податку на прибуток підприємств, може бути платниками інших податків і зборів, визначених статтями 9 та 10 Кодексу.

Відповідно до підпункту 14.1.265 пункту 14.1 статті 14 Кодексу штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) – плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з осіб, що вчинили податкове правопорушення або порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Грошове зобов’язання платника податків – сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов’язання та/або інше зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11, а суми видатків (витрат) – у рядках 2.1 – 2.6 частини I Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 (із змінами і доповненнями) (далі – Звіт). Доходи та видатки, що відображаються у Звіті, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.Сплачені платником податків штрафні (фінансові) санкції, що з урахуванням норм підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, належать до грошових зобов’язань, відображаються в рядку 2.6 «інші видатки (витрати)» частини I Звіту.

Враховуючи вищезазначене, сплата Благодійною організацією,яка внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій, грошових зобов’язань з податку на додану вартість (в тому числі,штрафної (фінансової) санкції, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства), не вважатиметься нецільовим використанням коштів неприбутковою організацією та не призведе до втрати статусу неприбуткової організації.

Разом з цим, у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.