Державна податкова служба України розглянула звернення щодо відображеннясум грантута, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє таке.
Відповідно до інформації, наданої заявником, у зв’язку із військовими діями внаслідок повномасштабного вторгнення росії в Україну підприємство втратило можливість провадити господарську діяльність за своєю первісною адресою в м. Сєвєродонецьк, Луганська область. У липні 2023 року товариством була подана заявка на отримання грантової фінансової допомоги від Європейського банку реконструкції та розвитку (далі – ЄБРР) для відшкодування понесених витрат при релокації підприємства в рамках програми «Допомога на переїзд МСП в Україні», спрямованої на підтримку переселення малих та середніх підприємств (МСП) із постраждалих від війни до безпечних територій в Україні.
22.12.2023 була підписана Грантова угода між товариством та ЄБРР, відповідно до якої товариству надається 30000 євро для відшкодування витрат (без ПДВ), пов’язаних з переїздом, а саме витрат, які понесло підприємство у 2022 році на придбання основних засобів – виробничого обладнання, вказаного в додатку 1 до Грантової угоди.
Заявник запитує:
Який пункт Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід» потрібно застосувати до суми отриманого гранту для цілей оподаткування податком на прибуток:
«18. Цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об’єктів», згідно якому у фінансовій звітності за 2024 рік треба відобразити дохід у сумі, яка пропорційно дорівнює зносу вищезазначених основних засобів станом на 01.01.2024 і в подальшому в наступних періодах визнавати дохід пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об’єктів протягом періоду їх корисного використання чи
«19. Цільове фінансування для компенсації витрат (збитків), яких зазнало підприємство, та фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання у майбутньому певних заходів визнаються дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу», згідно якому вся сума доходу визнається в місяці його отримання?
Згідно з п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191Кодексудо функцій контролюючих органів належить надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Таким чином, питання відображення сум гранту в бухгалтерському обліку, належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Одночасно повідомляємо, що ст. 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Відповідно до Договору між Урядом України та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку про співробітництво та діяльність Постійного Представництва ЄБРР в Україні, підписаного 12.06.2007, ратифікованого 04.06.2008 (далі – Договір), встановлено, що Європейський Банк Реконструкції та Розвитку є міжнародною фінансовою установою, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни-члена для виконання своїх функцій, створена та діє на основі Угоди про заснування Європейського банку реконструкції та розвитку від 29 травня 1990 року,до якої згідно з Указом Президента України від 14.07.1992 № 379 «Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку» приєдналася Україна.
Згідно з розділом 8.01 ст. 8 Договору з ЄБРР визначено, що усі імпортовані та вироблені в Україні обладнання, матеріали, роботи та послуги, включаючи консультаційні послуги, які використовуються для надання Технічної допомоги або для грантового співфінансування і фінансуються за рахунок Грантових коштів, звільняються від будь-яких податків і зборів або обов’язкових платежів, що стягуються Україною або на території України.
Крім того, за умови дотримання положень, визначених у розділі 8.01 Договору з ЄБРР, всі платежі підрядникам за контрактами надання Технічної допомоги звільняються від будь-яких податків або будь-яких інших зборів чи обов’язкових платежів, що стягуються Україною або на території України, такою мірою, якою ці платежі фінансуються за рахунок Грантових коштів(розділ 8.02 ст. 8 Договору з ЄБРР).
Відповідно до розділу 8.03 ст. 8 Договору з ЄБРР вартість послуг, що надаються в рамках Технічної допомоги, та вартість усіх Грантових коштів звільняються від податку на прибуток підприємств, що стягується Україною або на території України, та не становитимуть, чи вважатимуться такими, що становлять, оподатковувану вигоду або оподатковуваний дохід організації, яка може одержати прямі або непрямі вигоди від такої Технічної допомоги або Грантових коштів.
Процедуру залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні регламентовано порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі - Порядок).
Відповідно до Порядку № 153 грантова угода – угода між донором або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національнійчиіноземнійвалюті в рамках проєкту (програми). МТД можезалучатись, зокрема, у виглядіфінансовихресурсів (грантів) у національнійчиіноземнійвалюті.
Згідно з п.п. 11 - 13 Порядку проєкти (програми) підлягають обовʼязковій державній реєстрації.Державна реєстрація проектів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України. Державна реєстрація проектів (програм) провадиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України.
Відповідно п. 23 Порядку, у разі виникнення необхідності в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України, Секретаріат Кабінету Міністрів України надсилає у п'ятиденний строк після реєстрації проекту (програми) ДПС та Держмитслужбі копію реєстраційної картки проекту (програми) та копію плану закупівлі в електронному вигляді з метою інформування про наявність податкових пільг, передбачених законодавством та міжнародними договорами України в рамках реалізації проектів (програм).
Виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, повʼязаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення обʼєкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до цього Порядку. У разі коли виконавцем є юридична особа - нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.
Отже, в рамках міжнародної допомоги «Допомога на переїзд МСП в Україні», отриманої від ЄБРР, від оподаткування податком на прибуток звільняється вартість усіх Грантових коштів, які не становитимуть, чи вважатимуться такими, що становлять, оподатковувану вигоду або оподатковуваний дохід організації, яка може одержати прямі або непрямі вигоди від такої Технічної допомоги або Грантових коштів.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |