X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.04.2024 р. № 2434/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування до операцій з постачання пального нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні,Товариствомвідповідно до укладеного договору здійснено постачання палива військовим частинам Міністерства оборони України (далі – Покупець). До вартості поставленого товару включено суму податку на додану вартість та відповідно складено податкову накладну та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) за основною ставкою 20 %.

Інформуючи про зазначене, Товариствопросить надати індивідуальну податкову консультацію з такихпитань:

1)чи підпадають здійснені Товариством операції з постачання палива Покупцям під дію підпункту"г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178?;

2) чи може Товариство скласти та зареєструвати в ЄРПН розрахунок коригування на зменшення компенсації вартості у відповідності до статті 192 розділу V ПКУ та зменшити податкові зобов’язання у декларації з ПДВ на суму включеного ПДВ до вартості поставленого палива Покупцю?;

3) чи має право Товариство заявити до бюджетного відшкодування від’ємного значення ПДВ, яке буде сформоване після подання розрахунків коригування до податкових накладних та змінено ставку ПДВ з 20 % на 0%?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу ІПКУ визначено, щопоняття, правила та положення, установленіПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключнодля регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану" (далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введеннявоєнного стану в Україні".

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктом "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, щобере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентовано статтею 200 розділу V ПКУ.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 розділу V ПКУ сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Привід’ємномузначеннісуми, розрахованоїзгідно з пунктом 200.1 статті 200розділу V ПКУтака сума (відповідно до пункту 200.4 статті 200 розділу V ПКУ):

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до ПКУ) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001розділу V ПКУ на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу –

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001розділу V ПКУ на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (пункт 200.7 статті 200 розділу V ПКУ).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 розділу V ПКУ та подали відповідному контролюючому органу декларацію та заяву на повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 розділу V ПКУ, – за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до ПКУ (абзац другий пункту 200.10 статті 200 розділу V ПКУ).

З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Згідно з абзацами 1, 4 статті 10 Закону України «Про Збройні Сили України» Міністерство оборони України забезпечує життєдіяльність Збройних Сил України, їх функціонування, бойову та мобілізаційну готовність, боєздатність, підготовку до виконання покладених на них завдань, застосування, комплектування особовим складом та його підготовку, постачання озброєння та військової техніки, підтримання справності, технічної придатності та модернізації зазначеного озброєння і техніки, матеріальних, фінансових, інших ресурсів та майна згідно з потребами, визначеними Генеральним штабом Збройних Сил України в межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, і здійснює контроль за їх ефективним використанням.

При цьому, відповідно до пункту 7 частини 5 статті 22 Бюджетного кодексу України головний розпорядник бюджетних коштів, зокрема, здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів.

Таким чином, Міністерство оборони України наділене повноваженнями як щодо забезпечення життєдіяльності Збройних Сил України, їх функціонування, постачання їм матеріальних та інших ресурсів, так і щодо управління бюджетними коштами, наданими на відповідні цілі, із забезпеченням їх ефективного та результативного використання.

Отже, якщо згідно з договором постачання товарів для заправки (дозаправки) та забезпечення транспорту Збройних Сил України одержувачами таких товарів є отримувачі, визначені Постановою № 178, а покупцем виступає Міністерство оборони України, то такі операції оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою (при умові, що такі операції відповідають положенням (умовам), визначеним Постановою № 178).

Щодо питання 2

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Отже якщо Товариство, здійснювало операції з постачання товарів, які підлягали оподаткуванню податком на додану вартість за нульовою ставкою, з нарахуванням податку на додану вартість, то Товариству слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з податку на додану вартість, відображених у таких податкових накладних.

При цьому Товариство та Покупець мають провести перерахунки, згідно з якими сума податку на додану вартість, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних товарів та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами, має бути або повернута Покупцю, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.

У разі, якщо Товариством була складена та зареєстрована податкова накладна, в якій неправильно застосовано ставку податку, то з метою виправлення допущеної помилки у такій податковій накладній Товариство повинно на дату виявлення помилки скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної, в якому вивести в нуль її показники, та скласти нову податкову накладну, датою виникнення податкових зобов’язань із застосуванням правильної ставки податку.

Якщо Товариством при складанні податкової звітності з ПДВ за відповідний податковий період, враховано податкові накладні, які складені за операціями з постачання товарів, на які поширюються норми підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 щодо застосування нульової ставки ПДВ, з нарахуванням суми ПДВ, і не подано "Звітну нову" податкову декларацію з ПДВ у встановлений термін з виправленими показниками, – Товариство має право подати до податкової звітності з ПДВ за відповідний податковий період уточнюючий розрахунок, у якому зменшити податкові зобов’язання за такими операціями, нараховані за ставкою 20 відс., та зазначити у відповідному рядку обсяг операції, яка оподатковується за нульовою ставкою.

Щодо питання 3

У разі якщо за результатами звітного (податкового) періоду податковий кредит платника перевищує його податкові зобов’язання, у платника формується від’ємне значення ПДВ звітного (податкового) періоду, яке відповідно до пункту 200.4 статті 200 розділу V ПКУ може бути, зокрема заявлене до бюджетного відшкодування на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або зараховане до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду або враховано у зменшення суми податкового боргу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).