Державна податкова служба України розглянула звернення щодо визначення об'єкту оподаткування ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненні, Селищною радою, яка не зареєстрована платником ПДВ, передається в оренду орендарю частина майна комунальної власності, балансоутримувачем якої є комунальне підприємство – платник ПДВ. Відповідно до рішення Селищної ради встановлено порядок розподілу коштів від орендної плати за таке майно: 20 відсотків орендної плати – до бюджету орендодавця майна, 80 відсотків – до бюджету балансоутримувача майна.
Враховуючи вищевикладене, селищна рада просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1) чи є об’єктом оподаткування ПДВ у розумінні підпункту 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ операції з оплати орендних платежів за договорами оренди майна комунальної власності?;
2) чи відповідає вимогам чинного законодавства нарахування ПДВ на загальну суму орендної плати, якщо орендодавець такого майна не є платником ПДВ.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу I ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові, економічні та організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, передачею права на експлуатацію такого майна, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває в державній та комунальній власності, регулюються Законом України від 03 жовтня 2019 року № 157-IX «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон № 157).
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 157 суб’єктами орендних відносин є, зокрема: орендар; орендодавець; балансоутримувач.
Порядок розподілу орендної плати для об'єктів, що перебувають у комунальній власності, між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначається представницьким органом місцевого самоврядування (частина п’ята статті 17 Закону № 157).
Відповідно до пункту 3.4 Незмінюваних умов договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2020 року № 820 «Про затвердження примірних договорів оренди державного майна», орендар сплачує орендну плату на підставі рахунків балансоутримувача. Балансоутримувач виставляє рахунок на загальну суму орендної плати із зазначенням частини орендної плати, яка сплачується на рахунок балансоутримувача, і частини орендної плати, яка сплачується до державного бюджету. Податок на додану вартість нараховується на загальну суму орендної плати.
Відповідно до статті 9 розділу І ПКУ ПДВ належить до загальнодержавних податків і зборів.
Згідно з підпунктом 14.1.178 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ ПДВ – непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V ПКУ.
Об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України (підпункт «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ)
Не є об’єктом оподаткування операції з оплати орендної плати чи концесійного платежу за договорами відповідно оренди чи концесії цілісного майнового комплексу державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу), якщо орендодавцями чи концесієдавцями за договорами виступають органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, а платежі відповідно до закону зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету (підпункт 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ).
Статтею 194 розділу V ПКУ встановлено, що операції, зазначені у статті 185 розділу V ПКУ, крім операцій, що не є об’єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 і 14 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною в підпункті «а» пункту 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, яка є основною. Податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V ПКУ на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений ПКУ термін.
Згідно з пунктом 201.8 статті 201 розділу V ПКУ право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 розділу V ПКУ.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Операція з надання послуг з оренди майна, яке знаходиться на митній території України, у тому числі комунальної власності, відповідно до підпункту «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ є операцією з постачання послуг, яка є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ за ставкою 20 відсотків незалежно від того, в якому співвідношенні буде здійснюватися розподіл орендної плати (крім операцій, визначених підпунктом 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ).
Відповідно до підпункту 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ не є об'єктом оподаткування операції з оплати орендної плати за надане в оренду майно комунальної власності при дотримані наступних умов:
в оренду надається цілісний майновий комплекс комунального підприємства (його структурного підрозділу);
орендодавцем за договором виступає орган місцевого самоврядування;
орендні платежі в повному обсязі зараховуються до місцевого бюджету.
У разі недотримання будь-якої із зазначених умов операція з оплати орендної плати за надане в оренду майно комунальної власності підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.
Щодо питання 2
За операцією з постачання послуг з оренди майна комунальної власності податкові зобов’язання з ПДВ визначає платник ПДВ – балансоутримувач такого майна. На дату виникнення податкових зобов’язань балансоутримувач складає на орендаря податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди, та реєструє її в ЄРПН. Такі операції відображаються балансоутримувачем у податковій декларації з ПДВ.
При цьому особа, яка не зареєстрована платником ПДВ, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг (в тому числі послуг з оренди) податкові зобов’язання з ПДВ не визначає та до вартості товарів/послуг, що постачаються, суму ПДВ не додає.
Отже, оскільки балансоутримувач майна комунальної власності зареєстрований платником ПДВ, то сума орендної плати, передбачена договором оренди, таким балансоутримувачем повинна визначатися з нарахуванням ПДВ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |