X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.05.2024 р. № 2491/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень Товариства щодо визначення доходу платника єдиного податку третьої групи за попередній календарний рік при переході на спрощену систему оподаткування та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що з 01.04.2022 року перейшло на спрощену систему  з особливостями оподаткування  - 3 група 2 % та з 01.08.2023 році автоматично повернулося на систему оподаткування, на якій перебувало  до обрання особливостей оподаткування, а саме: на спрощену систему оподаткування єдиний податок третьої групи 5 відсотків.

У зв’язку з тим, що Товариством перевищено встановлений для 2023 року  обсяг доходу для платників єдиного податку  третьої групи та з 01.01.2024 року Товариство перейшло на загальну систему оподаткування.

Проте Товариство прийняло рішення про перехід на спрощену систему оподаткування з 01.04 2024 року.

Враховуючи вищевикладене та посилаючись на норми законодавства, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи має Товариство право на перехід на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності з 004.2024 року?
  2. Чи відповідає вимогам визначення граничного обсягу річного доходу, встановленим абз. 2 пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу, оскільки обсяг доходу за 2023 рік обчислений з урахуванням пп. 91.4.3  п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року?

 

Щодо першого-другого питання

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.

До суб’єктів господарювання третьої групи, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, відносяться юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року (підпункт 3 пункту 291.4 статті 291 Кодексу).

Відповідно до підпункту 2 пункту 292.1 статті 292 Кодексу доходом платника єдиного податку для юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) період у в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3  статті 292 Кодексу.

Платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, у таких випадках та в строки у разі перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку третьої групи - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення (підпункт 3 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Кодексу).

Пунктом 292.16 статті 292 Кодексу визначено, що право на застосування спрощеної системи оподаткування в наступному календарному році мають платники єдиного податку за умови неперевищення протягом календарного року обсягу доходу, встановленого для відповідної групи платників єдиного податку.

Відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 01 серпня 2023 року, положення розділу XIV Кодексу застосовувалися з урахуванням особливостей.

Платники податків, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та не відмовилися від їх використання самостійно, і до переходу на такі особливості були платниками єдиного податку, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються платниками єдиного податку тієї групи єдиного податку, на якій вони перебували до моменту переходу на застосування особливостей третьої групи, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Згідно з п.п. 91.4.3 п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу у 2023 звітному році обсяг доходу для відповідної групи платників єдиного податку, встановлений п. 291.4 ст. 291 Кодексу, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку першої - третьої груп здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1 - 298.1.4 цієї статті. (п. 298.1 ст. 298 Кодексу)

Відповідно до пп. 298.1.4 п.298.1 ст. 298 Кодексу суб'єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм Кодексу, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб'єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.

Перехід на спрощену систему оподаткування суб'єкта господарювання, зазначеного в абзаці першому цього підпункту, може бути здійснений за умови, якщо протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, суб'єктом господарювання дотримано вимоги, встановлені в пункті 291.4 статті 291 цього Кодексу.

До поданої заяви додається Розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених главою1 розділу XIV Кодексу.

Форма розрахунку доходу за попередній календарний рік, що передує року переходу на спрощену систему оподаткування, затверджена Наказом Міністерства фінансів  України  від 16 липня 2019 року № 308.

Так як зазначено в запиті, Товариство у зв’язку з перевищенням граничного обсягу доходу протягом 2023 року, визначеного п.п. 91.4.3 п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з 01.01.2024 року перейшов на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом відповідно до підпункту 3 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Кодексу.

Тому, враховуючи норми Кодексу, Товариство втратило право на застосування спрощеної системи оподаткування в 2024 році, так як платником перевищено протягом 2023 року обсяг доходу, встановленого для відповідної групи платників єдиного податку, з урахуванням п.п. 91.4.3 п.п. 91.4 п. 91 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).