Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Філія є окремим (відокремленим) підрозділом громадської організації – резидента Франції (далі – нерезидент), не є самостійною юридичною особою та не є постійним представництвом в Україні.
Представництво реалізує програму підтримки та допомоги населенню України у вигляді надання гуманітарної благодійної допомоги в грошовій та/або негрошовій формі за рахунок коштів європейських благодійних фондів, платників податків та уряду Франції. У своїй діяльності Філія отримує кошти від нерезидента, за рахунок яких закуповує матеріальні цінності для передачі фізичним особам – громадянам України та громадам, для облаштування кризових кімнат для внутрішньо переміщених осіб, замовляє та оплачує послуги психологів, спрямовує кошти на ремонт зруйнованого житла (в тому числі замовляє та оплачує ремонтні роботи).
З огляду на викладене, Філія просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи можуть Філія та/або нерезидент та у яких випадках отримати звільнення від сплати ПДВ при придбанні товарів/послуг для реалізації (виконання) благодійних проєктів на території України?;
2) чи звільняється Філія, яка не має статусу відокремленої юридичної особи, метою якої є благодійна діяльність від сплати податків на території України, у тому числі ПДВ?;
3) чи може Філія придбати товари/послуги у платника ПДВ без сплати ПДВ у складі вартості таких товарів/послуг?;
4) чи може нерезидент придбати товари/послуги у платника ПДВ без сплати ПДВ у складі вартості таких товарів/послуг?;
5) чи може Філія та/або нерезидент отримати відшкодування на суму ПДВ, який був сплачений у складі вартості придбаних товарів/послуг?;
6) чи може Філія та/або нерезидент отримати сертифікат звільнення від сплати ПДВ у складі вартості придбаних товарів/послуг (інший аналогічний документ).
7) чи є таким, що неможливе, отримання Філією та/або нерезидентом бюджетного відшкодування ПДВ у разі добровільної реєстрації Філії та/або нерезидента платником ПДВ у разі здійснення ними виключно операцій з надання благодійної/гуманітарної допомоги?
Згідно з інформаційними базами даних ДПС Філія не зареєстрована як платник ПДВ.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1–5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Згідно з підпунктом 14.1.30 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ поняття відокремлені підрозділи, з метою оподаткування, вживається у значенні, визначеному Цивільним кодексом України (далі – ЦКУ).
Відповідно до статті 95 ЦКУ філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Нерезиденти – це іноземні компанії, організації, партнерства та інші об'єднання осіб, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, а також правові утворення без статусу юридичної особи, створені відповідно до законодавства іноземних держав або територій, які не є резидентами України, відповідно до положень ПКУ (підпункт «а» підпункту 14.1.122 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Господарська діяльність – це діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (підпункт 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Господарська діяльність нерезидента в Україні повністю або частково проводиться через постійне представництво, зокрема: місце управління; філію; офіс; фабрику; майстерню; установку або споруду для розвідки природних ресурсів; шахту, нафтову/газову свердловину, кар'єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів; склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер (абзац перший підпункт 14.1.193 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Частиною другою статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачено, що податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
На дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений ПКУ термін (пункт 201.1 статті 201 розділу V ПКУ).
Відповідно до підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, такі операції оподатковуються на загальних підставах.
Не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI ПКУ підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV ПКУ), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.
Правове регулювання благодійної та гуманітарної допомоги регламентовано нормами Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073) та Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» (далі – Закон № 1192).
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 5073 суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари.
Згідно із статтею 1 Закону № 1192 гуманітарна допомога – цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв'язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Законодавство України про гуманітарну допомогу складається з Закону № 5073, Закону № 1192, інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (стаття 2 Закону № 1192).
Окремі особливості звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг), визнаних гуманітарною допомогою, визначено статтею 6 Закону № 1192.
Таким чином, звільненню від оподаткування ПДВ операція з надання благодійної допомоги підлягає за умови дотримання вимог, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, зокрема, що:
однією із сторін при здійсненні таких операцій є обов’язково суб’єкт, що має статус благодійної організації, утвореної і зареєстрованої відповідно до законодавства;
постачання благодійної допомоги повинно бути безоплатним, а саме без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації;
благодійна допомога не надається у вигляді зазначених у розділі VI ПКУ підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV ПКУ), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.
Відповідно до пункту 197.2 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання та ввезення на митну територію України товарів/послуг, передбачених для власних потреб дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав і представництв міжнародних організацій в Україні, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу цих дипломатичних місій та членами їх сімей, що проживають разом з такими особами. Порядок звільнення від оподаткування та перелік операцій, що підлягають звільненню від оподаткування, встановлюються Кабінетом Міністрів України виходячи з принципу взаємності стосовно кожної окремої держави та/або правил міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
Крім цього, відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції із:
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги (далі – МТД), яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону № 1192.
Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюються в рамках проектів міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок № 153).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 153 виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; партнером з розвитку є іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи або організації, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України; субпідрядником – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми).
Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).
Таким чином, операції з постачання товарів/послуг у рамках проєкту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються виконавцями та субпідрядниками проєктів МТД за кошти МТД, звільняються від оподаткування ПДВ.
Постачальник при постачанні товарів/послуг виконавцям та субпідрядникам проєктів МТД складає в установленому порядку податкову накладну щодо постачання товарів/послуг без ПДВ, яка підлягає реєстрації в ЄРПН.
При придбанні виконавцем та субпідрядником у постачальника товарів/послуг у рамках таких проєктів ціна товарів/послуг визначається без ПДВ, тому постачальник за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не визначає і до бюджету не сплачує.
З метою підтвердження правомірності застосування такого пільгового режиму оподаткування платник податку має зберігати у справі:
копію реєстраційної картки проєкту, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;
копію плану закупівлі, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;
копію контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідченої підписом та печаткою виконавця проєкту (у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проєкту МТД та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у плані закупівлі).
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ, інших зазначених вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Визначати об’єкт оподаткування ПДВ та застосовувати режим звільнення від оподаткування ПДВ мають право особи, які зареєстровані платниками ПДВ, при здійсненні ними операцій з постачання товарів/послуг.
Таким чином, Філія та/або нерезидент, що не зареєстровані як платник ПДВ, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг податкові зобов’язання з ПДВ не визначають та, відповідно, до такої Філії та/або нерезидента не може бути застосований режим звільнення від оподаткування та сплати ПДВ.
Щодо питання 2
Режим звільнення від оподаткування ПДВ поширюється не на осіб, а на операції з постачання товарів/послуг, що здійснюються платниками податків.
При цьому для окремих видів операцій застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ залежить від дотримання умов, визначених нормою ПКУ для такого режиму звільнення від оподаткування ПДВ.
Щодо питань 3 та 4
Філія та/або нерезидент можуть придбати на території України товари/ послуги без ПДВ у випадку, якщо постачальник такого товару/послуги не зареєстрований як платник ПДВ, або якщо операція з постачання товару/послуги звільняється від оподаткування ПДВ, зокрема:
надання благодійної допомоги, яка відповідає підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ;
постачання товарів/послуг в рамках проекту МТД, який зареєстровано належним чином відповідно до Порядку № 153;
придбання товарів/послуг для потреб представництв міжнародних організацій відповідно до пункту 197.2 статті 197 розділу V ПКУ.
Щодо питання 5 та 7
Для надання відповіді на вказане питання недостатньо інформації, зокрема, щодо наявності у Філії/нерезидента статусу «міжнародної організації» для цілей застосування пункту 197.2 статті 197 розділу V ПКУ, а тому Філія може повторно звернутися із наданням детального опису здійснюваних нею операцій для отримання індивідуальної податкової консультації.
Щодо питання 6
ПКУ не передбачено видання сертифікатів звільнення від сплати ПДВ у складі вартості придбаних товарів/послуг (інших аналогічних документів).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |