X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.05.2024 р. № 2553/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (   ) щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Фонд у своєму зверненні повідомляє, щоздійснює діяльність з надання матеріальної допомоги, психологічної підтримки, соціальної допомоги та реєстрації для отримання грошової допомоги від міжнародних організацій. 

Фонд має намір здійснювати виплату екстреної благодійної допомоги особам, які постраждали внаслідок ракетних та/або інших атак з боку російської федерації. Такі виплати планується здійснювати безпосередньо після закінчення таких атак. Отже у постраждалих осіб може не бути наявної інформації щодо їх банківських реквізитів або доступу до такої інформації. Також такі події можуть відбуватись на територіях, де наразі банки не здійснюють обслуговування клієнтів. Відтак у постраждалих осіб відсутня можливість скористатись послугами банків, але є можливість отримати матеріальну допомогу через посередників. Наприклад, у відділеннях Укрпошти, Нової Пошти, на касах в магазинах тощо. У такому випадку Фонд перераховує зі свого банківського рахунку суму благодійної допомоги, а набувачі такої допомоги отримують її у готівковій формі у відділеннях посередників.

Тобто надання допомоги здійснюється за наступним алгоритмом:

Фонд перераховує зі свого банківського рахунку належну суму благодійної допомоги на рахунок посередника, який здійснює видачу такої допомоги в готівковій формі безпосереднього її отримувачам.

Фонд просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1.Чи підлягає оподаткуванню благодійна допомога, нарахована та виплачена особі, яка постраждала внаслідок російської агресії, з банківського рахунку благодійного фонду через посередника – Укрпошту, Нову пошту, інші установи, що надають подібні послуги?

2. У яких випадках вважається, що благодійна допомога , що надається згідно з п.п. 170.7.2 п. 170.2 ст. 170 Кодексу не є розподіленою через банківські рахунки благодійних організацій, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ?

Правові основи благодійної діяльності в Україні, у тому числі створення, формування та здійснення діяльності благодійних організацій, визначено у Законі України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).

Відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

При цьому благодійник – це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності (п. 5 частини першої ст. 1 Закону № 5073).

Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.

Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом ІV Кодексу, згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 Кодексу.

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається сума виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванням п. 170.7 ст. 170 Кодексу іншими неприбутковими організаціями (крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ) та благодійними фондами України, статус яких визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, крім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів та пов’язаним з ними фізичним особам (п.п. «в» п.п. 165.1.4 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Відповідно до п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.

Порядок підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою невключення до оподатковуваного доходу фізичних осіб - платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, визначається Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим згідно з п. 26 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», до його припинення або скасування положення п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття Кабінетом Міністрів України порядку підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою не включення до оподатковуваного доходу фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.

При цьому п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу передбачено, що не включається до оподатковуваного доходу платника податку сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу, встановленого на 01 січня такого року.

Благодійник – юридична особа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.

Сума перевищення допомоги над вказаним розміром включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку згідно з п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу і підлягає оподаткуванню за ставкою 18 відс., встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи викладене, благодійна допомога, яка надається Фондом, на користь фізичних осіб, зазначених у п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, через банківські рахунки Фонду, звільняється від оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором за умови, що такі особи підтверджують свій статус. При цьому Фонд самостійно визначає статус зазначених осіб.

Разом з тим, якщо благодійна допомога,яка надається Фондом, на користь фізичних осіб, зазначених у п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, через банківські рахунки інших суб’єктів господарювання, то таку благодійну допомогу слід розглядати як нецільову, яка у розмірі у 2024 році – 4240 грн, не включається до оподатковуваного доходу такої особи, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором. Однак сума перевищення нецільової благодійної допомоги над вказаним розміром включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку як інші доходи і підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах.

        Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.